Näpyt kasvoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiree

Vieras
Pojalle 5kk tullut pieniä punaisia näppyjä kasvoihin. Näppyjä oli aluksi vain silmäluomissa, mutta nyt niitä on myös leuassa ja silmien välissä. Vartalossa muualla ei ole näppyjä. Poika hankaa usein silmiään ja näpyt tietenkin ärtyvät. Olen huomannut myös, että kuola ärsyttää leuan näppyjä. Pojalla naama kyllä märkänä lähes koko ajan kun kuolaa paljon ja syö nyrkkejään. Välillä näppyjä on enemmän ja välillä vähemmän. Mitä ihmettä tämä on? Olen rasvaillut nyt perusvoiteella kasvoja.

Ruokailusta sen verran, että rintamaidon lisäksi saa lounaalla kasvissosetta ja iltapäivällä hedelmäsosetta. Ruokalistalla on peruna, porkkana, maissi, päärynä ja persikka. En ole erityisemmin huomannut minkään näiden aiheuttavan lisää näppyjä. Näppyjä oli siis jo enennen soseiden aloittamista, tosin silloin niitä oli huomattavasti vähemmän.

Olen aivan ihmeissäni näistä näpyistä, että onko allergiaa vai mitä kummaa. Herkkä iho kuolalle tai jotain?

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ja miten allergiat näkyvät? Eikö allergioissa iho ole punainen ja läikykäs. Kertokaahan kokemuksia äidit! Apuuva.

Voi olla allergiaa tai sitten ei. Jos on jollekin allergisoitunut niin on saanut sitä jo rintamaidosta, koska näppyjä on ollut jo ennen kiinteitä. Itse olen ihan syvällä allergioiden selvittelysuossa vuoden ikäisen poikani kanssa. Meilläkin vaan oireina viiveellä tulevia ja meneviä näppyjä suun ympärillä sekä leuan alla on ollut jo puolivuotiaasta lähtien ihottumaa. Nyt on altistettu maito ja vehnä eikä sen kummempaa ole ilmennyt, lääkäri totetesi, että johtuu ihon rakenteesta, tosin on myös joillekin ruoka-aineille allerginen. Kuola ja hankaaminen pahentaa näppyjä. Myös kylmentyneet ilmat ja sisäilman lämmitys pahentaa. Nyt en itsekään tiedä mikä niitä aiheuttaisi. Tiedän tunteesi. Itse olemme asioineet allergologin kanssa ja käymme edelleen vastaanotolla.

Mitkähän olisi sitten vähiten allergisoivia hedelmäsoseita?

Kauheaa hommaa tämä kyttääminen. Tosiaan heti syönnin jälkeen ei näy suoraan merkkejä allergiasta, mutta yhtäkkiä niitä näppyjä vaan tupsahtaa esiin. Huolestuttaa.

Meilläkin reagoidaan siis päivienkin viiveellä. Ja tiedän, että mietityttää, itse olen ihan stressaantunut näistä jutuista tällä hetkellä... Mutta kannattaa tosiaankin ajoissa paneutua asiaan, ku mukana ei ole montaakaan ruoka-ainetta ja ottaa uusia mukaan viikon välein niin pysyy oireissa mukana. Ehkä mustikka, ruusunmarja, vadelma olisi ainakin siedettyjä, mutta nekin on niin yksilöllisiä juttuja. Koita nyt saada poitsu ensin oireettomaksi ennen kuin aloitat uusia soseita. Ja voihan olla ettei kysymys olekaan allergioista =)

Yhteistyössä