Näön heikkeneminen

• Viestiketjun aloittaja Näkee ei näe
  • Ensimmäinen viesti
joo.
Nyt kun rupesin muistelemaan, niin odotusaikana valittelin sitä kun tuntui, etten enää näe niinkuin ennen. Ja tää taisi olla viimeisellä kolmanneksella. Nyt ei ole ollut sit näön kanssa ongelmaa eli meni ohi...

viivi
Olisko 20 viikko kun aloin kiinnittää huomiota jatkuvaan päänsärkyyn. Kävin silmälääkärillä ja tulosten mukaan oli tosi vähän huonontunut, eli periaatteessa ei olisi tarvinut uusia laseja. Hankin kuitenkin uudet lasit ja pääsin päänsärystä. Silmälääkäri sanoi myös että näkö saattaa palautua ""normaaliksi"" raskauden jälkeen.

näkee ei näe
Olen raskaudessani vasta alussa.ennen plussausta oli oviksen jälkeen hieman päänsärkyä.sitten vko siitä alkoi näkö vähän sameta-sen huomaa parhaiten tässä koneella,kun lukee.välillä on pahempana välillä tuntuu normaalilta.

minä vain
Heippa!
Minulla ollut aina hyvä näkö. Ei siis silmälaseja tms.

Nyt menossa kolmas raskaus ja olen jokaisen kohdalla huomannut nimenomaan hämäränäön heikkenemistä.

Nykyisin en mielelläni aja autoa enään pimeällä, koska en todellakaan näe hyvin. Aiemmin tälläistä näkemättömyyttä
ei ole ollut.

Tiedä sitten onko tämä ""sokeuteni"" raskauksien aiheuttamaa vai vanhuudesta johtuvaa.. ikää 28v.
On ainakin aina ajoittunut raskauksien kohdalle ja palautunut vain osittain paremmaksi raskauden jälkeen.

Silmälääkärissä en ole vielä käynyt, ehkä pitäisi =)

8-|
Olen puolessa välissä raskautta ja varsinkin piilolaseja käyttäessä huomaa ettei enää näe yhtä hyvin kuin ennen raskautta. Minulla on siis likinäköä. Toivottavasti tämä olisi vain väliaikaista.

Sintti
Olen nyt raskauden loppupuolella huomannut näön heikentyneen. En nyt niin paljoa, että lähtisin normaalistikaan vielä uusia laseja hommaamaan (edelliset hommattu 1,5 vuotta sitten, yleensä pärjään samoilla ehkä kolmisen vuotta), mutta kuitenkin niin, että tienviittoja en näe yhtä kaukaa kuin normaalisti, pientä tekstiä piirtoheitinkalvolta en erota jne. Eli yleensä juuri ne ensimmäiset merkit, että pian joutuu lasit uusimaan.

Nyt en kyllä ajatellut uusia, kun eipä sitä äitiyslomalla joudu paljoa piirtoheitinkalvoja tuijottelemaan, ja luultavasti autoakin tulee ajettua aika vähänlaisesti. Olen ajatellut yrittää sitkutella imetysajan loppuun (laskettu aika mulla on tällä viikolla), kun kuulemma vasta sen jälkeen alkaa näkö normalisoitua. Sitten optikolle, kun imetys loppuu (tai vähän sen jälkeen, että ehtii palautua).

Kokemus
Mun raskaudenaikainen näön heikkeneminen johtuu silmälääkärin mukaan isolta osin kyynelnesteen koostumuksen muuttumisesta -> silmä kuivuu, näkö samenee. Kannattaa kokeilla jotain kosteuttavia silmätippoja.

Näkökin (ja silmälasien vahvuustarve) saattaa kuulemma raskauden aikana muuttua, mutta se saattaa palautua synnytyksen jälkeen takaisin, joten raskauden aikana ei kannata vaihtaa laseja. Näkö kannattaa käydä tarkistuttamassa uudelleen pari kuukautta synnytyksen jälkeen.

tuulia
Hei!
Minulla myös heikkeni näkö viimeisellä raskauskolmanneksella: nimenomaan kaukonäkö huononi ja samaten tv:n katselu ja tietokoneen näyttö aiheuttivat päänsärkyä. Normaalisti näköni on loistava enkä ole tarvinnut silmälaseja koskaan. Nyt olen imettänyt n.4 kk ja näkö on palautunut, joskaan ei ihan entiselle tasolleen. Silmälääkäriin aiheen tiimoilta menen vasta imetyksen lopetettuani, mikäli näkö ei palaudu.

Mutteri
Näköni on huonontunut raskauden alkuvaiheesta alkaen niin, ettei piirtoheitinkalvoista ja bussinumeroista ota mitään tolkkua. Marssin viikonloppuna optikolle ja hommasin halvimmat mahdolliset linssit kivoihin kirppiskehyksiin, jotka maksoivat peräti 50 senttiä! Yhteensä lasien hinnaksi tuli 48€. Ihan kohtuullinen hinta, vaikken laseja kaipaisikaan enää esim. imetyksen jälkeen. Kuitenkin pää tulee ennemmin tai myöhemmin kipeäksi ainaisesta siristämisestä. Ihan varteenotettava vaihtoehto jos epäilee tarvitsevansa laseja pitkällä tähtäimellä.

tiina
hauska juttu kun luulin että näön pitäisi parantua raskauden aikana. tilasin piilareita netistä enkä meinaa nähdä niillä kunnolla ja ehdin jo manata että möivät väärillä vahvuuksilla kun ei mitään meinaa nähdä :)

Yhteistyössä