Naimisiin, sukunimestä olisi kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naimisiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naimisiin

Vieras
Miten tässä tilanteessa käy lasten sukunimen, minulla on oma sukunimi vaikka Meikäläinen ja lapset ovat myös Meikäläisiä. Olen menossa miehen kanssa naimisiin, joka ei ole lasteni isä ja aion ottaa hänen sukunimensa, joka on Mallikas. Pysyykö lapset Meikäläisenä vai tuleeko heistäkin Mallikkaita, koska heilä on minun tyttönimi sukunimenä, eikä heidän isänsä sukunimi.

Ymmärsittekö mitä tarkoitan? Miten tuo sukunimi asia menee? Voisko joka vähän valaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Lasten sukunimet ei vaihdu automaattisesti, vaikka äiti ottaisikin miehen nimen. Tarvii hakee se muutos maistraatista.

näin. jos haluat että lasten sukunimi muuttuu niin maistraattiin vaan,jos et niin ei tarvitse mitään tehdä.

Serkkuillani on edelleen isänsä sukunimi, vaikka asuvat uusissa naimisissa olevan äitinsä kanssa, jolla on uuden miehen sukunimi. Tästä olettaisi että on mahdollista tuollainen järjestely.

meillä oli lapsena naapuriperhe, jonka vanhemmat erosivat. Sitten äiti löysi uuden miehen ja meni naimisiin. Otti takaisin oman tyttönimensä. Olikin siinä ovessa sitten äidin uusvanha tyttönimi, uuden miehen nimi ja lasten nimi. Näytti hieman hassulta...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei kai heistä Mallikkaita edes tule, ellei hra Mallikas adoptoi heitä? Mä pysyin äitini tyttönimellä.

Sori, en mä huomannut, et mies ei oo lasten isä. Tässä tapauksessa lapset ei saa miehen nimeä, ellei mies adoptoi niitä. Siihen tietysti tarvitaan biologisen isän suostumus.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei kai heistä Mallikkaita edes tule, ellei hra Mallikas adoptoi heitä? Mä pysyin äitini tyttönimellä.

Sori, en mä huomannut, et mies ei oo lasten isä. Tässä tapauksessa lapset ei saa miehen nimeä, ellei mies adoptoi niitä. Siihen tietysti tarvitaan biologisen isän suostumus.

Kyllä saa lapsen samalle sukunimelle jos menee naimisiin. mutta jos lapsista on isän kanssa yhteishuoltajuus niin isältä tarvitaan lupa. tiedän ainakin yhden perheen jossa näin on ja lasta ei tosiaan ole tarvinnut adoptoida. se on vaan yks paperi joka allekirjoitetaan ja niitä saa netistäkin maistraatin sivulta

jos lapsi 12-vuotias tai enempi. eli ihan automaattisesti se ei käy, vaikka uusi mies ja äiti nimen haluaisi vaihtaa.

"äidillä jo kolmas sukunimi tyttönimen jälkeen* :DD

Tää on tyhmä kysymys, mutta kun mä oon ollut naimisissa ja sukunimeni on vaihtunut, niin jos saan lapsia nyt jonkun toisen ihmisen kanssa kun ex-mieheni, niin saanko antaa nykyisen sukunimeni (ex-mieheni sukunimi) tulevalle lapselleni vai tuleeko hälle sitten isänsä sukunimi?

Yhteistyössä