Narsisteista tietävät - help!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton Seattlessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton Seattlessa

Vieras
Ystäväni meni naimisiin vanhan tuttumme kanssa, jota siihen asti inhosimme aktiivisesti koko porukalla. Pidempiä puheitta se mies on narsisti tai ainakin hänessä on vahvoja narsistisia piirteitä. Tapaus on jopa psykologiystävieni mielestä niin selvä, etten jaksa tähän selittää tarkemmin.

Nykyisin ystäväni on kuitenkin alkanut katkomaan systemaattisesti välejä entisiin opiskelukavereihin, ystäviin ja jopa sukulaisiin. Silloin kun me olimme vielä tekemisissä, hän kertoi minullekin, kuinka ei pidä enää yhteyttä siihen ja siihen tyyppiin. Syynä oli aina enemmän ja vähemmän se, että poistolistalla oleva ystävä ei panosta ystävyyssuhteeseen yhtä paljon kuin hän (nykyisin "he", kun on mennyt naimisiin.) Nyt ystäväni ei pidä enää yhteyttä minuun, vaikka olimme tosi, tosi läheiset melkein 10 vuotta. Juttelimme erään tuttavan kanssa asiasta, ja vaikka minua ei mainittu, tulimme siihen tulokseen, että jokainen jätetty tyyppi leimataan epäkelvoksi ystäväksi juuri vastavuoroisuuden puutteen vuoksi. Minua ei tuollaisesta voi syyttää, sillä olin oikeasti huomaavainen, kiltti ja vastavuoroinen.

Uutena piirteenä ystävääni on myös tullut se, että tavalliset vaatteet eivät enää kelpaa. Aina he esiintyvät miehen (on varakas) kanssa yhdessä Gantin, Burberryn tai Tommy Hilfigerin vaatteissa. Hienojahan ne ovat, mutta he selvästi pyrkivät erottumaan vaatteilla muista.

Voiko siis narsisti tehdä puolisostaankin samanlaisen kusipään uskottelemalla tälle, että he ovat paljon parempia ja hienompia ihmisiä kuin muut. Tuleeko narsistin puolisosta myös helposti narsisti? Luulin, että narsisti alistaa!

Voi olla myös kysymys siitä, että suhde narsistin kanssa on henkisesti tai sekä henkisesti että fyysisesti väkivaltainen. Siihen kuuluu tyypillisenä piirteenä, että a) uhri itse ei tilanteensa kuluttavuuden vuoksi pysty enää pitämään yllä normaaleja ihmissuhteita, on joko voimaton tai häpeää tilannettaan tai molempia b) narsisti eristää kumpaninsa muista ihmisistä (aloite ja syy on siis hänessä, vaikka ulkopuoliselle näyttäisikin uhrin omalta valinnalta) c) molempia.

Mies on hankkinut hovin. Mutta kun me emme hänen hoviinsa suostuneet esim. jättämällä 1- ja 2-vuotiaita lapsiamme hoitoon viikonlopuksi, jotta olisimme voineet vastaanottaa hänen lahjaristeilynsä Tallinnaan hänen upeassa seurassa, hän loukkaantui. Eli heillä on kyllä hovi, mutta se on koottu miehen toimesta.

Älä ole tyhmä.
narsisti ei katko välejä vaan hankkii itselleen hovin.
jos väität psykologien pitävän kyseistä tyyppiä narsistina, olet keksint provon.

Narsisti todellakin pyrkii katkomaan kumppaninsa ystävyyssuhteet minimiin. Tarkoitus on kaikella tapaa hallita. Pois joutavat ne jotka tajuavat narsistin juonen ne jotka eivät tajua käännetään narsistin itsensä kavereiksi ja ohjailtaviksi. Näillä uusilla manipuloitavillaan narsisti manipuloi kumppaniaan.
Sellaisista narsisti hankki hovin joita pystyy johdattelemaan muut heivataan (usein panettelemalla) ulos.

[QUOTE="...";27020354]Voi olla myös kysymys siitä, että suhde narsistin kanssa on henkisesti tai sekä henkisesti että fyysisesti väkivaltainen. Siihen kuuluu tyypillisenä piirteenä, että a) uhri itse ei tilanteensa kuluttavuuden vuoksi pysty enää pitämään yllä normaaleja ihmissuhteita, on joko voimaton tai häpeää tilannettaan tai molempia b) narsisti eristää kumpaninsa muista ihmisistä (aloite ja syy on siis hänessä, vaikka ulkopuoliselle näyttäisikin uhrin omalta valinnalta) c) molempia.[/QUOTE]

No tää ystävä on laittanut mulle muutamia viestejä, kun olen onnitellut häntä synttäreillä ja nimppareilla. Kertoi, miten massiiviset synttärijuhlat hänellä oli, he ja neljä ystäväperhettä jossakin mökillä. (No ei ainakaan kukaan meistä vanhoista kavereista!) Lisäksi selittää, miten kivoja työkavereita hänellä on yms. Eli tuskin hän nyt ihan yksinäinen on vai miksi muuten tuommoista kertoisi? Eli ehkä on tosiaan päässyt sitten vaan parempiin piireihin. Ystävän siskokin, joka tuli vastaan yllättäen, ihmetteli, kun tyyppi ei enää ehdi puhua puhelimessa.

Tästähän on tutkimustakin tehty. Narsistin puolisoksi joutuu/suostuu vain toinen narsisti tai narsistisista piirteistä kärsivä henkilö.....
Tuntuu aluksi mahdottomalta ajatukselta, mutta kun sitä vähän miettii, niin ......

[QUOTE="Alli";27020462]Tästähän on tutkimustakin tehty. Narsistin puolisoksi joutuu/suostuu vain toinen narsisti tai narsistisista piirteistä kärsivä henkilö.....
Tuntuu aluksi mahdottomalta ajatukselta, mutta kun sitä vähän miettii, niin ......[/QUOTE]

Kokemusta on. Autoin yhtä reppanaa narsistin uhria ja kun pääsi avullani kuiville ja eroon kiusaajastaan, mitä tapahtuikaan, alkoi vainoamaan minua! Todellinen kusipää ja sopankeittäjä tuli esiin. Heivasin tyypin. Vieläkin yrittää roikkua.
Todellisia ongelmapesäkkeitä. Pysykää kaukana.

[QUOTE="Alli";27020462]Tästähän on tutkimustakin tehty. Narsistin puolisoksi joutuu/suostuu vain toinen narsisti tai narsistisista piirteistä kärsivä henkilö.....
Tuntuu aluksi mahdottomalta ajatukselta, mutta kun sitä vähän miettii, niin ......[/QUOTE]

...ja sitten ne kaksi tekee vain toinen toisilleen pahaa ---------- eikä kukaan voi olla parisuhteessaan uhri.

Kuten koulukiusattujen syyllistämisessä niin näissäkin asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.

...ja sitten ne kaksi tekee vain toinen toisilleen pahaa ---------- eikä kukaan voi olla parisuhteessaan uhri.

Kuten koulukiusattujen syyllistämisessä niin näissäkin asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.

Ei tässä ketään syyllistetä. Lähtökohtaisesti, onko partnerin valinta sattumaa? Eikö niin, että jotkin piirteet alkavat uudessa tuttavuudessa kiehtomaan? Miksi? Mihin omaan tarpeeseen puolison piirteet vastaavat? Joku näkee ilkeän narsistin jo kaukaa. Miksi toinen häneen rakastuu?

minä tiedän erittäin paljon narsismista. hankala vielä noin lyhyen kertomuksen pohjalta ruveta tekeen analyysia. mutta se mitä sanoin vaikuttaa siltä että ystäväsi on se joka tässä on muuttunut. hän se kokee uuden elämän hienoksi upeaksi. miehestä en osaa sanoa mitään. jos varakas on niin ehkä sitä ostaa sitä laadukasta ja hänen varallisuutensa on avannut kaverillesi mahdollisuuksia.
eli vaikuttaa vain että kaverisi on muuttunut

Yhteistyössä