Näin "vaarallinen" on sikainfluenssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras

Vähän perspektiiviä: Näin "vaarallinen" on sikainfluenssa
Julkaistu: 13.7.2009

Sikainfluenssa on näkynyt Meksikossa alkukesästä väljinä katuina ja tyhjentyneinä ravintoloina, mutta meksikolaiset ovat kyllästyneet aiheesta puhumiseen.

Paikallisten mielestä kohu oli rankasti ylimitoitettu, ja osa uskoo sen olevan vallanpitäjien yritys siirtää mediahuomio pois omista puuhistaan. Kyselytutkimuksen mukaan 45 prosenttia meksikolaisista uskoo, että viranomaiset salaavat tietoa.

Jotain perspektiiviä sikainfluenssan vaarallisuudesta saa, kun katsotaan tilastoja. Sikainfluenssaan on kuollut Meksikossa 121 ja maailmanlaajuisesti 440 ihmistä. Tartunnan on WHO:n mukaan saanut yhteensä lähes 100 000 ihmistä, Suomessa tartuntoja on yli 100.

Esimerkiksi huumekauppaan liittyvissä väkivaltaisuuksissa tapettiin Meksikossa 5300 ihmistä viime vuonna.

Yhdysvalloissa sikainfluenssa on vaatinut 210 uhria. Yhdysvaltain terveysministeriön mukaan tavalliseen influenssaan kuolee Yhdysvalloissa vuosittain 36 000 ihmistä ja maailmanlaajuisesti 250 000-500 000 ihmistä.

WHO:n mukaan tupakoinnista johtuviin sairauksiin kuolee päivittäin 14 000 ihmistä.

Suomessa alkoholiperäisiin sairauksiin ja myrkytyksiin kuolee Tilastokeskuksen mukaan vuosittain noin 1800 ihmistä.
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/65917-vahan-perspektiivia-nain-%E2%80%9Dvaarallinen%E2%80%9D-on-sikainfluenssa

Ihan vain lohduksi, ennen kuin hysteria saa vallan.

näinhän se on! lintuinfulenssan aikaan anoppi sanoi että suomessa kuolee talojen lämmityksistä aiheutuneisiin saasteisiin enemmän ihmisiä vuodessa kun lintuinfulenssaan on kuollu koko maailmassa. hirveetä lietsomista että ihmiset sais ihan hysteeriseks!

Enpä tiedä, onko tää jo ollut täällä. Mut laitataanpa kuitenkin, linkittää en osaa. Päivää vaille 7-vuotias brittityttö kuoli sikainfluenssaan. Ennestään täysin terve tyttö vietiin lääkäriin kurkkukivun takia. Lääkäri antoi diagnoosin kurkkutukehdus. Tyttö jäi ilman Tamiflu-lääkettä - ja kuoli 48 tunnin kuluttua sikainfluenssaan.

Se on aina kun joku uusi sairaus tulee "kartalle" niin kamalaa hysteriaa lietsotaan ja unohdetaan sopivasti raliteetit eli esim paljonko ihmisiä jatkuvasti kuolee esim AIDS:n tai nälkään maalimassa. Esim v. 2006 siihen kuoli wikipedian mukaan n. 350 000 ihmistä ja seurauksena 1,9milj orpoa.

Että aina tulee tosiaan uusia SARS, lintu- ja sikainfluenssoja ja aina ihmiset hermostuu. Tauteihin ja onnettomuuksiin yms kuolee vaan jatkuvasti ihmisiä, mutta olis tosiaan hyvä pitää se perspektiivi asioihin niinku Jonseredkin totes.

Mietin vaan..
Entä jos yksi niistä kuolleista on läheinen jolla muuten olisi ollut mukavaa elämää vielä jäljellä jopa loppuelämä niin miten suhtautuminen sitten muuttuu.
Alkoholistit esim. on vaan idiootteja. Se on oma valinta juoda sitä viinaa ja kuolla siihen.

Itse olen raskaana ja mulle ei varmaan kauhean hyvää tekisi 2pv 40 asteen kuume tai jälkisairautena keuhkokuume joka tarvii järeän lääkityksen joka ei sovi sikiön kehitykseen.

Mutta joo kokeilkaa joku tartuttaa se raskaana olevaan ja katsotaan mitä tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Hysteriaa peliin:
Enpä tiedä, onko tää jo ollut täällä. Mut laitataanpa kuitenkin, linkittää en osaa. Päivää vaille 7-vuotias brittityttö kuoli sikainfluenssaan. Ennestään täysin terve tyttö vietiin lääkäriin kurkkukivun takia. Lääkäri antoi diagnoosin kurkkutukehdus. Tyttö jäi ilman Tamiflu-lääkettä - ja kuoli 48 tunnin kuluttua sikainfluenssaan.

Ennen kun jatkat lietsontaa..

Kerro ny mistä tän tiedon oot saanu???
Sivu tai lähde..???

Ja jokainen osaa linkittää..ihan jokainen..

Alkuperäinen kirjoittaja maama:
Kaikki kyllä uskaltaa olla auton kyydissä, vaikka liikenteessä kuolee päivittäin ihmisiä.

Juu ja täällä kouhkataan että miten itsekästä on lentää kaukomatkoille ton sikainfluenssan takia, mutta ei arvostella ympäristön saastumisen tai lento-onnettomuuksien takia jotka on tuhoisempia seurauksia todennäköisemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Mietin vaan..
Entä jos yksi niistä kuolleista on läheinen jolla muuten olisi ollut mukavaa elämää vielä jäljellä jopa loppuelämä niin miten suhtautuminen sitten muuttuu.
Alkoholistit esim. on vaan idiootteja. Se on oma valinta juoda sitä viinaa ja kuolla siihen.

Itse olen raskaana ja mulle ei varmaan kauhean hyvää tekisi 2pv 40 asteen kuume tai jälkisairautena keuhkokuume joka tarvii järeän lääkityksen joka ei sovi sikiön kehitykseen.

Mutta joo kokeilkaa joku tartuttaa se raskaana olevaan ja katsotaan mitä tapahtuu?

Tottakai tuo olisi kamalaa, mutta pointti on se, että voit saada ihan hyvin vaikka tavallisenkin ifluenssan tai kuumeisen flunssan ja se on aivan yhtä ikävää sekin kuume olisi vauvallesi.

Alkuperäinen kirjoittaja daun:

Sivu tai lähde..???

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/200907149924023_si.shtml

Huomaa ettei teistä kukaan ole raskaana :laugh: Mietitte vaan miten TEIDÄN kävisi.. Ei kait nyt terveelle mitenkään käy tai ei raskaanaolevalle muutenkaan.

?!

toihan nimenomaan on aika vaarallinen terveille kolmikymppisille. Raskaana tai ei.

Huomaa ettei teistä kukaan ole raskaana :laugh: Mietitte vaan miten TEIDÄN kävisi.. Ei kait nyt terveelle mitenkään käy tai ei raskaanaolevalle muutenkaan.

:hug: Voin sanoa, että vaikka mä nyt en erityisesti tätä tautia pelkää, niin eipä kyll niin kauheasti huvita mennä töihinkään, kun tietää, että se on vaan ajan kysymys milloin on itellä hoidettavana eka tällänen potilas ja sit kai itsekin melko varmaan sen tartunnan saa jossain vaiheessa. Mutta semmosta se sitten on... ei voi mitään :/

Alkuperäinen kirjoittaja daun:

Sivu tai lähde..???

daily mail..ja tais oll ajo nettiiltiksessäkin..

Mietin vaan..

Sinulla on ihan sama riski saada influenssa muutenkin. Mietitkö viimeksi, kun olit raskaana että mitä jos saat sen ja jälkitautina keuhkokuumeen? Et tainnut miettiä...

Etkö muuten juuri yhtenä päivänä kertonut yrittäväsi raskaaksi? Oletko juuri plussannut?

En oo hysteerinen mutta kyllä on alkanut mietityttää.
Kyseessä on kumminkin asia joka tulee, vyöryy Suomen päälle.. halusi tai ei. Toisin kuin joku yksittäinen kolari tai murha.

Itse asiassa en mieti juuri lainkaan, kuinka minun kävisi. Se kyllä vilahtelee mielessä, miten muksuille käy: iskeekö keuhkokuume jälkitautina tms. Turha kovasti kantaa huota vakavasta, mutta paisutellusta asiasta.

ohis:
Mietin tietysti silloin sitä ja varoin saamasta influenssaa. En viitsi edes kertoa että mitä tein töiden kanssa kun halusin varmistaa sikiön/ vauvan terveyden.. :) Koska se on mun asia. Töissä takuulla olisin saanut jonkun sairauden todennäköisemmin kuin lenkkipoluilla. ( vaikka myönnän että pieni riski on sielläkin ja kaupoissa varsinkin )
Mutta ajansaatossa olen huomannut että bussit + työpaikka ovat ainoat joissa olen sairautta saanut. Pystyn sanomaan niin koska sairastelut alkoivat heti kun aloin kulkea bussilla työpaikkaan jossa teemme yhteistiloissa toimistossa töitä isohkolla porukalla.

Juu olen nyt kait 5:llä viikolla raskaana jos lasken kivikautisista :heart:
Herkin vaihe menossa kun kaikki elimet ym. kehittyy. Siksi olen huolissani.

Niin. Ja tavalliseen influenssaan kuolee joka vuosi satoja tuhansia ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja viekku:

?!

toihan nimenomaan on aika vaarallinen terveille kolmikymppisille. Raskaana tai ei.

no ei ole yhtään sen vaarallisempi kenellekään kuin tavallinen influenssa. johon siihenkin kuolee porukkaa joka ikinen vuosi.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä