Naistenklinikka vai kättäri

Kertokaa kokemuksianne. Olen ensisynnyttäjä Helsingistä ja jollain tavoin pitäisi tuo sairaala valita. Ainahan nämä ovat subjektiivisiä asioita, mutta olisi siltikin mielenkiintoista lukea kokemuksistanne aj ajatuksistanne.

Mun piti alunperin synnyttää Lohjalla, mutta jouduinkin lapsiveden liian aikasen tulon takia naistenklinikalle, jossa makoilin 2 viikkoa ennen pojan syntymää. Osastolla olessani sain todella hyvää palvelua ja kaikki hoitajat/kätiölöt olivat todella mukavia, ei yhtään pahaa sanottavaa :) =) ainut negatiivinen asia oli se että oli aikaajoin todella tylsää ja huoneessa jossa olin oli matka telkkari josta näkyi vain ykkönen ja kakkonen :LOL:

Mie taas olin Kättärillä synnyttämässä kesällä -05 ja tykkäsin kovin. Ennen kaikkea siitä, että siellä on vain kahdenhengen huoneita, ei suurempia. Ja mie sain vielä olla siinä huoneessa muistaakseni kaksi yötä yksin. =)

Miusta siellä oli niin synnytyssalissa kun osastollakin oikein ystävällistä väkeä. Kannustivat mm. kovasti, kun jaksoin lypsää omaa maitoa pulloon. Pikkis kun oli sinivalossa, eikä jaksanu imeä rintaa, vaan otti aina lisät pullosta. Omatoiminen siellä miusta piti olla siinä mielessä, että eipä ne kovin usein tullu kysymään, että onko jotain tai tarviiko jotain, mutta kysymällä kaiken sai. Ottivat jopa oma-alotteisesti Pikkiksen ekaksi yöksi kansliaan ja käskivät miut nukkumaan, erillistä "vauvalaa" siellä ei ole.

synnytin Naistenklinikalla ja olin tyytyväinen.synnytysosastolla ihanat kätilöt ja ammattitaitoinen hoito.
siellä on myös perhehuoneosasto.mutta kättärilla kuulemma lähes kaikki huoneet ovat perhehuoneita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2006 klo 17:33 HeMa05 kirjoitti:
synnytin Naistenklinikalla ja olin tyytyväinen.synnytysosastolla ihanat kätilöt ja ammattitaitoinen hoito.
siellä on myös perhehuoneosasto.mutta kättärilla kuulemma lähes kaikki huoneet ovat perhehuoneita.
Sen verran korjausta, että koska ne on kaikki kahden hengen huoneita, ni niistä saadaan perhehuoneita tarpeen mukaan. Mutta tietenki, jos on niin paljon ruuhkaa, ni sitte ne on kaikki pelkästään äitien käytössä.

D harmaana
mä olen kaikki 3 kättärillä synnyttänyt ja mun mielestä loisto paikka. viime käynnillä 06/06 ei edes sattunut "elämäänsä kyllästynyttä" kätilöä,ainakaan mulle :D

Suosittelen kolmanneksi Jorvia, jonka voit myös valita. Hyvin kodinomainen ja tunnelmallinen, rauhallinen sairaala, kiireettömämpi kuin Kättäri ja N-klinikka ja reilusti perhehuoneita tarjolla...
Hyvin huomioonottava henkilökunta. Kannattaa käydä useammassa paikassa tutustumassa, sittenhän sen näkee ja voi tehdä valinnan... =)

En missään tapauksessa suosittele naistenklinikkaa. Siellä on niin sekavaa omahoitaja systeemi. Eivät meinanneet kotiuttaa niin kiire lastenlääkärillä että ohoh...Mene vaikka jorviin, siellä ehkä parempaa kohtelua. Olen molemmissa synnyttänyt.

Minä synnytin Kättärillä ja Haikaranpesässä. Aivan mielettömän ihana paikka. Kätilöt olivat mahtavia, synnytyssali oli ihanan kodinomainen himmeine valaistuksineen ilman vihreitä sairaalakaakeleita. Vauvalle ei annettu lisämaitoa automaattisesti, välilihaa ei rutiininomaisesti leikattu, vauvan kanssa sai olla ensihetket pitkään. Suosittelen Kätilöopiston Haikaranpesää.

Ystäväni on Naistenklinikalla kätilönä ja itse ei menisi kyseiseen paikkaan synnyttämään. Liian kliininen ja kaavoihin kangistunut paikka hänen mielestään. Tosin oli hänellä myös mielipide Kättäristä ;) .

Onnea synnytykseen valitsit sitten minkä tahansa paikan.

Kätilöopiston Haikaranpesässä synnytin minäkin tuossa reilu viikko sitten ja erittäin positiivinen fiilis jäi osastosta ja sen kätilöistä. Jos joskus innostun synnyttämään uudelleen niin tahdon ehdottomasti Haikaranpesään silloinkin.

Kiitos kommenteista :)

Taidan käydä tutustumassa molempiin, sekä naistenklinikkaan että kättäriin. Haikaranpesään tuskin menen/pääsen, koska mies niin paljon työmatkoilla - eikös siellä pidä olla jonkun koko ajan läsnä?

Jorviin en halua mennä, tuntuu vieraalta ajatukselta näin helsinkiläisestä lähteä Jorviin.

Synnytin vajaat kaksi kuukautta sitten naistenklinikalla. Kovin kiireinenhän siellä henkilökunta oli mutta niinhän se tuntuu olevan joka sairaalassa nykyään. Erittäin mukava ja lämminhenkinen porukka joka tapauksessa. Ja mikäli haluaa kivunlievitystä niin sitä ei naistenklinikalla säästellä.
Ei mitään valittamista.

Minäkin olen 2 "noutanut" kättäriltä ja niin olisi tarkoitus tämä kolmaskin 01/07. Mulle sattui esikoisen kanssa osastolla olemaan se 1 elämäänsä kyllästynyt kätilö, muuten ei valittamista. Jos nyt jotain negaa pitäisi mainita, on kättärin kohdalla sinne pääsemisen epävarmuus. Eniten joudutaan ymmärtääkseni juuri kättäriltä käännyttämään muihin sairaaloihin ruuhkan takia. Näin kävi mm. ystävällenni 05/06. Meni sitten naistenklinikalle, ettei tarvinut kotiin synnyttää.

Naikkarikin on hyvä
Hyvät kokemukset naikkarilta keväällä, aivan ihanat kätilöt sekä synnytyksessä että osastolla, ja samoin hieno leikkuriporukka. Myös ennen synnytystä tehdyt äitipolikäynnit oli mukavia, kun oli niin ihana kätilö. Ainoa miinus oli päivystävä lääkäri, hänkin ihan asiallinen, mutta hieman kolkko.

kotiuduin eilen naistenklinikalta.. ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. oli niin asiantuntevaa ja ampaattista pporukkaa. kaikki sujui alusta lähtien kuin unelma niin vaavin kuin henkilökunnan kanssa. sain juuri sitä tukea ja apua kuin tarvitsinkin isä mukaanluettuna. oli ihana fiilis

Kättärillä on kaksi lasta syntynyt ja kolmas pitäisi myös siellä kohtapuolin synnyttää. Aina on tullut vastaan joku vähintäänkin kalsea hoitaja/kätilö ja muutama erittäin omituinen/inhottava, tosin muutama ihana myös.

Nyt käytyäni poliklinikalla ylim.käynnillä, tuli sellainen olo, että pitäisiköhän jäädä kotiin synnyttämään. Hoitajat tiuskivat, puhuivat asiattomia ja sain myös tarpeettoman kovakouraisen tutkimuksen yleisölle avoinna ikkunapaikalla. Selväksi tuli, ettei tarvitse tulla "tyhmien" syiden vuoksi henkilökuntaa häiritsemään. Ihan kuin olisin sinne huvikseni mennyt enkä ollut huolissani vauvani voinnista. Lähtiessä sitten hoitaja alkoi lässyttämään ja toivottelemaan jatkoja. Tuli mieleen, että onkohan se ihan terve?!

Itku kurkussa lähdin pois. Kumman vaikea on sanoa vastaan tai antaa palautetta. Ei tosiaankaan ole luottamus kunnossa kun pitää lähteä samaan paikkaan synnyttämään. Aina olen ollut hiljaa ja tyytynyt kohteluuni, en ole vaatinut mitään erikoista enkä ollut tyly henkiläkunnalle. Pitäisiköhän minunkin jo vaihtaa tyyliä vähemmän ystävälliseksi kun se tuntuu olevan paikan henki?

En haluu kumpaankaan
En itse haluaisi kumpaankaan:

Kättäriä kävin katsomassa. Olen käynyt siellä äitiyspolilla. Äitiyspolilla on muutama niin epämielyttävä hoitaja, että ovat jättäneet tosi epämiellyttävän fiiliksen koko paikasta. Edes ne mukavat eivät ole pelastaneet fiilistä.

Naistenklinikasta on kokemusta. Mielummin synnytän vaikka saunassa kuin menen sen laitoksen ovesta sisälle.

Nyt olen miettinyt Jorvia. Se olisi varmaan noita miellyttävämpi vaihtoehto.

Jorvia suosittelen minäkin! Synnytyshuoneet ovat kodinomaisia huoneita keinutuoleineen ja viihtyisine sisustuksineen. Kätilöt ovat olleet hyvin avuliaita ja ystävällisiä. Kuten joku sanoi, Jorvi on kiireetön, siellä huomioidaan eikä homma toimi "liukuhihnalla" kuten esim. Naistenklinikalla.

Itselläni ei vielä ole kokemusta, olen vasta menossa ensimmäistäni synnyttämään naistenklinikalle. Pääasiallisin syy valintaani oli ihan sijainti eli asun aivan naistenklinikan vieressä, joten lyhyin matka. Mutta sen verran olen kuullut ystäviltäni, että vaikka naistenklinikkaa haukutaan sairaalamaisemmaksi ja kylmemmäksi kuin kättäriä, niin naistenklinikalla on kuitenkin käsittääkseni Suomen paras apu saatavilla lääkäreiden suhteen, jos synnytyksessä tapahtuu jotain ikävää. Ja siellä tosiaan saa kipulääkkeitä ja epiduraalin paljon helpommin kuin kättärillä (olikohan niin, että kättärillä ei ole niin montaa anestesialääkäriä). Muta subjektiivisiahan itse synnytyskokemukset ovat ja toki toivon, ettei tarvitse tutustua kiireellisiin hätäsektioihin tai muihin erikoislääkäreitä tarvittaviin asioihin, mutta kyllä nuokin asiat jotenkin painavat näin ensisynnyttäjän vaakaa.

Hei,

epäasiallisesta kohtelusta kannattaa tehdä potilasvalitus. Kaavakkeen saa HUS:in sivuilta. Muuten samanlainen kohtelu jatkuu. On se kumma, että ko. ammatteihin hakeudutaan, jos empaatiaa ei löydy....Minulla oli naistenklinikalla niin kamala synnytyskätilö, että olen joutunut käymään pelkopolilla nykyisessä raskaudessani. Toisin synnytyksessä tapahtui muitakin tylsiä asioita, mutta tämä jätti pahimman maun suuhun, kun avuttomassa tilassa makaa, ja joutuu sättimisen kohteeksi. Hoitava lääkäri lupasi onneksi viedä asiaa eteenpäin, ja tuomitsi jyrkästi käytöksen. Sanoi, että kätilöt ovat palveluammatissa.

Yhteistyössä