Näköjään olen edelleen laillistettu sairaanhoitaja *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Satuin tänään lukemaan iltapäivälehteä ja siellä oli maininta Terhikistä eli siitä tietokannasta, mistä voi käydä katsomassa, onko joku Valviran rekisterissä vai ei. Ja tietysti piti käydä katsomassa, olenko mä vielä hoitsu vai en :D Vaikken tällä vuosituhannella olekaan tehnyt päivääkään hoitotyötä, niin sielläpä ne mun tiedot olivat silti. Ilmeisesti ne ei sieltä katoakaan, ellei itse ilmoita.

Niin, eihän se koulutus mihinkään katoa. Ammattitaito kaiketi kylläkin. Sä olet vaihtanut alaa, mutta voi vain arvailla kuinka paljon on terveydenhuollon koulutuksen saaneita, jotka eivät ole vuosikymmeniin työskennelleet ko. alalla.

Niin, eihän se koulutus mihinkään katoa. Ammattitaito kaiketi kylläkin. Sä olet vaihtanut alaa, mutta voi vain arvailla kuinka paljon on terveydenhuollon koulutuksen saaneita, jotka eivät ole vuosikymmeniin työskennelleet ko. alalla.
Noinhan se tietysti on. Ja tietokannan tarkoitus varmaan onkin lähinnä vaan estää valelääkäreitä ja valehoitajia toimimasta hoitotyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22006745:
Noinhan se tietysti on. Ja tietokannan tarkoitus varmaan onkin lähinnä vaan estää valelääkäreitä ja valehoitajia toimimasta hoitotyössä.

Niinhän sen täytyy olla. Tutkiikohan monikin työnanantaja tuon tiedoston näiden viimeisimpien juttujen jälkeen? : / Musta ainakin tuntuu, että edelleen, monilla aloilla, monissa työpaikoissa tutkitaan taustoja turhan vähän, etenkin lyhytaikaisiin sijaisuuksiin palkattaessa.

Tuokin nyt työllistää viranomaisia, kun systeemi ei toimi. Sieltä puuttuu aika paljon nimiä eli tulee turhia ilmoituksi ja syyttelyitä. Työnantajan velvollisuus on pitää huoli siitä ettei palkkaa epäpäteviä. Nyt työkaverit, potilaat, naapurit ja tutut kyttää netistä löytyykö nimiä.

[QUOTE="vieras";22006863]Tuokin nyt työllistää viranomaisia, kun systeemi ei toimi. Sieltä puuttuu aika paljon nimiä eli tulee turhia ilmoituksi ja syyttelyitä. Työnantajan velvollisuus on pitää huoli siitä ettei palkkaa epäpäteviä. Nyt työkaverit, potilaat, naapurit ja tutut kyttää netistä löytyykö nimiä.[/QUOTE]

Mutta tuo ei ole pakollinen

Kaikki nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät tarvitse Valviran hyväksyntää ammattinimikkeen käyttöön, vaan oikeus käyttää suojattua ammattinimikettä tulee heille suoraan koulutuksen perusteella. Tällaisia, niin sanotun säännellyn koulutuksen perusteella ammattinimikkeen saaneita, ovat esimerkiksi lähihoitajat. Heistä aivan kaikki eivät ole ilmoittaneet tietojaan Valviran rekisteriin, mutta he ovat siitä huolimatta terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

[QUOTE="minä";22006989]Mutta tuo ei ole pakollinen

Kaikki nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät tarvitse Valviran hyväksyntää ammattinimikkeen käyttöön, vaan oikeus käyttää suojattua ammattinimikettä tulee heille suoraan koulutuksen perusteella. Tällaisia, niin sanotun säännellyn koulutuksen perusteella ammattinimikkeen saaneita, ovat esimerkiksi lähihoitajat. Heistä aivan kaikki eivät ole ilmoittaneet tietojaan Valviran rekisteriin, mutta he ovat siitä huolimatta terveydenhuollon ammattihenkilöitä.[/QUOTE]

Meille kyllä sanottiin että se hyväksyntä tarvitaan. Ja työnantaja halusi nähdä todistuksenkin siitä.

Teretulemast tänne kuutamokeikkailemaan...

Suomenkielentaitoinen omalääkäri antoi puhelinkonsultaatiota ja äijä menee ensi viikolla labroihin ja koepalan ottoon, ensin röntgenin kautta, tsekataan solisluun olotila ja kuvataan keuhkot.

Tuolla se krohisee ja vihisee sängyssä. Taidan mennä seuraksi ja vahtimaan, että muistaa hengittää...

Meille kyllä sanottiin että se hyväksyntä tarvitaan. Ja työnantaja halusi nähdä todistuksenkin siitä.

Suoraan quote Valviran omilta sivuilta:

Kaikki nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät tarvitse Valviran hyväksyntää ammattinimikkeen käyttöön, vaan oikeus käyttää suojattua ammattinimikettä tulee heille suoraan koulutuksen perusteella. Tällaisia, niin sanotun säännellyn koulutuksen perusteella ammattinimikkeen saaneita, ovat esimerkiksi lähihoitajat. Heistä aivan kaikki eivät ole ilmoittaneet tietojaan Valviran rekisteriin, mutta he ovat siitä huolimatta terveydenhuollon ammattihenkilöitä.

Eli sinällään koulut mun mielestä antaa vähän virheellistä informaatiota että tuo laillistus tarvittaisiin Valviralta. Työnantajahan sitten toki voi vaatia tuota rekisteröitymistä.

Yhteistyössä