Näin tänään kaksi noin 6-8 -vuotiasta pikkutyttöä ulkoilemassa. Molemmilla oli päällään

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
vain farkut! (ei ulkohousuja toppiksista puhumattakaan), toisella oli ohuen näköinen kevyttoppis ja toisella vain sellainen pörheä fleecen tapaista ainetta oleva pusakka!!! Lapaset ja pipot niillä oli. Hrrr.... palelin jo katsellessa. Toisella jalassaankin vain lenkkarin näköiset, toisella sentään nahkaiset talvikengät. Tämä Helsingissä. Muoti ennen kaikkea vissiin sitten jo tuossa iässä? Itse menin oman 7v tyttöni kanssa ohi, oma tyttö (saman pituinen kuin nämä "prinsessat" oli paksuissa toppavaatteissa, alla feelcea, villakerrostoa jne. Tytön puhuivat että "mennäänks seuraavaks käymään siinä puistossa" joten ihan ulkoilulla olivat eivätkä vain lyhyellä matkalla jonnekin... Hrrr...

Miten te annatte PIKKUTYTTÖJENNE pukeutua tuolla tavalla -10 asteeseen?

ap
Aika piukat farkut oli. Telmivät siinä lumessakin tien vierustalla... aivan lumiset farkut... Ei kiva varmastikaan. Ja toisella vilkkui selkäkin. Ei sinne ainakaan paksua villaa mahtunut alle. Korkeintaan ohkaiset villapitkitkikset, jollaiset omallanikin oli, vaikka oli myös siis toppahousut.

liippa
Joo, meidän neiti 4-luokkalainen oli lähtenyt pakkaseen farkuilla kouluun. Illalla oli varattu vaatteet (toppahousut ym.) valmiiksi, mutta töihin mentiin ennen tytön kouluun lähtöä. Syyksi kertoi, että toppahousuista kiusataan koulussa-ovat kuulemma lapsellisia!

Soittelin opelle ja pyysin juttelemaan asiallisesta säänmukaisesta vaatetuksesta. Ja tytölle sanoin, että kerta vielä noin, niin kahteen viikkoon ei ratsastamaan mene...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
paksuissa toppavaatteissa, alla feelcea, villakerrostoa-10 asteeseen?
Miksi noin älytön vaatemäärä tuollaisella pakkasella? Mitä ajattelit pukea tyttärellesi, kun pakkasta on -20?
Jottei palelisi, sopiva oli hällä. Täällä harvemmin on -20 astetta, mutta jos näin kävisi niin mm. vaihdettaisiin fleecen tilalle villaa, hanskojen alle "alushanskat" jne. Kyllä nykyään keinot löytyy, jottei tarvitse palella millään säällä ainakaan sen vuoksi että pitää "karaista".

minna
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
paksuissa toppavaatteissa, alla feelcea, villakerrostoa-10 asteeseen?
Miksi noin älytön vaatemäärä tuollaisella pakkasella? Mitä ajattelit pukea tyttärellesi, kun pakkasta on -20?
koskahan täällä etelässä on noin kylmää?
ja päiväs aikaan?
kyllä tänään -10 on ollut tosi kylmää, kun viima käy

ette
...mut missäpäin täällä Helsingissä on lunta niin että housut saa lumiseksi?
Saviseksi, hiekkaiseksi ym. kyllä.
Oma 7v kulkee toppiksissa et sikäli kuulostaa vähälle, mut tiedän et jos muksut pääsee /joutuu lähtemään syystä tai toisesta itsenäisesti ulos niin vaatteet tuppaa helposti jäävään vähille. Etenkin kun koko talven on pääasiassa ollut plussan puolella tuo lämpötila. Toppisten alle kyllä jos villaa ja fleeceä tunkisin niin tyttö läkähtyisi. Ihan on sisähousut ja trikoopaita.

kyllä sitä pitää lapsella olla kunnon vaateet eikä pikku pennut hyppiä puoli alasti mitähän niiten vanhemmat oikeen tekee kun antaa lapsensa mennä noin vähissää vaateissa ulos.. ihan älytöntä tuommonen... kyllä mun lapsella on myös fliisi housut ja paita ja kolitsi pukku ja vielä villa vaateet ja toppa pukku ja kahet hansskat ja kahet hattut ennemmin paljon vaateita kun liian vähän... ei taida olla oikeen aikaa sellaisilla vanhemminlla kattoo mitä lapsi laittaa päälle kun ulos meneee...... :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ette:
...mut missäpäin täällä Helsingissä on lunta niin että housut saa lumiseksi?
Saviseksi, hiekkaiseksi ym. kyllä.
Oma 7v kulkee toppiksissa et sikäli kuulostaa vähälle, mut tiedän et jos muksut pääsee /joutuu lähtemään syystä tai toisesta itsenäisesti ulos niin vaatteet tuppaa helposti jäävään vähille. Etenkin kun koko talven on pääasiassa ollut plussan puolella tuo lämpötila. Toppisten alle kyllä jos villaa ja fleeceä tunkisin niin tyttö läkähtyisi. Ihan on sisähousut ja trikoopaita.
Lunta oli läntisessä Helsingissä luistelukentän/sen viereisen kävelytien ympärillä ja sinne siis nämä tytöt heittäytyivät. Ei isoja kinoksia joten varmaan oli housuissa kuraakin, mutta myös valkoista. Farkut ei niin hirveän hyvin hylji likaa/kosteutta joten varmaan kohta aika inha olo oli.

terveisin ap

Outo ajatus että jossain olis -10. Se on jo lämpöstä. Täälä kun ollaan oltu jo pari viikkoo -20 hujakoilla.
Pohjanmaalla asustellaan :) Saa pukee aikaslailla päälle että tarkenee. Vielä kun pieni tuuli käy niin tuntuu lähemmäs 30 asteelta :xmas:

vieras
Minun talvivaatetukseni on (myös 20 asteen pakkasella) farkut (alla vain lyhyet alushousut), T-paita, pitkähihainen paita, yhdet tavalliset sukat, Adidas Superstar -kengät, kevyttoppatakki, hanskat

Ei muuta ja ei ole kylmä. Tukehtuisin ap:n tytön vaatteissa. Jo pienenä inhosin kalsareita tai muita toisia pitkiä housuja päällyshousujen alla. Pakotettiin laittamaan ja oli kamalaa. Epämiellyttävää ja kuumaa...

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja joku1:
kyllä sitä pitää lapsella olla kunnon vaateet eikä pikku pennut hyppiä puoli alasti mitähän niiten vanhemmat oikeen tekee kun antaa lapsensa mennä noin vähissää vaateissa ulos.. ihan älytöntä tuommonen... kyllä mun lapsella on myös fliisi housut ja paita ja kolitsi pukku ja vielä villa vaateet ja toppa pukku ja kahet hansskat ja kahet hattut ennemmin paljon vaateita kun liian vähän... ei taida olla oikeen aikaa sellaisilla vanhemminlla kattoo mitä lapsi laittaa päälle kun ulos meneee...... :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
No mun likka tukehtuis tossa vaatemäärässä ellei sit sitä pakkasta tosiaan olis enemmän ku vaan -20 mut mä en varmaan tajua vaatetuksista mitään eikä mulla sit ilmeisesti oo aikaa katsoa myöskään lapseni vaateuksen perään jos sun mielipitees olis se totuus.

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun talvivaatetukseni on (myös 20 asteen pakkasella) farkut (alla vain lyhyet alushousut), T-paita, pitkähihainen paita, yhdet tavalliset sukat, Adidas Superstar -kengät, kevyttoppatakki, hanskat

Ei muuta ja ei ole kylmä. Tukehtuisin ap:n tytön vaatteissa. Jo pienenä inhosin kalsareita tai muita toisia pitkiä housuja päällyshousujen alla. Pakotettiin laittamaan ja oli kamalaa. Epämiellyttävää ja kuumaa...
Nää on käyttökelposia muuten

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/valiasut/

pahatyttö
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Outo ajatus että jossain olis -10. Se on jo lämpöstä. Täälä kun ollaan oltu jo pari viikkoo -20 hujakoilla.
Pohjanmaalla asustellaan :) Saa pukee aikaslailla päälle että tarkenee. Vielä kun pieni tuuli käy niin tuntuu lähemmäs 30 asteelta :xmas:
Terveisiä Pohjanmaalle.

ai
Outoa, et kaikki puolustelee vähää pukeutumista.. Joku äiti kun kerran täällä ihmetteli sitä, miksi häntä syytetään hienostelusta, kun hän ei pue lastansa toppapukuihin.. Silloin tämä äiti haukuttiin ja ihmeteltiin miten hän niin lastaan rääkkää, kun ei pue kunnolla leikkejä varten. Mikään ei taida kelvata.

Ja mua ainakin palelee kymmenen asteen pakkasessakin, puhumattakaan kun on -20. Ei mun tarvi alkaa hehkuttelee sitä, kuinka lämmintä siellä etelässä on, kun täällä meillä on aaiiinaakiiin -35!!!! Mä en ihan oikeesti joskus tajuu teitä, miks kaikesta pitää närkkiä.

Yhteistyössä