Itsepuolustus on mielenkiintoinen asia. Ja siinä lähdetään liikkeelle siitä, että toista ei saa vahingoittaa. Muuten se on hätävarjelun liioittelu. Tai näin olen minä ynnännyt lehtiartikkeleista.
Eli jos joku löisi esimerkiksi minua puukolla, en saisi lyödä toista puukolla. Saisin yrittää ottaa puukon pois, mutta en käyttää sitä. Jos minua uhattaisiin puukolla ja kaveri käy puukon kanssa päälle, saisin jälleen yrittää ottaa puukon pois, mutta jos lyön puukolla päälle käynyttä jollakin kättä pidemmällä, syyllistyn jälleen puukon kanssa riehuneen pahoinpitelyyn.
Sama homma raiskauksessa. Vastustaa saa, mutta kättä pidempää ei saa käyttää tai syyllistyy itse pahoinpitelyyn.
Ja toisin kuin elokuvat antavat olettaa, näin se menee myös ameriikassa. Siellä oikeusjärjestelmä syyllistää myös uhrin liiallisesta voiman käytöstä.
Joskus aikoinaan kun minua koulukiusattiin ja kuljetin mukana puusta tehtyä pamppua, totesi kaverini isä, joka siis poliisi, että älä missään nimessä käytä sitä, koska silloin saat itse syytteen pahoinpitelystä.
Tämän jälkeen lähdin opiskelemaan itsepuolustuslajeja. Ja käytäntö on opettanut, että jos hyökkääjän vie maahan pari kertaa, se harvoin kolmatta kertaa käy päälle. Mutta suun soitto jatkuu kyllä.