K
kolmen pojan äiti
Vieras
Meidän kaksi poikaamme ovat jatkuvasti toistensa kimpussa. Ikää pojilla on 4 ja 6 (ikäeroa n. 1v 9kk). Viimeisen puolen vuoden aikana tilanne on vielä kärjistynyt. Varsinkin pienempi suuttuu herkästi ja mätkii sitten isoveljeään. Joskus ilman syytä, mutta usein isoveli ärsyttää. koko ajan he puolin ja toisin ärsyttävät toisiaan ja kilpailu on kovaa. Kantelu on myös mahdotonta. Välillä tuntuu, että jatkuvasti toinen tulee sanomaan, että nyt se löi ja nyt se rikkoi mun legoni ja nyt se sanoi, että se vihaa mua (siis veljeään). En ole vielä keksinyt, millä saisin tuon jatkuvan tappelun loppumaan. En välttämättä millään. Olen yrittänyt asiallisesti selvittää heille tilannetta, jolloin he ovat ehkä minuutin sovussa. Olen myös jättänyt reagoimatta tilanteeseen ja sanonut vain, että itse saatte selvittää sotkunne. Mutta siinä vaiheessa, kun toista tai molempia oikeesti sattuu ja mätkimisestä ei tule loppua, niin pakkohan siihen on puuttua. Yritän välttää turhaa karjumista, mutta olen huomannut, että se on monesti ainoa keino, mikä rauhoittaa tilanteen ehkä vähän pidemmäksi aikaa.
Olen kotona ja kuopus on vuoden vanha. Hoidan kaikki lapset kotona. Vanhemmat pojat käyvät pari kertaa viikossa kerhossa ja ovat samassa ryhmässä. He ovat todella paljon siis yhdessä. Kyläilemme melko paljon ja silloin pojat ovatkin yleensä kiltisti eivätkä ole toistensa kimpussa. Vaikka heillä on muitakin kavereita, niin aina he haluavat kuitenkin mennä joka paikkaan yhdessä. tällainen viha-rakkaus suhde siis. Sehän on selvää, että sisarukset tappelevat keskenään, mutta rajansa kaikella. Olisko kellään jonkinlaista rakentavaa tapaa käsitellä tällaisia riita-tilanteita?
Olen kotona ja kuopus on vuoden vanha. Hoidan kaikki lapset kotona. Vanhemmat pojat käyvät pari kertaa viikossa kerhossa ja ovat samassa ryhmässä. He ovat todella paljon siis yhdessä. Kyläilemme melko paljon ja silloin pojat ovatkin yleensä kiltisti eivätkä ole toistensa kimpussa. Vaikka heillä on muitakin kavereita, niin aina he haluavat kuitenkin mennä joka paikkaan yhdessä. tällainen viha-rakkaus suhde siis. Sehän on selvää, että sisarukset tappelevat keskenään, mutta rajansa kaikella. Olisko kellään jonkinlaista rakentavaa tapaa käsitellä tällaisia riita-tilanteita?