Nainen ei erota TEELUSIKKAA ja KAHVILUSIKKAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suomalainen mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suomalainen mies

Vieras
Joka naisella on ruokailuvälineiden joukossa kahvilusikkoja (3 millilitraa), mutta kuinka monella on teelusikkoja (5 millilitraa)? Aivan, hyvin harvalla! Tämä on käytännössä todettu niin monesti.

Kahvilusikka on pieni ja siro, ja se on alunperin mitoitettu niihin sellaisiin pieniin kahvikuppeihin joita mummot käyttävät. Nykyäänhän nuoremmat eivät enää juo kahvia kahvikupeista, vaan isoista mukeista.

Teelusikka taas on aivan jumalattoman suuri, melkein ruokalusikan kokoinen, ja se on tehty jäähdyttämään teetä, joka pysyy erittäin pitkään äärikuumana verrattuna kahviin; iso metallipinta-ala imee itseensä paljon kuumuutta ja jäähdyttää teen inhimillisessä ajassa juotavaksi.

Nyt... Ruokaresepteissä mitataan mausteet teelusikallisina (5 ml.). Silti lähes jokainen ruoanlaittaja ottaa kahvilusikan, kun kuvittelee, että se on teelusikka, ja mittaa mausteet sillä. Sitten ihmetellään, kun ruoka ei maistu oikein miltään.

Ei, tytöt, ei näin. Ostakaa nyt edes se yksi oikea teelusikka talouteenne, jotta voitte mitata mausteet sillä, niin alkaa ruokakin maistua joltakin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teelusikka

Jos mä laittaisin esim. kakkupohjaan kaksi lähes ruokalusikan kokoista lusikallista leivinjauhetta, niin kakku todennäköisesti nousisi yli vuoan reunojen. Eli käytän leivonnassa jatkossakin sitä pienempää lusikkaa. Mausteiden määriä harvoin mittaan. Laitan summissa, maistan välillä ja tarvittaessa lisään. Ei ole mun tekemä ruoka mautonta.

Jos mä laittaisin esim. kakkupohjaan kaksi lähes ruokalusikan kokoista lusikallista leivinjauhetta, niin kakku todennäköisesti nousisi yli vuoan reunojen. Eli käytän leivonnassa jatkossakin sitä pienempää lusikkaa. Mausteiden määriä harvoin mittaan. Laitan summissa, maistan välillä ja tarvittaessa lisään. Ei ole mun tekemä ruoka mautonta.

Jos ruoka tehdään reseptin mukaan, niin tottakai ainekset mitataan reseptissä olevien määrien mukaan. Ainakin ruokatalojen, maustefirmojen yms. puolivirallisten tahojen sivuilla on resepteissä mainittu oikeat mittasuhteet. Eri asia tietysti on, jos seuraa jonkun amatöörin pitämää ruokablogia, siellä voivat annostelut hyvinkin olla pielessä.

Taloudesta löytyy sekä kahvi- että teelusikoita. Normaali kahvilusikka suuressa kupissa näyttää koomiselta. Teelusikka on kahvilusikkaa tilavampi ja ennen kaikkea pitkävartisempi, aika harvalla näitä kuitenkaan tuntuu olevan. Sen sijaan jälkiruokalusikka on yleensä isommissa sarjoissa mukana ruoka- ja kahvilusikan lisäksi. Mausteiden mittaamiseen suosittelisin kuitenkin erillisiä maustemittoja, koska eri valmistajien lusikoiden tilavuus vaihtelee.

f9a4d05f7ac51e46a31c4fb99e6ed3dd.jpg

Teelusikka taas on aivan jumalattoman suuri, melkein ruokalusikan kokoinen, ja se on tehty jäähdyttämään teetä, joka pysyy erittäin pitkään äärikuumana verrattuna kahviin; iso metallipinta-ala imee itseensä paljon kuumuutta ja jäähdyttää teen inhimillisessä ajassa juotavaksi.

Tee juodaan teekupista eikä mistään kahvikupista tai mukista! Laakeassa teekupissa teevesi jäähtyy vähän nopeammin kuin kahvikupissa, mukista puhumattakaan. Teeveden pitää antaa ensin jäähtyä jonkin verran, ennen kuin siihen edes laittaa teelehtiä tai teepussin. Varsinkin vihreä tee muuttuu kitkeräksi, jos teevesi on kiehuvan kuumaa.

Keittiössäni on kahvilusikoita, teelusikoita, jälkiruokalusikoita sekä ruokalusikoita.. Kenkälusikka puuttuu.

Tee juodaan teekupista eikä mistään kahvikupista tai mukista! Laakeassa teekupissa teevesi jäähtyy vähän nopeammin kuin kahvikupissa, mukista puhumattakaan. Teeveden pitää antaa ensin jäähtyä jonkin verran, ennen kuin siihen edes laittaa teelehtiä tai teepussin. Varsinkin vihreä tee muuttuu kitkeräksi, jos teevesi on kiehuvan kuumaa.

Keittiössäni on kahvilusikoita, teelusikoita, jälkiruokalusikoita sekä ruokalusikoita.. Kenkälusikka puuttuu.

Pieni korjaus. SUOMESSA tee juodaan teekupista eli siis mukista, mutta menepä kysymään teekulttuurin asiantuntijoilta, BRITEILTÄ, mistä tee juodaan! D

No, sinun kommenttisi ei liity mitenkään itse asiaan eli mausteiden mittaamiseen. "Millä mitalla sinä mittaat, sillä sinua mitataan" (Jeesus)

No, sinun kommenttisi ei liity mitenkään itse asiaan eli mausteiden mittaamiseen. "Millä mitalla sinä mittaat, sillä sinua mitataan" (Jeesus)

En tainnut ilmaista itseäni tarpeeksi selkeästi. Mittaan mausteet yleensä kenkälusikalla, mutta koska kenkälusikka puuttuu, ripottelen suunnilleen sopivan määrän ihan lonkalta. Harvoin menee pieleen.

Teemaa Britanniassa laakea teekuppi on parempaan käyttöön, arkisin juodaan mukista. Mustaa teetä ei kuitenkaan pidä tehdä haaleaan veteen, vaan juuri kiehahtaneeseen (vihreä tee on eri asia), veden pitää siis olla lähes 100-asteista. Pussi tai irtotee laitettaan kannuun/kuppiin ennen veden kaatamista, muuten tuloksena on laimean harmaata litkua. Jos juo teensä brittiläisittäin maidolla, taittaa maito tanniinit.

http://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/how-to-make-the-perfect-cup-of-tea/

Ääää :LOL:
Siis KOOLLA on väliä !!!
Ei pullat nouse uunissa, jos käyttää pientä "lusikkaa" ;) :ROFLMAO::LOL:

Mutta asiaan, tämä aloitus lisäsi kiinnostusta hankkia kaappiin oikeat kupit ja kiluuttimet niin teetä kuin kaffia varten. Saa pröystäällä pöydäs kysellen teetä vai kaffia ja kipittää hakemaan laakiaa kuppia tai syvää mukia :whistle:
Teen ystävänä olen hörppinyt isosta mukista vain, mutta nyt on hyvä syy lähteä shoppailemaan koolikuppeja :barefoot:
Mistäs niitä laakeita teekuppia saa :confused:

Jos ruoka tehdään reseptin mukaan, niin tottakai ainekset mitataan reseptissä olevien määrien mukaan. Ainakin ruokatalojen, maustefirmojen yms. puolivirallisten tahojen sivuilla on resepteissä mainittu oikeat mittasuhteet. Eri asia tietysti on, jos seuraa jonkun amatöörin pitämää ruokablogia, siellä voivat annostelut hyvinkin olla pielessä.
Mitä ihmettä sä oikein sönkötät? Mä olen ammatiltani kokki ja osaan maustaa ruuat ilman, että mittaan joka hemmetin kerta mausteita.

Ääää :LOL:
Siis KOOLLA on väliä !!!
Ei pullat nouse uunissa, jos käyttää pientä "lusikkaa" ;) :ROFLMAO::LOL:

Mutta asiaan, tämä aloitus lisäsi kiinnostusta hankkia kaappiin oikeat kupit ja kiluuttimet niin teetä kuin kaffia varten. Saa pröystäällä pöydäs kysellen teetä vai kaffia ja kipittää hakemaan laakiaa kuppia tai syvää mukia :whistle:
Teen ystävänä olen hörppinyt isosta mukista vain, mutta nyt on hyvä syy lähteä shoppailemaan koolikuppeja :barefoot:
Mistäs niitä laakeita teekuppia saa :confused:

Hyvä niin, että hankit, MUTTA se ei ole mitään pröystäilyä, vaan mittasuhteiden asettamista järkeville paikoilleen! Turha siis pelleillä.

Mitä ihmettä sä oikein sönkötät? Mä olen ammatiltani kokki ja osaan maustaa ruuat ilman, että mittaan joka hemmetin kerta mausteita.
Näin muuten on !
Lähipiiristä löytyy yksi kokki ja toinen ihan perus keittiöllä töissä. Heidän tekemät ruuat ja herkulliset leivonnaiset syntyy juuri tyylillä "vähän sitä ja tuota ja hyppysellinen suolaa" Vaikuttaa siltä kuin mitat olisi näppituntumaan ja selkäytimiin jäänyt. Pyytäessäni ohjeita kirjallisena, sain tarkat mitat, mutta maku ei ollut läheskään yhtä täydellinen kuin kokin tekemänä. Suorastaan karehdin sitä taitoa lisätä oikeat mausteet, oikeaan aikaan ja saada kaikesta niin maistuvaa. Heidän keittämä vesikin maistuisi herkulliselta, lisäisivät kuitenkin siihen hyppysellisen jotain maustetta :)

Et sitten ole mitoista kuullut? Meiltä löytyy monenlaisia leipomismittoja 1 ml:sta ylöspäin. Ei kaikki kahvilusikatkaan ole 3 ml ja moni ruokalusikkakin on alle 15 ml. Yhden kunnollisen teelusikan hinnalla saa koko muovisen mittalusikkasarjan, kannattaa ennenmin ostaa sellainen.

Meillä on kyllä ihan teelusikoitakin, mutta ei ne kyllä kooltaan ole lähes ruokalusikan kokoisia eli sinullakin on vielä vähän oppimista. Teelusikan kokohan pitäisi olla kolmasoa ruokalusikan koosta.

Etkö osaa maustaa ilman mittoja?

Vaikuttaa siltä, ettet osaa edes laittaa ruokaa.

Voi kuule, ethän sinä mikään kokki ole. Olet vain onneton söheltäjä joka pitää surkeaa ruokablogia jota muut yhtä huonot ruoanlaittajat lukevat.
Eli mä kuvittelen saaneeni kokin koulutuksen ja tekeväni kokin töitä. Mä myös kuvittelen sen ettei mulla ole minkäälaista blogia. :ROFLMAO::cool: Ikävä tuottaa pettymys, mutta todellakin olen kokki. Eikä mulla ole blogia.

Huoh... Meillä kahvilusikat jäävät käyttämättä ja lojuvat laatikossa, jos ei pakoteta käyttämän. Vain jos jaksaa kattaa oikein, niin kaikki tottelevat. Kattaminen on tärkeä traditio vain juhlapäivinä ja vierailujen yhteydessä.
Mutta normipäivinä kaikki haluavat aina kahvinsa t-mukista. Samoin T-kupit - laakeat - ovat koristeenaa. Samoin oiket kahvikupit ovat koristeena, jos jaksaa kupeilla vitriiniä koristella. Onko vitriini edes mikään normikapistus skandinaavisessa kodissa? Ei ainakaan meillä. Vaikka kaikki osaisivat tunnistaa lusikat, niin arkinen peruskäytäntö ei tottele virallisia "hyviä teen ja kahvin juontitapoja ".

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä