Napatyrästä

• Viestiketjun aloittaja Tiiuliinu
  • Ensimmäinen viesti
Tiiuliinu
Kuinka herkästi vauvojen napatyriä aletaan leikkaamaan? Onko niitä seurattu ensin, vai miten niiden kanssa on menetelty?

Meidän vauvalla on kolmisen viikkoa sitten todettu napatyrä, joka on vaan suurentunut. Nyt suunnilleen kahden peukalonpään kokoinen pullistuma. No, kohta on onneks neuvolalääkäri, mutta ois kiva tietää muiden kokemuksia asiasta.

Oletteko huomanneet, että liittyykö pulauttelu jotenkin tuohon napatyrään?

keiju harmaana
Napatyrää harvoin leikataan, nivustyrä taasen yleensä aina. Näin olen ymmärtänyt. Meidän neidillä oli myös napatyrä ja ihan selkeä pullistuma oli, ehkä 2-3cm, mutta kun alkoi enempi liikkua, alkoi pienenemään ja reilun vuoden iässä oikeastaan "hävinnyt" tai edelleen napa on hieman "vatsaa ylempänä" ja sellaiseksi jääneekin, mutta onhan meillä kaikilla omanlaisemme navat.
Meillä ei neiti viihtynyt vatsallaan lattialla kun tyrä oli isoimmillaan, sohvalla ja sängyllä viihtyi ja paksun peiton päällä lattialla, mutta ei kovalla, silloin alkoi heti huuto. Sitä mukaa kun napa pieneni, rupesi viihtymään kovallakin. Mutta ei tämä ole välttämättä yleistä, olen nähnyt vauvoja, joilla on ollut paljon isompi napatyrä ja viihtyvät kuulemma hyvin lattialla!
Yhteydestä pulautteluun en tiedä!

miten on
Meidän molemmilla pojilla oli napatyrä. Lääkäri antoi ohjeen teipata laastarilla/ harsolla reilunkokoinen nappi navan päälle. Näin kuulemma paranee nopeammin. Suoli kiertää tyrän kautta ja saattaa aiheuttaa kipuja.

Jotkut lääkärit taas nauraa tälle nappihoidolle. Itse suosittelen.

Yhteistyössä