Napanuoran kysta tai omfalocele

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilo09
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ilo09

Uusi jäsen
13.02.2011
15
0
1
Hei!

Olen toista lasta odottava 26-vuotias äiti ja kävin tänään alkuraskauden ultrassa. Viikkoja 11+5. Pitkän ultraamisen jälkeen kaksi lääkäriä totesi, että vauvalla on joko napanuoran kysta tai omfalocele. Vauva oli hieman hankalassa asennossa ja sen takia minun täytyy asian varmistamiseksi mennä ensi viikolla uuteen ultraan.

Olin shokissa koko loppupäivän ja itkin silmäni pihalle :'(. Käytän epilepsiaan säännöllisesti Deprakine 500 mg-lääkettä, joka ei varmasti vähiten ole vaikuttanut tähän. Voitteko kertoa kystan ja omfalocelen eroista sekä yleistietoa niistä? Niskaturvotus oli ok (0,8 mm).

Hei "ilo09"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Ymmärrettävästi olet huolissasi tilanteesta, ja toivottavasti asia selviää tarkemmin kun menet seuraavaan ultraan ensi viikolla.
Käsittääkseni napanuoran kystat ovat harmittomia ja ilmeisesti melko yleisiäkin. Usein ne huomataankin vasta kun vauva on jo syntynyt.
Omfaloseele eli napanuoratyrä sen sijaan on vakavampi asia eli se tarkoittaa sitä, että sikiön vatsaontelon elimiä, muun muassa suolistoa, on työntynyt napanuoran sisälle. Valitettavasti napanuoratyrän taustalla on voi usein olla myös jokin kromosmipoikkeavuus tms. Osa napanuoratyristäkin todetaan vasta lapsen syntymän jälkeen ja sitä voidaan tietyissä tapauksissa yrittää korjata kirurgisesti syntymän jälkeen. Jos kyseessä on siis omfaloseele on toki hyvä, että asia on tiedossa jo raskausaikana, koska syntymän jälkeen korjaus tehdään kiireellisesti ja tämä saattaa vaikuttaa myös synnytyspaikkaan.
Toivotaan, että tästä ei siis ole kohdallasi kyse ja saat hyviä uutisia ensi viikon ultrassa.

Peukut pystyyn ja onnea matkaan!

p.s. onhan sinulla käytössä foolihappolisä tuon epilepsiasi vuoksi??

Viimeksi muokattu:
Hei!

Kiitos vastauksestasi ja kannustuksesta. Heti raskauden toteamisen jälkeen olen syönyt foolihappoa lääkkeen rinnalla.

Niin, ei parane kuin parasta toivoa, että löydös olisi kysta, mutta toiseenkin vaihtoehtoon olemme varautuneet.

Yt,

Ilo 09

Yhteistyössä