Näin Suomessa, nainen saa rangaistuksen itsepuolustuksessa raiskauksessa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua vähän hämää tuossa uutisessa, että nainen pakeni alastomana naapuriin. Jos teon katsotaan olleen jo ohi ja mies oli muka jo pukemassa, mikä hätä naiselle periaatteessa olisi ollut?

Käyttikö raiskaaja itse veistä raiskatessaan, uhkauksena siis ja nainen otti sen itselleen?

Ja, miten raiskaus voi lieventyä törkeästä tavalliseksi jos naisen tekemä puukotus tapahtui raiskauksen jälkeen? Eihän se nyt jumankekka voi lieventää sitä miehen tekoa?!

Kun pitäisi pystyä erottamaan semmoiset asiat kuin itsepuolustus, oikeus ja kosto.

Niin kauan kun joku hyökkää päälle kuin raivo härkä, niin kyseessä on itsepuolustus. Välittömästi milloin hän ottaa askeleenkin takapakkia, niin se olet sinä joka hyökkäät.

Siinä vaiheessa kun mies raiskauksen jälkeen vetää housuja jalkaansa ja häntä lyö puukolla, niin mitä tekemistä asialla on itsepuolustuksen kanssa? Teko on tehty. Jälkikäteinen puukotus ei ole puolustautumista.

Tämä ei ole mitään lässynlässyä, vaan suurinpiirtein noin asia yksinkertaistettuna on

Minusta tässä vain ei voi tietää esim. naisen mielentilaa puukotuksen aikana. Kaksi tuntia kestänyt raiskaus voi olla ja onkin aika traumaattista. Lisäksi nainen on paennut naapuriin alastomana - pakeniko puukottamisen takia vai myös siksi?

Emmehän me tiedä, mitä olisi käynyt jos nainen ei olisi tehnyt mitään. Mies olisi päässyt pakoon, kenties raiskattuaan vielä toiset pari tuntia? Ja teko jäänyt ilmoittamatta uhrin häpeän takia :(

Itse kyllä ymmärrän eron kostossa ja puolustamisessa ja oikeuden kylmän mutta totuuden mukaisen velvollisuuden tuomita. Mutta kuitenkin...

Ja kun molemmat ovat olleet täysin sekaisin eivätkä kumpikaan muista oikein mitä tapahtui niin miehenkö pitäisi olla aina syyllinen?

Sen verranhan tuossa on selvitetty että nainen löi miestä "raiskauksen" jälkeen eli kyseessä ei ole itsepuolustus vaan kosto eli laiton teko. Luulisi sen nyt perkele paatuneimmankin palstaämmäjeesustelijan ymmärtävän.

[QUOTE="isipappa";28609982]Kun pitäisi pystyä erottamaan semmoiset asiat kuin itsepuolustus, oikeus ja kosto.

Niin kauan kun joku hyökkää päälle kuin raivo härkä, niin kyseessä on itsepuolustus. Välittömästi milloin hän ottaa askeleenkin takapakkia, niin se olet sinä joka hyökkäät.

Siinä vaiheessa kun mies raiskauksen jälkeen vetää housuja jalkaansa ja häntä lyö puukolla, niin mitä tekemistä asialla on itsepuolustuksen kanssa? Teko on tehty. Jälkikäteinen puukotus ei ole puolustautumista.

Tämä ei ole mitään lässynlässyä, vaan suurinpiirtein noin asia yksinkertaistettuna on[/QUOTE]

Niin kauan kuin joku sut raiskaa, et voi tietää uhrin mielialaa. Luuletko oikeasti kykenevän itse raiskauksen jälkeen rationaaliseen ajatteluun, että "ahas, nyt se vetää housuja jalkaan enkä itse ole enää vaarassa"??

Iltalehden artikkeli ei taida antaa koko kuvaa. Tuossa sanotaan että löi ennen kuin pääsi pakenemaan, joten estelikö mies häntä? Voi olla että kyseessä oli kosto, mutta ehkä nainen oli kuitenkin syyntakeeton. Miehellä ei ilmeisesti ollut veistä missään vaiheessa, vaan nainen kävi luultavasti sen raiskauksen jälkeen hakemassa. Siksi kyseessä ei ollut törkeä raiskaus.

Jos ajatellaan että jotakuta, miestä tai naista, pahoinpidellään kahden tunnin ajan, niin luulisi että mahdollinen heti tapahtuva kosto olisi tilapäinen mielenhäiriö tai vastaava.

Sen olisi pitänyt kiltisti istua ja odotella koska raiskaa uudestaan jospa vaikka sitten päästäisi pois. Kahden tunnin nöyryytyksen jälkeen naisen pitäisi käyttäytyä täysin normaalisti, eikä pelätä sitä housuja pukevaa miestä. Ei raiskaajaparkaa saa mennä koskemaan. :(

[QUOTE="huoh";28610011]Ja kun molemmat ovat olleet täysin sekaisin eivätkä kumpikaan muista oikein mitä tapahtui niin miehenkö pitäisi olla aina syyllinen?

Sen verranhan tuossa on selvitetty että nainen löi miestä "raiskauksen" jälkeen eli kyseessä ei ole itsepuolustus vaan kosto eli laiton teko. Luulisi sen nyt perkele paatuneimmankin palstaämmäjeesustelijan ymmärtävän.[/QUOTE]

No jos mut olisi raiskattu ja mies olisi vieressä enkä tietäisi pääsenkö pakoon ja vielä veitsi olisi vieressä, aivan varmasti löisin sillä päästäkseni pois, vaikka raiskaaja ei siinä kimpussani sillä hetkellä olisikaan. En kokeilisi onneani, ehtisinkö juosta pois vai en. Löisin, vaikka tappaisin jotta pääsisin juoksemaan pois sieltä. Siihen sekoitettuna vielä se mielentila mitä kahden tunnin nöyryytyksen jälkeen olisi niin ei varmaan kävisi hyvin sille elukalle...

Sen olisi pitänyt kiltisti istua ja odotella koska raiskaa uudestaan jospa vaikka sitten päästäisi pois. Kahden tunnin nöyryytyksen jälkeen naisen pitäisi käyttäytyä täysin normaalisti, eikä pelätä sitä housuja pukevaa miestä. Ei raiskaajaparkaa saa mennä koskemaan. :(

Niinpä. Suomen laki nyt vaan on ja syvältä. Olihan tässä taannoin tapaus, kun muistaakseni hovi pienensi yhden miehen saamaa raiskaustuomiota sen takia, kun miehellä nykyisin uusi puoliso ja työ ja menee muutenkin hyvin...Että voi sentään, ei viitsi pahoittaa toisen mieltä ja pistää linnaan, kun on hyvä olla.
Jestas, kaikilta raiskaajilta vaan pilit pussiin ja pam!

[QUOTE="huoh";28610011]Ja kun molemmat ovat olleet täysin sekaisin eivätkä kumpikaan muista oikein mitä tapahtui niin miehenkö pitäisi olla aina syyllinen?

Sen verranhan tuossa on selvitetty että nainen löi miestä "raiskauksen" jälkeen eli kyseessä ei ole itsepuolustus vaan kosto eli laiton teko. Luulisi sen nyt perkele paatuneimmankin palstaämmäjeesustelijan ymmärtävän.[/QUOTE]

juurikin näin. Eipä ole paljon lisättävää.

[QUOTE="isipappa";28609982]Kun pitäisi pystyä erottamaan semmoiset asiat kuin itsepuolustus, oikeus ja kosto.

Tämä ei ole mitään lässynlässyä, vaan suurinpiirtein noin asia yksinkertaistettuna on[/QUOTE]

Tuo on roskaa. Tilanne ei lopu siihen että joku ottaa askeleen taaksepäin. Mitä sitten kun se hyökkää uudestaan? Kuinka monta kertaa se saa hyökätä ennen kuin sen saa laittaa maahan?

Itsepuolustus on mielenkiintoinen asia. Ja siinä lähdetään liikkeelle siitä, että toista ei saa vahingoittaa. Muuten se on hätävarjelun liioittelu. Tai näin olen minä ynnännyt lehtiartikkeleista.

Eli jos joku löisi esimerkiksi minua puukolla, en saisi lyödä toista puukolla. Saisin yrittää ottaa puukon pois, mutta en käyttää sitä. Jos minua uhattaisiin puukolla ja kaveri käy puukon kanssa päälle, saisin jälleen yrittää ottaa puukon pois, mutta jos lyön puukolla päälle käynyttä jollakin kättä pidemmällä, syyllistyn jälleen puukon kanssa riehuneen pahoinpitelyyn.

Sama homma raiskauksessa. Vastustaa saa, mutta kättä pidempää ei saa käyttää tai syyllistyy itse pahoinpitelyyn.

Ja toisin kuin elokuvat antavat olettaa, näin se menee myös ameriikassa. Siellä oikeusjärjestelmä syyllistää myös uhrin liiallisesta voiman käytöstä.

Joskus aikoinaan kun minua koulukiusattiin ja kuljetin mukana puusta tehtyä pamppua, totesi kaverini isä, joka siis poliisi, että älä missään nimessä käytä sitä, koska silloin saat itse syytteen pahoinpitelystä.

Tämän jälkeen lähdin opiskelemaan itsepuolustuslajeja. Ja käytäntö on opettanut, että jos hyökkääjän vie maahan pari kertaa, se harvoin kolmatta kertaa käy päälle. Mutta suun soitto jatkuu kyllä.

Yhteistyössä