Näkyykö syöpä verikokeissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joku syöpä näkyy, joku ei.

Mulla syöpä on levinnyt imusolmukkseisiin, mutta verikokeiden perusteella olisin terve. Vain kilpirauhasarvot olisivat matalahkot, mutta normaalin rajoilla.

Kilpirauhasessa siis syöpä.

No täydellisessä verenkuvassa se ei näy. Syöpä voi aiheuttaa tiettyjen arvojen heittelyä (esim. verisyövät) jotka sitten saattavat johtaa jatkoselvittelyihin. Tiettyjä labroja on joilla esim. voidaan syöpämarkkereita etsiä eturauhassyövän osalta miehiltä (PSA), varmasti on muitakin yksittäisiä mutta ei tule nyt mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joku syöpä näkyy, joku ei.

Mulla syöpä on levinnyt imusolmukkseisiin, mutta verikokeiden perusteella olisin terve. Vain kilpirauhasarvot olisivat matalahkot, mutta normaalin rajoilla.

Kilpirauhasessa siis syöpä.

Miten kilpirauhassyöpä löydettiin? Millaisia oireita sulla oli?

Leukemiatyyppiset muutokset veriarvoissa voivat johtua miljoonasta muustakin asiasta ja verenkuvat eivät kerro syytä poikkeavuuksille, ainoastaan kertovat että jotain on mahdollisesti vialla. Syöpää ei voi diagnosoida pelkästään näillä testein vaan tutkimiseen liittyy yleensä kuvantamisia, kudosnäytteitä tai leukemian kohdalla esim. luuydinnäyte.

Mulla oli klassiset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, jotka kehittyivät nopeasti. Arvot olivat siellä vajaatoiminnan ja normaalin alarajalla. Sen lisäksi tuli sellainen "pala kurkussa" tunne, joka paheni pikkuhiljaa. Lääkärin mielestä se johtui närästyksestä, vaikka minua ei närästänyt...

Noin viiden kuukauden oirehtimisen jälkeen sain lähetteen kaulan ultraäänitutkimukseen, jossa löytyi kasvain kilpirauhasesta ja koko kaula täynnä turvonneita imusolmukkeita.

Kilpirauhanen on poistettu kokonaan, mutta etäpesäkkeiden hoitaminen on vielä kesken.

Minulla on papillaarinen ja kuljin melkein vuoden lääkärissä jossa todettiin kolmeen kertaa että olen täysin terve. (samalla katsottiin kyllästyneenä). Pala kurkussa oli myös, mutta se myös terveyskeskuksessa kuitattiin närästyksenä. Sitten se ramppaamnen alkoi ja nyt tyksin "koppi" odottaa. Miten sulla se ultrassa todettiin, mulle vaan sanottiin sielläkin kuivasti, ettei täällä mitään ole. Ei se vissiin missään näy, vasta kun kaula avataan.

QUOTE="kesäampiainen, post: 21021952"]
Minulla on papillaarinen ja kuljin melkein vuoden lääkärissä jossa todettiin kolmeen kertaa että olen täysin terve. (samalla katsottiin kyllästyneenä). Pala kurkussa oli myös, mutta se myös terveyskeskuksessa kuitattiin närästyksenä. Sitten se ramppaamnen alkoi ja nyt tyksin "koppi" odottaa. Miten sulla se ultrassa todettiin, mulle vaan sanottiin sielläkin kuivasti, ettei täällä mitään ole. Ei se vissiin missään näy, vasta kun kaula avataan.
[/QUOTE]
Miten se sit jatkui?

Yhteistyössä