Naimisiin?! Mistä suunnittelu pitää aloittaa?

• Viestiketjun aloittaja piksu
  • Ensimmäinen viesti
piksu
Olemme olleet kihloissa jo pari vuotta, ja nyt aloimme tosissamme ajatella häitä. Kirkkohäitä meille ei tule, mutta papin siunaus olisi toiveissa kumminkin - mistä tästä voi lueskella lisätietoa?

Kuinka paljon aikaisemmin hääpäivä pienille häille pitää päättää, riittääkö esim. puoli vuotta?

Mitä kannattaa miettiä ihan aluksi? Budjettia, vierasmäärää, paikkaa ainakin?

Pienellä budjetilla mennään - missä voi säästää?

Kiitos kaikille avusta.

me päätettiin maaliskuun puolivälissä et mennään naimisiin.. 8.4 :whistle: hyvin kerkes kyhätä häät, kun pidettiin ihan vaan maistraatissa ja sit mentiin ravintolaan syömään.. illalla kavereille yllätysbileet, ite tehtiin ruuat jne sinne. koko hommaan meni noin tonni, sis. sormus, puvut, ruuat, juomat jne.. eli niissä voi ainakin säästää kun ite tekee. lainaamalla voi myös säästää ja kilpailuttamalla, jos juhlapaikkoja etsiskelee..

Zoe-F
Puol vuotta etukäteen luulis riittävän oikeen hyvin, paitsi tietty tyyliin päivälle 09.09.09 voi olla tunkua, se kun on ollut nyt niin muodissa sellanen.
Kannattaa miettiä monta henkeä olisi kutsuttuna ja tulossa.
Että voiko pitää vaikka omalla pihalla teltoissa juhlat tms.
Itse voi tehdä aika paljon kaikkia, meillä oli pieni kahvitilaisuus sukulaisille (~50henkeä ).
Miehen vanhempien pihalla pidettiin kesällä, teltat oli ja istumapaikkoja ja pöytiä järkättynä, kaupungilta lainattiin.
Äitini teki kolme isoa leipäkakkua miehensä kanssa ja kävi ostamassa leipomosta kakut.
Anoppi oli ostanut leipomosta erilaisia pipareita ja hommasi tarjolle kalaa.
Minä ja miehen sisko tehtiin erilaisia salaatteja tarjolle.

En oikein muista paljonko meni rahaa, siinä 600euroa muistaakseni.
Vähän uutta siistiä vaatetta ja molemmat käytiin parturissa, sormus ja ruuat ja juomat.

Ensin tietenkin vierasmäärät ja juhlapaikka pitää päättää. Ja päivämäärä. Itse varaisin aikaa ainakin 3 kk pieniin häihin. Papin saatte siunaamaan omasta seurakunnasta. Ja maistraatista saa yleensä helposti vihkiaikoja.

Jos tekee itse kakkukahvit tai ruoan, säästää. Hääpuvun voi vuokrata tai tehdä itse tai pitää jotain halvempaa juhlamekkoa. Kukat voi ostaa tukusta ja sitoa itse. Samoin muut koristeet.

Säästää voi monissa asioissa. Ehkä lähtisin siitä, mikä on itselle tärkeintä hääpäivänä. Ja sen jälkeen kaikesta muusta voi karsia.

Halvimmaksi ehkä tulee, jos menee maistraatissa naimisiin, käväisee kirkossa ja menee sen jälkeen lähimpien kanssa syömään jonnekkin tai joku on tehnyt kotiin juhlaruokaa.

Me mennään heinäkuussa naimisiin ja aloitettiin suunnittelu syyskuussa. Silloin heti aluksi varasin juhlapaikan ja kirkon. Teimme myös heti aluksi vieraslistan.
Meilläkin on todella pieni budjetti. Ei olla suunniteltu mitään tarkkaa budjettia vaan nyt jo ostellaan joka kuukausi jotain pientä rahatilanteen mukaan.

Kutsukortit ja kiitoskortit askartelen itse.
Valokuvauksen ja videoimisen hoitaa sukulaiset/tutut.
Koristeet teen itse ja ajattelimme käyttää luonnonkukkia ja koivuja juhlapaikan koristeluun.
Ruuan valmistaa sukulaiset. Juhlissa ruuan esille panon jne. hoitaa pari puolituttua talkoo hengellä.
Astiat vuokrataan martoilta.
Hääyön vietämme ystäviemme mökillä.
Uskon että ainakin jo näissä asioissa me säästetään monta sataa euroa.

Olisi kiva kyllä kuulla lisää säästövinkkejä :)

piksu
Kiitos kaikille!
Vielä seuraavaa tuli mieleen: haluaisimme "kirkollisen" siunauksen liitollemme, mutta itse naimisiinmenon en tahtoisi tapahtuvan kirkossa. Miten tällainen järjestetään? Ensin maistraattiin, sitten kirkkoon? Voiko maistraatin osuutta suorittaa muualla kuin maistraatin tiloissa? Entä kirkon osuutta, voiko pappi tulla siunaamaan juhlapaikalle?

Me mentiin naimisiin siviilivihkimisellä juhlapaikalla. Vihkijälle piti maksaa 200?+matkakulut, koska vihkiminen oli virka-ajan ulkopuolella. Kirkon tavoista en tiedä, mutta olen kuullut papeista, jotka eivät ole suostuneet vihkimään kirkon ulkopuolella. Kirkollista siunausta ei otettu etu- eikä jälkikäteen.

Mie taisin ekana varata juhlapaikan ja sen jälkeen vihkijän :) Vieraslista tehtiin seuraavaksi, tehtiin alustava menu ja pyydettiin ravintoloitsijalta tarjous ruokailusta. Sen jälkeen vasta tehtiin budjetti. Valmisteluihin meni vuosi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piksu:
Kiitos kaikille!
Vielä seuraavaa tuli mieleen: haluaisimme "kirkollisen" siunauksen liitollemme, mutta itse naimisiinmenon en tahtoisi tapahtuvan kirkossa. Miten tällainen järjestetään? Ensin maistraattiin, sitten kirkkoon? Voiko maistraatin osuutta suorittaa muualla kuin maistraatin tiloissa? Entä kirkon osuutta, voiko pappi tulla siunaamaan juhlapaikalle?
Onko joku erityinen syy miksi teidät vihittäisiin maistraatissa esim toinen ei kuulu kirkkoon?

Koska pappihan voi vihkiä muuallakin kuin kirkossa, juhlapaikalla, kotona tms. Meillä oli koko homma kotona ja pappi vihki meidät omassa suht uudessa kotona takan edessä :)

Papilta kannattaa kysyä miten kauas ja millaisina klo-aikoina on valmis ilmaantumaan paikalle.

Onnea :heart:

Yhteistyössä