Naisen sterilisaatio - ei lääkäriltä suostumusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästyttääkummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästyttääkummastuttaa

Vieras
Olen nyt 30-vuotias, minulla on kaksi lasta. Halusin kuopuksen jälkeen sterilisaation, lääkäri ei antanut suostumustaan. Vaikka siis olin aivan varma asiasta, ja ikää sen 30v. Nyt tein juuri testin, joka plussaa. Meillä käy vain kondomi ehkäisyksi, ei mikään hormonaalinen.

Mitäköhän h*lvettiä teen? Tekisi mieli haastaa tuo neuvolalääkäri oikeuteen...

Outoa? Miksei suostunut? Mun sisko sai heti suostumuksen toisen lapsen jälkeen, oli vielä 29v, mut lääkäri päiväsi paperit 30v synttärin tienoille. Ja ihan normaali terve nainen on.

Siis miten et sanut "lupaa"? Ei siihen lääkärin lupaa tarvita, ainoastaan lähete, että homma saadaan hoidettua! Potilas itse päättää omasta hoidostaan ja lääkäri voi vain suositella miten itse toimisi, eikä tässä tilanteessa siis sellaista vaihtoehtoa edes ole.
Itselle tulee 30v täyteen ensi vuonna ja samana päiävnä marsiin lääkäriin, koska haluan myös sterilisaation -heti kun mahdollista!

Oikeuteen siksi, että toimii eettisesti ja sääntöjen mukaan? Jos sterisilaatio tehtäisiin kaikille nuorille naisille jotka sitä pyytävät, sterilisaation purkuoperaatiot lisääntyisivät huomattavasti. Lisäksi purkamisen onnistumisesta ei ole takeita, eli lasten saaminen sen jälkeen ei useinkaan onnistu.

Hedelmällisessä iässsä olevien elämäntilanteet vaihtelevat. Mies saattaa lähteä kävelemään vaikka huomenna ja uusi kumppani hyvin todennäköisesti haluaa lapsia. Muutenkin naisilla on taipumusta muuttaa mielipiteitään kuun kierron mukaan, joten sterilisaatiopyyntöihin tulee suhtautua hyvin harkitsevasti.

olet kuitenkin nuori mutta kurja jos ei muu ehkäisy käy.Saisiko miehesi toimienpiteen itsellensä? Ja sitten simppoja talteen jos mieli muuttuu. Tiedän että asia ei ole näin yksinkertainen. Ja niin jos olet ihan alussa raskaudessa niin kipin kapin lääkäriin tiedät vaihtoehtosi.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
no saa sen alle 30v.kin, joten jos yksi lääkäri ei kirjoita niin sano meneväsi toiselle lääkärille heti pyytämään tai sitten menet toiselle.
Ei siitä voi kieltäytyä.

Niin, mikset mennyt toiselle lääkärille? Koska näinhän se menee! Itselläni ensimmäinen lääkäri sanoi ei seiolle, menin toiselle ja sain.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästyttääkummastuttaa:
Olen nyt 30-vuotias, minulla on kaksi lasta. Halusin kuopuksen jälkeen sterilisaation, lääkäri ei antanut suostumustaan. Vaikka siis olin aivan varma asiasta, ja ikää sen 30v. Nyt tein juuri testin, joka plussaa. Meillä käy vain kondomi ehkäisyksi, ei mikään hormonaalinen.

Sun olisi silloin pitänyt valittaa Valviraan lääkärin päätöksestä, ja lääkärin olisi pitänyt sanoa sinulle tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästyttääkummastuttaa:

Meillä sama tilanne, tosin oon jo 34v ja synnytän kolmannen lapseni nyt kesällä. Meillä kans kokeiltu kaikkia ehkäisymuotoja eikä ne sovi, kondomistakin tulee oiretta jos usein käyttää. Mulla oli tarkoitus että pyydän sterilisaation nyt tään kolmannen jälkeen, mutta mun mies sit sanoi, että hän voi mennä siihen toimenpiteeseen. Kävi viime viikolla asian puitteis lääkärissä ja sai samantien lähetteen. Ei mitään vaikeuksia. Ei teillä mies vois mennä, kun se on miehelle helpompi toimenpidekin?

Laki sanoo täysin yksiselitteisesti, että sterilisaatio on annettava jos ehdot täyttyvät. Ei tarvtise edes olla lapsia, 30 vuoden ikä riittää. Muut kriteerit kannattaa katsoa finlexsistä, en muista kaikkia. Mutta tuo siis riittää yksinäänkin.

Valittamaan vaan potilasasiamiehelle/ylilääkärille jos olette julkiselta hakemassa lähetettä. Lääkärit eivät todellakaan tiedä usein sitä, että se lähete on ainakin julkisella puolella PAKKO kirjoittaa. Oli lääkäri sitten mitä mieltä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja lasse:
Oikeuteen siksi, että toimii eettisesti ja sääntöjen mukaan? Jos sterisilaatio tehtäisiin kaikille nuorille naisille jotka sitä pyytävät, sterilisaation purkuoperaatiot lisääntyisivät huomattavasti. Lisäksi purkamisen onnistumisesta ei ole takeita, eli lasten saaminen sen jälkeen ei useinkaan onnistu.

Hedelmällisessä iässsä olevien elämäntilanteet vaihtelevat. Mies saattaa lähteä kävelemään vaikka huomenna ja uusi kumppani hyvin todennäköisesti haluaa lapsia. Muutenkin naisilla on taipumusta muuttaa mielipiteitään kuun kierron mukaan, joten sterilisaatiopyyntöihin tulee suhtautua hyvin harkitsevasti.

Olipas holhoava mielipide. Kyllä minä ainakin tiedän mitä haluan. Uusi mies joka haluaa lapsia? Halutkoon vaan - mutta jonkun muun kanssa.

Teetätin sterilisaation 22-sena ja puratin eron jälkeen 36-sena. 4-kymppisenä sain iltatähteni ja myöhemmin uusin sterilisaation kun en enää halunnut lapsia.
3-kymppinen on aika nuori moiseen, koskaan ei tiedä mitä elämä tuo ja voi vielä halutakin lapsen. Purku ei ole niin varmaa että saisi lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi sain iltatähteni:
Teetätin sterilisaation 22-sena ja puratin eron jälkeen 36-sena. 4-kymppisenä sain iltatähteni ja myöhemmin uusin sterilisaation kun en enää halunnut lapsia.
3-kymppinen on aika nuori moiseen, koskaan ei tiedä mitä elämä tuo ja voi vielä halutakin lapsen. Purku ei ole niin varmaa että saisi lapsen.

Noita purkuja ei ainakaan tehdä meidän keskussairaalassa, koska tulokset ovat niin huonoja. IVF-hoidolla steriloidullekin naiselle raskaus onnistuu, mutta niitäkään ei tehdä julkisella puolella (näin ainakin SEKS), vaan pitää mennä yksityisesti.

kriteereinä yli 30v ikä tai vähintään 3 lasta.

Onnea uudesta masu-asukista!

Sovi polilla käydessäsi jo valmiiksi tuo sterilisaatio, täytät miehesi kanssa paperit ja viet mennessäsi synnärille. Tekevät synnytyksen yhteydessä tai jälkeen. (jos alatie synnytys niin heti jälkeen tai jos sektiolla niin ennen ompelua).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koska kuulemma "mieli voi muuttua". Siis saateri mä vaan odotan huomista että pääsen soittamaan tälle älykääpiölle...>:(

Ajatteletko tosiaan että se on sen lääkärin syy, että olet nyt raskaana? :xmas: Hänellä tuskin on osuutta asiaan ainakaan noin käytännössä? Vai mitä sä ajattelit sille soittaa?

Minä sain lähetteen helposti sterilisaatioon ( olen 32 v, 3 lasta) . Ehkäisyksi ei käy hormonaaliset vaihtoehdot eikä kuparikierukka. Puoli vuotta jonotin, ja pääsin sitten sairaalaan siihen "haastatteluun" jossa käydään tiedot läpi ja lääkäri tutkii ja kyselee että"oletkos nyt aivan varma.."No, sen ehtinyt kunnolla istua kun tämä lääkäri ilmoitti että en tule saamaan sterilisaatiota koska olen niin nuori ja mieli voi muuttua, ero saattaa tulla puolisosta ja yhteiskunnanko pitäisi sitten maksaa purut..Yritin vakuutella että olen kyllä
asiaa miettinyt , mutta hän oli ehdoton kannassaan. Hormonikierukkaa suositteli ja ehdotti, ja sanoin että en halua/ voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, oli hän sitä mieltä että siitä ei tule sivuvaikutuksia. Ja jos tulee, niin otetaan puolen vuoden päästä se pois jos ei oireet helpota ja sitten mietitään..No, en sitä sitten halunnut aiempien huonojen kokemusten vuoksi. Nyt sitten ei ole tietoa miten tästä eteenpäin..?
Ihmettelen tosiaan että kun laissa on ne kriteerit niin miten lääkäri voi olla noin jyrkkä? Ja vaikka vakuutin että tiedän että se on lopullinen vaihtoehto, niin ei auttanut.

Minä sain kun kolme lääkäriä puolsi tai oikeastaan olivat sen jo päättäneet, muut ehkäisykeinot eivät olleet toimineet ja lukuisien keskenmenojen ja kahden todella vaikean raskauden jälkeen oli sterilisaatio ainut muoto. Valitettavasti klipsien laiton jälkeen tulin raskaaksi joka tapauksessa. Olin 27vuotias.
Kipujen vuoksi jouduttiin tekemään purkuleikkaus ja korjaus. Tulin heti raskaaksi.

Sterilisaatio ei ole sairaudenhoitoa, joten hoitotakuun (6 kk sisällä hoitoon) ei tarvitse ainakaan toteutua. Meillä ainakin lääkärit (toimenpiteen tekevät lääkärit = gynekologit ja urologit) haluavat ,että potilas harkitsee asiaa vielä vähintään 6 kk lähetteen teon jälkeen.

Minä siis pääsin siihen ns. haastatteluun 6 kk lähetteestä, ja tässä haastattelussa lääkäri kieltäytyi sterilisaatiosta, tai edes siitä keskustelusta..Lähetteen tehnyt gyne ei edes koittanut puhua ympäri vaan piti hyvänä ajatuksena.
Minulla 3 lasta ja 3 keskenmenoa, uskon olevani ihan perillä mistä olen luopumassa.
Mutta ei niin ei..nyt joutuisin sitten hakemaan lähetteen uudelleen, ja taas odottaa ainakin tuon 6 kk ja seuraava haastatteleva lääkäri taas sitten ehdottaisi kierukkaa tms..huoh..

mä jäin aikas sanattomax kun kesken sektion 10kk sitten leikkaava lääkäri kysyi että olikos tässä samalla tarkoitus tehdä jotain muutakin...elikäs sterilisaatio.. :o ja missään koko raskausaikana ym. ollut puhettakaan moisesta. täti kait sitten ajatteli itsekseen että kun oli jo kolmas lapsi siinä syntymässä niin varmaankin riittää... :|

Yhteistyössä