Näkökulmaa kaipailisin opiskelua koskevaan asiaan, ja samalla tietoa raha-asioihin liittyen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minulla olisi mahdollisuus aloittaa opinnot elokuussa alalla, joka todella kiinnostaa minua. Tuolloin vauvani on n. viisikuinen, ja hänet on täällä mahdollisuus saada päivähoitoon tarpeen mukaan. Mietin kuitenkin, onko opiskelun aloittaminen vauvaa ajatellen viisas ratkaisu tässä vaiheessa? Tulisiko ennemmin keskittyä pelkästään vauvan kanssa kotona olemiseen? Kerrottakoon, että opintojen alkuun saaminen on siinä mielessä hyvin tähdellinen asia, että ammattia minulla ei vielä ole, ja sitä tarvitaan aina. Olen nuori, mutta jo täysi-iän ylittänyt henkilö. Vauvan kanssa olen kahden, tosin minulla on hyvä tukiverkosto, jolta on saatavilla apua aina tarvittaessa.

Mietin myös näitä raha-asioita, olennaisestihan nekin opiskeluun liittyvät. Äitiyspäivärahaa ja opintotukea ei voi käsittääkseni saada samaan aikaan, eli ensiksimainittu kaiketikin jäisi pois. Kun lapsi on päivähoidossa, saako tuota varten jotain rahallista tukea? Mitä muita rahallisia tukia on saatavilla tilanteessa, jossa lapsi päivähoidossa, itse yksinhuoltaja & opiskelija. Raha-asioista en sinänsä kanna huolta, sillä niihinkin tarvittaessa tulen apua saamaan. Kuitenkin näitä on hyvä miettiä ja selvitellä jo etukäteen, niin että jos joku osaisi hieman valaista ja kertoa näistä.

Voit saada äitiyspäivärahaa ja opintukea samaan aikaan, mutta opintutukikuukausilta saat vain minimiäitiyspäivärahan. Siihen päälle opintolainalle takaus valtiolta sekä yleistä asumistukea. Lisäksi tietysti elatusmaksu + lapsilisä yh-korotuksella.

Miten intensiivisestä opiskelusta olisi kyse? Muutama tunti päivässä varmaankin ok, jos vauvaa hoitaa tuttu ja luotettu henkilö, mutta täydet opiskelupäivät olisivat ainakin itselleni liikaa..

Mitä jos menet vaikka vuoden päästä kun vauvakin isompi? Veikkaan että aika rankkaa voi olla, mutta uskon myös että onnistuu. Hennootko jättää niin pientä vielä hoitoon... :) tosin ihan jos miettii rahallisesti tulevaisuutta niin on tosi hienoa että mietit jo näitä.. ja mä luulen että koulun kanssakin voi tehdä joitain "järjestelyitä opiskelun ja lapsen sovittamisessa yhteen.

[QUOTE="pipari";23274464]Voit saada äitiyspäivärahaa ja opintukea samaan aikaan, mutta opintutukikuukausilta saat vain minimiäitiyspäivärahan. Siihen päälle opintolainalle takaus valtiolta sekä yleistä asumistukea. Lisäksi tietysti elatusmaksu + lapsilisä yh-korotuksella.

Miten intensiivisestä opiskelusta olisi kyse? Muutama tunti päivässä varmaankin ok, jos vauvaa hoitaa tuttu ja luotettu henkilö, mutta täydet opiskelupäivät olisivat ainakin itselleni liikaa..[/QUOTE]

Opintolainaa minulla ei ole mahdollisuutta hakea - tai toki on mahdollisuus hakea, mutta sellaista ei minulle tulla myöntämään, sillä olen aiemmin tyhmyyttäni ehtinyt sössiä raha-asiani.. Siksi näistä varsinaisia tuki/etuus/miksikä näitä nyt sanoisikaan, asioita mietinkin. Kyseessä olisi ihan täysipäiväinen opiskelu, tosin kuulemani mukaan ko. oppilaitoksessa on mahdollista suorittaa joitain kursseja myös etäopiskelun merkeissä, kotoa käsin siis. Hyväksilukuja joistakin aineista tulisi myös jonkin verran, sillä takana on luki-opintoja.

Ammatin hankkiminen on sinänsä nuorelle yh:lle erittäin tärkeää, mutta toisaalta pitää myös miettiä äiti-lapsi suhdetta ja mitä se kestää. Voisin kuvitella olevani 5kk vauvan luota poissa tärkeästä syystä esim 2-3 tuntia päivässä, mutta en sen enempää. Nykyään on onneksi mahdollista opiskella netin kautta monia eri asioita, itse hoidin lukion netin kautta loppuun ollessani hoitovapaalla.

Opintotukea ja vanhempainrahaa voi saada päällekäin, silloin toiseksi mainittu tulee minimimääräisenä. Siltihän se on isompi kuin tuo opintoraha :P Opintorahan lisäksi voi saada asumistukea, opintolainaan valtiontakauksen, lapsilisää, yh-korotus siihen ja elatusapu/tuki. Kunnallinen päivähoito on käytännössä kaikille opsikeleville yksinhuoltajille ilmaista. Yksityiseen hoitoon voi saada yksityisen hoidon tukea. Sen määrä riippuu pitkälti asuinkunnasta.

Mitä jos menet vaikka vuoden päästä kun vauvakin isompi? Veikkaan että aika rankkaa voi olla, mutta uskon myös että onnistuu. Hennootko jättää niin pientä vielä hoitoon... :) tosin ihan jos miettii rahallisesti tulevaisuutta niin on tosi hienoa että mietit jo näitä.. ja mä luulen että koulun kanssakin voi tehdä joitain "järjestelyitä opiskelun ja lapsen sovittamisessa yhteen.

Näiden ajatusten kanssa juuri painiskelen, täytyy koettaa tehdä kovasti aivotyötä jotta johonkin tulokseen pääsisi. Vauva on tietysti tärkein, joten sen mukaan täytyy päätökset tietysti tehdä. :)

[QUOTE="anniina";23274572]Ammatin hankkiminen on sinänsä nuorelle yh:lle erittäin tärkeää, mutta toisaalta pitää myös miettiä äiti-lapsi suhdetta ja mitä se kestää. Voisin kuvitella olevani 5kk vauvan luota poissa tärkeästä syystä esim 2-3 tuntia päivässä, mutta en sen enempää. Nykyään on onneksi mahdollista opiskella netin kautta monia eri asioita, itse hoidin lukion netin kautta loppuun ollessani hoitovapaalla.

Opintotukea ja vanhempainrahaa voi saada päällekäin, silloin toiseksi mainittu tulee minimimääräisenä. Siltihän se on isompi kuin tuo opintoraha :P Opintorahan lisäksi voi saada asumistukea, opintolainaan valtiontakauksen, lapsilisää, yh-korotus siihen ja elatusapu/tuki. Kunnallinen päivähoito on käytännössä kaikille opsikeleville yksinhuoltajille ilmaista. Yksityiseen hoitoon voi saada yksityisen hoidon tukea. Sen määrä riippuu pitkälti asuinkunnasta.[/QUOTE]

Kiitos, tässä tuli paljon tietoa. :)
Täytyy tosiaan vielä puntaroida ja miettiä, mikä onkaan se paras ratkaisu. Aikaa on onneksi vielä miettiä ihan rauhassa, mutta hyvä olla liikkeellä varhain kuin liian myöhään. =)

Aloittaisin vain, jos mahdollista opiskella vain joitakin kursseja, osa-aikaisesti. Ei vielä kokopäiväistä opiskelua. Se on rankkaa repiä itteään moneen suuntaan: lapsi tarvitsee sua ja ne opintopojot ei kerry, jos et hommia tee. Eli pari kurssia korkeintaan ottaisin ja sitten fiilisten mukaan, jaksaako/riittääkö aika.

Ehkä menisin sun tilanteessa kouluun :) jos sulla kerran on hyväksiluettavia kursseja niin niitä vois mahdollisuuksien mukaan "käytellä pois" tässä opintojen alussa ihan kun vauva vielä niin pieni. Ja etäkurssit on hyvä homma :) oisko siellä opinto-ohjaajaa tai jotain opettajaa jonka kanssa vois ihan käydä juttelee? Se vois selkeyttää ajatuksia ja saat vähän tietoo sun muuta että tekisivätkö vaikka jonkun henkilökohtaisen opintosuunnitelman sulle :) mulle tehtiin... :)

Näiden ajatusten kanssa juuri painiskelen, täytyy koettaa tehdä kovasti aivotyötä jotta johonkin tulokseen pääsisi. Vauva on tietysti tärkein, joten sen mukaan täytyy päätökset tietysti tehdä. :)

Jeps :) Ja ihan hyvä on ajoissa näitä miettiä ja kysellä. Itsekin sain lapsen yksin, nuorena, mutta jo täysi-ikäisenä. Laps on nyt kohta kolmevuotias. Ylioppilaslakki on päässä, sain sen syksyllä, ja nyt olisi sitten haku yliopistoon! :)

Kannattaa muuten verkostoutua esimerkiksi parin muun yksinhuoltajan kanssa, ja harjoittaa vastavuoroista auttamista lasten kanssa. Minulla on ollut perhe tukenani, mutta on ollut kiva, kun on voinut vaivata oman suvun lisäksi paria ystävääkin kun lapsenhoitotarvetta on ollut. Sen lisäksi kun itse tiedän kuinka paljon joustavuutta lastenhoitoverkosto tuo, on aivan ihanaa voida suoda sama joustavuus ystävilleni :heart: Pienen vauvan kanssa hoitotarvetta ei kauheasti ole, mutta taaperoa ei enää voikaan raahata aina mukaan, ja taaperolla alkaa olemaan sosiaalisia tarpeita. Silloin on kiva, että voin viskata lapsen kaverille jolla on oma lapsi siellä viihdyttämässä ;)

Onnea matkaan!

Yhteistyössä