näinkö sen kuuluu mennä?

• Viestiketjun aloittaja orjako?
  • Ensimmäinen viesti
orjako?
Eli meillä 7kk ikäinen tyttö siis ainokainen toistaiseksi. MIes tekee kolmivuorotyötä. Minä äitiyslomalla ja kohta hoitovapaalla vuoden loppuun. Hoidan lastamme ja kotia koko päivän, ja kun mies tulee kotiin niin olen odottanut että hän vuorostaan leikkisi lapsen kanssa, siivoaisi edes kerran viikossa, hoitaisi lapselta vaikka kerran pvässä vaipat ja ruokailut. Mutta aina saa olla asiaa pyytämässä erikseen, ei tartu toimeen oma-aloitteisesti. Ja vähän väliä tulee kommenttia että Hänen pitää saada levätä ja ottaa omaa aikaa kun käy työssä. Mulla ei taida olla niin väliä.
Tuntuu että monta kk ollaan vaan tapeltu näistä asioista:/
Oonko ihan hakoteillä kun odotan tällaista mieheltäni vai pitäisikö mun hoitaa kaikki kodin hoito ja vauva 24 vrk:ssa kun kerran mies on töissä?

IhanaValo
No ei meillä ainakaan oo tommosta,vaikka mie oonkin lasten kans kotona ja mies 3-vuorotyössä. Mieskin tajuaa auttaa lasten kans,vaihtaa vaippoja,siivoaa ja tekee ruokaa,ehkä vähemmän ku mie,mut sen verran että siitä oikeesti on apua.

Ainokki
Pakotat miehen vaan välillä tekemään ko. asioita. Anna vaikka vuoron jälkeen levätä ja houkuttele sitten hommiin rakentavasti. Sunkin on pakko saada olla rauhassa, teet kuitenkin 24/7-vuorotyötä ;) Äläkä vaan passaa sille eväitä yms., niin hän huomaa miten paljon työtä kotityötkin vaativat ja ehkä jopa alkaa itse huolehtia osuudestaan...

äiti-75
No kyllä tuo tutulta kuulostaa...Vaikka meidän vauva jo kohta 4vuotias samoista asioista yhä taistellaan. Tänäänkin siivosin 3 tuntia, lopettelin kun äijä vasta nousi ylös!! Tämän vielä kestin, koska miehellä on remonttihommat kesken, mutta muuten näen punaista koska molempien on osallistuttava elämiseen, on se sitte kodin- tai lastenhoitoa

vieras
mulla kesti n.2 vuotta "kouluttaa" mies auttamaan kotihommissa ja lasten kans. en hennonnut häntä pihallekaan heivata kun muutoin hän on niin mainio kumppani. jotkut on vaan vähän hitaampia tajuamaan asioita!

vieras
ei kyllä musta ole ok tuollainen...meillä 2lasta ja tää nuorempi varsinainen yövalvottaja ollut viime kuukaudet; molemmat tässä on valvottu vaikka 3-vuoroa täälläkin mies tekee ja mä olen "vain" kotona. en ole siis edes pyytänyt valvomaan, mies itse jopa kerran sanoi että saman tuntimäärän taidetaan molemmat vuorokaudessa sitä unta saada; en mäkään täällä päivällä nuku tai loju vaan hoidan lapsia ja kotia.

vähän ääritilanne siis meillä ja toivottavasti ohimenevä sellainen, mutta kullan arvoista on miehen toiminta nyt ollut enkä kyllä hirveän paljon vähempään tyytyisikään. yhteisiä ne lapset kuitenkin on. enkä mä jaksaisi olla kiva tai edes juuri siedettävä kenellekään jos en apuja saisi. tietysti sitä jaksaa sen mitä pakko on ja omien lasten eteen vielä vähän enemmänkin, mutta osallistua kuuluu molempien!

jätä joskus lapsi päiväksi isänsä hoiviin (jos et enää imetä tai lapsi syö pullostakin) ja lähde pois kotoa ja puhelin kiinni. Sitten kun palaat kotiin niin käyt sohvalle makaamaan ja sanot et tarvii levätä kun olin koko päivän shoppailemassa :saint: :xmas: josko vähän avaisi miehen silmiä :whistle:
ja luulis että tajuaa jossain vaiheessa että hänellä ei ole puhtaita vaatteita jne. jos ei rupea osallistumaan kotitöihin =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ei kuulu mennä noin. Puhu asiasta. Mies ei välttämättä huomaa koko ongelmaa. Koulutusta kehiin.
kuten alussa sanoin niin asiasta on puhuttu ja tapeltu kauan. Välillä tekee kivasti, ja tykkää olla lapsen kanssa mutta sit välillä iskee tää "kun mä käyn töissä niin tarttee levätä". Ja siis aina täytyy ensin sanoo että vaihda vaippa, anna soseet vauvalle, ite ei kysele että pitäiskö esim vaippa vaihtaa. Taitaa tuolla ukolla vaan olla niiiiiiiiiiin pitkät piuhat.

Meillä toimi seuraava hyvin (tosin erosimme sitten muista syistä johtuen ): aluksi homma toimi kutakuinkin kuvailemallasi tavalla. Mies valitti, että koko ajan pitäisi olla "valppaana" ja tekemässä jotain, mä valitin, kun se ei tehnyt mitään ja vihasin jo sanaa "huilata". Sitten sovimme vastuuvuorot. Siis siten, että tietyt illat minä olin päävastuussa vauvasta ja tietyt illat oli mies. Homma lähti toimimaan tosi hyvin! Käytännössä siis "vastuuvuorolainen" hoiti automaattisesti syötöt ja vaipanvaihdot jne ja "vapaavuorolainen" sai leikkiä vaan tai sitten tehdä jotain omaa juttua (lukea, kattoa telkkaria, käydä lenkillä...). Mies sanoi, että häntä helpotti se, että tiesi, milloin hänen piti olla ohjaksissa, kun aikaisemmin tuntui siltä, että koko ajan piti olla valppaana, että ehtisi vaihtaa vaipan ennen mua, muuten tulisi valitusta. En tiedä sainko ideaa selvitettyä, mutta meillä se toimi hyvin. Jonkin ajan kuluttua ei tarvinnut erikseen sopia mitään vuoroja, vaan mieheltäkin tuli luonnollisesti "mee sä kattoo telkkaria, mä voin nukuttaa" ja vastaavaa. Kai hän tota kautta löysi sen oikean paikkansa ja rytmin vauvanhoitoon osallistujana.

vieras
olen toi 2lapsen äiti, joka äsken tossa kirjoitti. lisäisin vielä, että mä olen välillä havainnollistanut miehelle hyvinkin tarkasti mitä kodin hoitamiseen menee aikaa. meillä siis välillä myös miehen lapset eli yhteensä 6hlö porukka. lähdin lasten kanssa itse pois ja jätin lapun jossa oli tehtävälistana kaikki sellaiset normihommat, mitä mä päivän aikana hyvinkin saatan tehdä. ei tietenkään pyykkiä yms. joka päivä ole, mutta idea toi siis kuitenkin.. hommat oli kuin olikin illalla tehty, mutta sen jälkeen ei ole juuri kuulunut valitusta siitä miten "vähän" hommaa täällä on ja miten helppoa on ylläpitää tätä kotia sellaisena kuin me siitä tykätään eli siistinä.

Yhteistyössä