Naiset liikenteessä :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auts:-/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auts:-/

Vieras
Suojatiellä rytisi taas - 71-vuotiaalle pyöräilijälle murtumia
20.09.2010 - 09:48

Henkilöauto ja pyörä kolaroivat sunnuntaina Rovaniemellä. Pyöräilijä ajoi Oijustien laidassa kulkevaa pyörätietä ja jatkoi risteyksessä ajamalla suojatien ylitse.

Samanaikaisesti Korkalovaarantien oikeanpuoleista ajokaistaa tuli henkilöauto, joka pysähtyi suojatien eteen antaakseen tietä pyöräilijöille. Toinen auto tuli vasemmanpuoleista kaistaa Korkalovaarasta päin, eikä pysähtynyt suojatien eteen, vaikka toinen auto oli pysähdyksissä.

Auto törmäsi suojatietä ylittävään 71-vuotiaaseen naispyöräilijään, joka kaatui asfalttiin. Nainen sai onnettomuudessa ainakin murtumia.

Autoa ajanutta 20-vuotiasta naista epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta, sillä hänen olisi pitänyt pysähtyä suojatien eteen.

Pyöräilijää puolestaan epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, sillä hänen olisi pitänyt väistää muuta liikennettä tullessaan pyörätieltä ajoradalle.

Aamulehti

Minä kans meinasin aamulla jäädä keski-ikäisen rouvashenkilön teilaamaksi. Täti päätti sitten vaihtaa kaistaa peileihin katsomatta vaikka olin siinä vieressä niin että mun eturenkaat oli hänen takarenkaiden kohdalla.

Just kerkesin jarruttaa sen verran että ei rysähtänyt, onneksi ei ollut ketään mun takana.

Terveisiä sille saabistille että ne auton kyljessä olevat peilit eivät ole meikkaamista varten.

Minä kans meinasin aamulla jäädä keski-ikäisen rouvashenkilön teilaamaksi. Täti päätti sitten vaihtaa kaistaa peileihin katsomatta vaikka olin siinä vieressä niin että mun eturenkaat oli hänen takarenkaiden kohdalla.

Just kerkesin jarruttaa sen verran että ei rysähtänyt, onneksi ei ollut ketään mun takana.

Terveisiä sille saabistille että ne auton kyljessä olevat peilit eivät ole meikkaamista varten.

Olit peilien kuolleessa kulmassa. Oman turvallisuuden vuoksi sellaisessa asetelmassa ei kannata ajaa, vaikka kuinka olisit oikeassa toisen vaihtaessa kaistaa.

Mulla oli vähän enemmän vauhtia joten olin olut juuri hetkeä aikaisemmin täysin näkyvissä ja olisin ollut uudelleen hetken päästä. Ja kuolleessa kulmassakin olevan auton näkee jos kunnolla katsoo.

Miten olis otsikko Nuoret liikenteessä? Ajokortin saaneet liian itsevarmat kuskit aiheuttavat aika paljon kaikenlaisia vaaratilanteita. Luullaan, että hallitaan autolla ajaminen täysin, kun ajokortti on saatu taskuun.

[QUOTE="jep";22069669]Tilastollisesti huomattavasti enemmän.

Sen enempiä en viitsi aloittajan provoiluun vastata.[/QUOTE]

Entäs kun vertaillaan ajettuihin kilometriin??;)

[QUOTE="vieras";22069704]Entäs kun vertaillaan ajettuihin kilometriin??;)[/QUOTE]

Itse asiassa siitä huolimatta. Miehillä on suhteessa enemmän itse aiheutettuja töpeksimisiä (ylinopeudet, rattijuopumukset jne.) ja naisilla suhteessa enemmän ihan siihen auton hallintaan ja ajotaitoon liittyviä onnettomuuksia (esim. ulosajot liukkailla teillä). Kokonaissaldoksi jää kuitenkin se, että miehillä on enemmän onnettomuuksia, varsinkin kuolemaan johtaneita.

[QUOTE="vieras";22069625]Olit peilien kuolleessa kulmassa. Oman turvallisuuden vuoksi sellaisessa asetelmassa ei kannata ajaa, vaikka kuinka olisit oikeassa toisen vaihtaessa kaistaa.[/QUOTE]

Näin juuri. Jos et näe viereisen auton sivupeilistä kuskin naamaa, ei hänkään mitä todennäköisemmin näe ollenkaan autoasi. Tietenkin aina pitää kaistaa vaihtaessa myös katsoa olan yli, ei riitä tarustapeilien tarkistaminen, mutta koska tuollaisessa kulmassa on vaarallisen näkymättömissä toiselle, ei kannata itseään moiseen kohtaan sijoittaa.

[QUOTE="jep";22069723]Itse asiassa siitä huolimatta. Miehillä on suhteessa enemmän itse aiheutettuja töpeksimisiä (ylinopeudet, rattijuopumukset jne.) ja naisilla suhteessa enemmän ihan siihen auton hallintaan ja ajotaitoon liittyviä onnettomuuksia (esim. ulosajot liukkailla teillä). Kokonaissaldoksi jää kuitenkin se, että miehillä on enemmän onnettomuuksia, varsinkin kuolemaan johtaneita.[/QUOTE]

Siis sinun mielestä naiset eivät osaa ajaa autoa yhtä hyvin kuin miehet :D

Alkuperäinen kirjoittaja asia selvä :);22069757:

No aika moni muukin on samaa mieltä ja tuskin paljoa erehtyy. Munkin vaimo (keski-ikäinen ja paljon ajokokemusta) pyytää mua ajamaan jos paikka tai tilanne on normaalista poikkeava. Hän ei esimerkiksi osaa peruuttaa kärryn kanssa.

Justhan tuo oli eilen ilta-sanomien sivuilla kun joku 20v MIES oli ajanut hurjaa ylinopeutta,ja saanut auton sillankaiteen päälle ja siitä katolleen.Auto oli syttynyt palamaan ja kuski kuollut sinne autoon.

Alkuperäinen kirjoittaja asia selvä :);22069757:

Höpön pöpön. :) Ajotaito koostuu paljon muustakin kuin auton fyysisestä hallinnasta. Tilastojen valossa keskimäärin miehillä auton hallinta on parempaa, kun taas naisilla varsinaiset liikennetaidot ovat parempia. Tämä siis keskimäärin. Ja esimerkiksi itsestäni ja miehestäni voin sanoa, että mies hallitsee auton huimasti paljon paremmin, kyllä on ollut hyötyä kumin polttamisesta teininä. :D Eipä oma ajamisenikaan ole ongelmia tuottanut, mutta meillä mies on selvästi tottuneempi ajaja, tosin vieläkin sillä aikuistumisesta huolimatta meinaa lipsahtaa välillä turhan paljon mm. ylinopeuksien puolelle. Hyvästä auton hallinnasta ei ole hyötyä, jos ajaa ilman turvavyötä kahtasataa kolmion takaa, eikä hyvistä liikennetaidoista ole hyötyä, jos ei saa autoa liikkeelle. Ja näihin kategorioihin ei onneksi mene kuin pieni osuus sukupuoliryhmistä ja myös miehillä voi olla naisten ongelmat ja päinvastoin. Yksilöitähän kaikki autonkuljettajat on.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että sekä miehistä että naisista löytyy sekä hyviä että huonoja kuskeja, eikös se oo ihan selvää vähän yksinkertaisemmallekin. :) Ja tilastot siis tukevat tätä käsitystä.

Jaahas, nyt mä sitten tartuin tähän provoon. :D

Vaikka miehet saattavat olla naisia taitavampia kuskeja (käsittelymielessä) niin harva on kuitenkaan niin huippukuski että on varaa hurjastella tai ajaa kännissä.

Tosin miehillä saattaa myös olla hieman suuret luulot itsestään, nuoremmilla varsinkin.

[QUOTE="jep";22069805]Höpön pöpön. :) Ajotaito koostuu paljon muustakin kuin auton fyysisestä hallinnasta. Tilastojen valossa keskimäärin miehillä auton hallinta on parempaa, kun taas naisilla varsinaiset liikennetaidot ovat parempia. Tämä siis keskimäärin. Ja esimerkiksi itsestäni ja miehestäni voin sanoa, että mies hallitsee auton huimasti paljon paremmin, kyllä on ollut hyötyä kumin polttamisesta teininä. :D Eipä oma ajamisenikaan ole ongelmia tuottanut, mutta meillä mies on selvästi tottuneempi ajaja, tosin vieläkin sillä aikuistumisesta huolimatta meinaa lipsahtaa välillä turhan paljon mm. ylinopeuksien puolelle. Hyvästä auton hallinnasta ei ole hyötyä, jos ajaa ilman turvavyötä kahtasataa kolmion takaa, eikä hyvistä liikennetaidoista ole hyötyä, jos ei saa autoa liikkeelle. Ja näihin kategorioihin ei onneksi mene kuin pieni osuus sukupuoliryhmistä ja myös miehillä voi olla naisten ongelmat ja päinvastoin. Yksilöitähän kaikki autonkuljettajat on.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että sekä miehistä että naisista löytyy sekä hyviä että huonoja kuskeja, eikös se oo ihan selvää vähän yksinkertaisemmallekin. :) Ja tilastot siis tukevat tätä käsitystä.

Jaahas, nyt mä sitten tartuin tähän provoon. :D[/QUOTE]

"naisilla suhteessa enemmän ihan siihen auton hallintaan ja ajotaitoon liittyviä onnettomuuksia (esim. ulosajot liukkailla teillä). "

:D

[QUOTE="sama";22069854]"naisilla suhteessa enemmän ihan siihen auton hallintaan ja ajotaitoon liittyviä onnettomuuksia (esim. ulosajot liukkailla teillä). "

:D[/QUOTE]

Eipä sullakaan paljoa vasta-argumentteja ole, kun tarvii yhteen ajatushäröön tarttua. ;) Tässä totta kai tarkoitin ajotaidolla sitä fyysistä taitoa auton liikutteluun.

Yhteistyössä