nää ekat äitiyspäivärahat on iha peestä

• Viestiketjun aloittaja kiukkunen
  • Ensimmäinen viesti
joanna
eka erähän on nostettavissa päivää ennen laskettuaikaa jos ei ole sitten varhennettuna aloitettu. mulla ainakin kaikki pelannu. joskus pitää ehkä sumplia laskuja,se on elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
edelliset rahat on siis ollu työttömyysraha joka nyt sit loppu ja maksettii huhtikuun alussa.seuraavat rahat tulee nyt toukokuun lopussa.ja lapsi syntyy ennen sitä.
just näin mullakin.... kelan systeemissä ois tosiaan parantamista, kun maksavat kaikki aina vasta takautuvasti...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
edelliset rahat on siis ollu työttömyysraha joka nyt sit loppu ja maksettii huhtikuun alussa.seuraavat rahat tulee nyt toukokuun lopussa.ja lapsi syntyy ennen sitä.
just näin mullakin.... kelan systeemissä ois tosiaan parantamista, kun maksavat kaikki aina vasta takautuvasti...

niinpä ja mulla tuli ny tälle viikolle sektio eteen.
perk.kela arghhhh!!

mulle alettii kyllä äitiyspäivärahaa maksamaan heti vauvan syntymön jälkeen, vaikka syntyikin kuukasia liian aikaisn ja vaikka kuoli synnytyksen jälkeen.
Myös äitiysloma alkoi siitä päivästä kun vauva syntyi

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
mulle alettii kyllä äitiyspäivärahaa maksamaan heti vauvan syntymön jälkeen, vaikka syntyikin kuukasia liian aikaisn ja vaikka kuoli synnytyksen jälkeen.
no ei oo kiva lukee tollasta kun itellä synnytys ihan jut eessä

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
kuinkas tää nyt liitty siihen että tuota rahaa aletaan maksamaan vasta päivää ennen?

salla
no mutta, eihän palkkaakaan etukäteen makseta (tai ainkin harvemmin...)
jos jäät äitiyslomalle toukokuunalussa, saat (yleensä) huhtikuun lopussa huhtikuunpalkan. sitten kesäkuun alussa toukokuun äitiyspäivärahan.

jos et jäis äitiyslomalle, saisit huhtikuun lopussa huhtikuun palkan ja toukokuun lopussa toukokuun palkan.

siis mikä ero näissä on???

kun
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
no mutta, eihän palkkaakaan etukäteen makseta (tai ainkin harvemmin...)
jos jäät äitiyslomalle toukokuunalussa, saat (yleensä) huhtikuun lopussa huhtikuunpalkan. sitten kesäkuun alussa toukokuun äitiyspäivärahan.

jos et jäis äitiyslomalle, saisit huhtikuun lopussa huhtikuun palkan ja toukokuun lopussa toukokuun palkan.

siis mikä ero näissä on???

se et äitiysraha maksetaan 30 ARKIPÄIVÄLTÄ toisin kuin palkka joka tulee aina tiettynä päivänä et se siin

hmm
kun on nyt päätetty että sun lapsi syntyy sektiolla aikasemmin,tieto menee kelaan ja sulle maksetaan mammaraha heti leikkausta seuraavanapäivänä. ainakin näin pitäis toimia. se lukee jossain kelan jutuissa. jos lapsi taas syntyy ajallaan niin päivärahaa maksetaan tai eka erä on nostettavissa päivää ennen laskettua. ennenaikasissa syntymänjälkeen kunhan kela saa tiedot siittä.

Turkilmas
Juu mä sain myös viimeinen päivä viime kuuta viimeisen sairaspäivärahan ja seuraavaksi tulee rahaa heinäkuun alussa. Eli 2 kuukautta tässä pitäs pärjätä.

Ei paljoa mieltä ylentänyt tänään soitto sairaskassasta että olivat vielä maksaneet mulle maaliskuussa vahingossa 90 ? liikaa rahaa jonka siis joudun nyt maksamaan takaisin.

Taitaa olla niin ettei mulla oo kesäkuun loppupuolella muuta vaihtoehtoa kuin roikkua miehen rahapussilla...niin pahalta kuin se tuntuukin :headwall: :headwall:

eihän tuo kelan vikaa ole. ne laskee aina samanlailla kaikille nuo rahat. jos sun laskettuaika olis aiemmin ni se raha tulis myös aikasemmin. mulle se maksetaan 14pvä. ja ennen sitä rahaa tulee viimenenpäivä. sun pitää hakee tuolle välille vaikka toimeentulotukee tms.

Meilläkin töissä olivat jättäneet jotkut miinustunnit huomioimatta ja kinusivat 125 ? takaisin, työkkärin rahoja odottelen, eivät olleet älynneet antaa lausuntoa kelalle ennen kuin soitin sinne ja tajusivat että olin kuin olinkin palauttanut kaikki liitteet...

Määräaikainen työsopimus päättyi siis maaliskuun viiminen päivä, äitiyslomalle jäin 3. pvä tätä kuuta, eli vähän reilu kuukausi työttömyyttä.
Miehen kukkarolla tässä nyt saanut notkua jonkun aikaa, niin inhottavaa kuin se onkin.

Tekisi NIIN mieli ostella vaaville vaatetta ja ties mitä, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa :(

kai sä muuten saat työttömyyskorvausta huhtikuultakin jos sun mammaloma alkaa vasta toukokuun alussa? jos siis laskettuaika on toukokuunlopussa mihin se päätöskin on tehty? tottakai sun on saatava rahaa myös huhtikuulta koska sulla ei sillon ole vielä äitiyslomaa ja luultavasti oot työtönkin vielä. jos et ole saanut huhtikuulta rahaa niin kyseleppä mikä on. itse pidän kyllä huolta ettei tuollaista tapahdu.

mutta tosiaan,kun sun lapsi syntyy nyt aikasemmin niin ei sun tarvii odottaa sitä äitiyspäivärahaa toukokuunloppuun.

mutta silti kummastelen miks oot jäänyt ilman huhtikuun korvausta,jälkikäteenhän ne maksetaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
kai sä muuten saat työttömyyskorvausta huhtikuultakin jos sun mammaloma alkaa vasta toukokuun alussa? jos siis laskettuaika on toukokuunlopussa mihin se päätöskin on tehty? tottakai sun on saatava rahaa myös huhtikuulta koska sulla ei sillon ole vielä äitiyslomaa ja luultavasti oot työtönkin vielä. jos et ole saanut huhtikuulta rahaa niin kyseleppä mikä on. itse pidän kyllä huolta ettei tuollaista tapahdu.

mutta tosiaan,kun sun lapsi syntyy nyt aikasemmin niin ei sun tarvii odottaa sitä äitiyspäivärahaa toukokuunloppuun.

mutta silti kummastelen miks oot jäänyt ilman huhtikuun korvausta,jälkikäteenhän ne maksetaan.
huhtikuun alkuun sain työttömyysrahaa.sit katkes kun alko äitiysloma

vieras
No mutta yrittäjilläpä vasta perseestä onkin.

Kun joku jää äitiyslomalle niin se saa vielä palkan siinä kun äitiysloma alkaa ja työt loppuu. Mutta kun yrittäjä jää äitiyslomalle ja työt loppuu niin loppuu rahantulokin. Piti huomioida koko raskausaika pistää sivuun rahaa, että on jotain tilinpohjalla ennen ekaa äippärahaa.

siis mitä ihmettä matkakulut..
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Jos matkarahoja kaipailit, niin taksilla pääsee sillä omavastuuosuudella... 9,20? :) Ja sairaalalaskut voi sopia maksettavaksi erissä tai vaikka sit kun Kelan rahat tulee...
juu tätä kysyin kelasta ja sanoivat mulle et ensin pitää maksaa koko matka.meil menee joku 70e suunta ja sit takautuvasti saa takas

Yhteistyössä