Naapuriperheen äiti, huolestuttavaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mommies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mommies

Vieras
Eli olemme olleet naapureita viimeiset 5 vuotta ja juttuun tulemme hyvin, paitsi seinänaapurina hämää pari asiaa. Siellä asuu äiti ja 2 lasta (12, 17v), jotka riitelevät usein. Sekin on pistänyt silmään että monesti (pari kertaa viikossa) tämä 17-vuotias on "lastenvahtina" kun äiti lähtee "hoitamaan asioita" = rilluttelemaan. Joskus tullut rähinöimään kännissä kotiinkin. Vaikka ei kännissä olisikaan, saa tämä perhe riidan aihetta mitä pienimmistä asioista, mutta monesti tämä 17vuotias tyttö on syytösten kohteena, hän on riidan aloittaja, raivohullu, kaikki hänen syytään yms. Välillä ihan kauhistuttaa miten 17vuotias tyttö voi huutaa ja kiroilla niin paljon, äidistä puhumattakaan. Mutta ei tämä 12-vuotiaskaan ihan herranterttu ole, murkkuikä alkamassa ja käytös sen mukaista. 6-luokka kuulemma alkanut menemään huonoon suuntaan, jälkkää tullut, läksyt tekemättä pariin kertaan ja kokeesta 5-, kirjat unohtunut... Isosisko oli kuulemma koittanut puhua ja antaa palautetta koulunkäynnistä muttei äiti siihen suostunut. Koska "isosisko ei osaa puhua vaan huutaa".. Kuulemma joskus lainailee lapsiltaan rahaa ja valittaa kun vanhempi tytär "valittaa ja vittuilee" = haluaa rahansa takaisin.. Perheen äiti on työtön, viettää päivänsä lähinnä makoilemalla sohvalla ja käymällä kaupassa. Pääpointtina se kuitenkin että tämä vanhin tytär joutuu aina kuuntelemaan kaikenlaista....Onneks on kohta 18 minä muuttaisin ja äkkiä. Tosin, onhan toi yh-äidin arki rankkaa. En mä itse siltikään vois syyttää, ottaa rahaa lapsiltani, ja lähteä vielä vikoilla rahoilla kaljaa ostamaan.

Kyseessä voi olla normaalia teini-ikään liittyvää tunteiden purkausta, jota tarvitaan irtiottoon vanhemmista. Ei tuo välttämättä vaarallista ole. Tiedän yhden tytön, joka asui kahden raivoavan isänsä kanssa. Tyttö muutti omaan asuntoon 18-vuotiaana. Nykyisin isä tuntuu olevan hyvin rakas tyttärelleen.

Kyseessä voi olla normaalia teini-ikään liittyvää tunteiden purkausta, jota tarvitaan irtiottoon vanhemmista. Ei tuo välttämättä vaarallista ole. Tiedän yhden tytön, joka asui kahden raivoavan isänsä kanssa. Tyttö muutti omaan asuntoon 18-vuotiaana. Nykyisin isä tuntuu olevan hyvin rakas tyttärelleen.

Mutta jos äiti käy rimpsalla usein ja lainailee lasten rahojakin ja äiti haukkuu jatkuvasti tätä 17-vuotiasta, niin ei se ihan ok ole. Ei tässä kait pelkästään tuosta huutamisesta ollutkaan kyse?
Kyllä meilläkin välillä huudetaan, mutta muuten ollaan ihmisiksi.

Ja kyllä tuossa kärsii tuo nuorempikin lapsi.

Mutta jos äiti käy rimpsalla usein ja lainailee lasten rahojakin ja äiti haukkuu jatkuvasti tätä 17-vuotiasta, niin ei se ihan ok ole. Ei tässä kait pelkästään tuosta huutamisesta ollutkaan kyse?
Kyllä meilläkin välillä huudetaan, mutta muuten ollaan ihmisiksi.

Ja kyllä tuossa kärsii tuo nuorempikin lapsi.
Pari kertaa viikossa rimpsalla käynti on vielä kohtuullista, jollei mene överiksi juomisten suhteen. 12-vuotias ei tarvitse enää varsinaista lastenhoitajaa vaan riittää, että on joku saatavilla tai läsnä. Haukkuminen ei ole koskaan ok, mutta siihen on vaikea ottaa kantaa, kun se on molemminpuolista. Rahan lainaaminenkaan ei ole paha asia, jos se menee yhteisymmärryksessä.

Mulle tuli tuosta ap:n tekstistä mielikuva, että tytär ja äiti ovat aika samankaltaisia. Tytär vaan on suustaan pahempi kuin äiti. Jos isosisko huutaa pikkusiskolleen samaan tyyliin kuin äidilleen, niin siinä tapauksessa on oikein, ettei äiti anna isonsiskon komentaa pikkusiskoaan.

Mulle tuli tuosta ap:n tekstistä mielikuva, että tytär ja äiti ovat aika samankaltaisia. Tytär vaan on suustaan pahempi kuin äiti. Jos isosisko huutaa pikkusiskolleen samaan tyyliin kuin äidilleen, niin siinä tapauksessa on oikein, ettei äiti anna isonsiskon komentaa pikkusiskoaan.

Mulle taas tuli ap.n tekstistä se kuva, että tuossa perheessä ei kukaan voi hyvin.
Jos äiti välillä kännissä rähinöikin lapsilleen.

Mutta kai tuollainen on sitten niin yleistä, ettei siinä nähdä enää mitään pahaa..

Ei se huutaminen silti haavaa tee. Jälkeen päin sitä usein miettii ettei ollut kauheasti taaskaan järkeä että kaikki vaan huutaa täysillä. mä luulen että noilla on sama tilanne. Mun mielestä ei myöskään pidä järkyttyä huudoista koska vaikka aika tyypilllistä oliskin hakkaamisilla uhoamiset niin harvoin jos koskaan se nyt ihan rajuksi tappelemiseksi johtaa. Kuulostaa varmasti naapureista paljon paljon kamalammalta kuin mitä totuus on. Leimaantuuhan siinä valitettavasti.

Jos äiti joutuu lapsiltaan lainailemaan rahaa, juoksee "rimpsalla" noin usein ja tulee kännissä kotiin rähisemään, ja kotona on kamalaa vittusaatanaperkele-huutoa, ja 12-vuotiaskin oireilee asiasta (näkyy koulunkäynnissä) niin jotain on vialla. Perhe tarvitsee apua. LS-ilmoitus.

Todella normaalia kuulla huutoa perheestä, jossa asuu 12 ja 17 vuotiaat lapset. Siinä iässä nyt varmaan melkein jokainen tekee kärpäsestä härkäsen.

Ei rahojenkaan lainainu mielestäni vakavaa ole. Minä lainasin vanhemmilleni tuossa iässä useinkin rahaa ja ihan omasta tahdostani.

Ja ei 12v tarvitse mitään lastenvahtia...

Liika juominen ei toki kuulosta hyvältä, eikä nuoremman koulumenestyksen heikkominen.

Ehkä äiti ei vaan jaksa? Voisit käydä kysymässä äidin vointia ja tarjota apua. Samalla voisit tiedustella onko heillä tukiverkostoa. Ilman tukiverkostoa yksin teinin ja esiteinin kanssa voi olla aika haastavaa, siinä helposti väsyy.

No mun mielestä on kyllä melkoisen luuseriäiti, jos pitää käydä rilluttelemassa monta kertaa viikossa. Huono esikuva 17-vuotiaalle joka yrittää kasvaa aikuiseksi. Mutta niinkuin sanotaan "Sitä saa mitä tilaa". Eli teinistä tulee varmaan piankin aikamoinen doku.

Jos kerran tulette juttuun hyvin keskenänne, niin sinullahan on enää hyvin matala kynnys kysellä vähän suoremminkin onko heidän elämänsä ok. Jos olet huolissasi naapurisi nuorimmaisesta, niin etkö voi joskus ehdottaa hänen tulevan teille äidin rillutellessa muualla. Ei 17 vuotias ole velvollinen hoitamaan siskoaan ikään kuin toisen vanhemman roolissa.

Ehkä äiti ei vaan jaksa? Voisit käydä kysymässä äidin vointia ja tarjota apua. Samalla voisit tiedustella onko heillä tukiverkostoa. Ilman tukiverkostoa yksin teinin ja esiteinin kanssa voi olla aika haastavaa, siinä helposti väsyy.

Ei jaksa!!?? Jaksaa kuitenkin rillutella ja lainailla rahaa. Menis tämäkin pummi töihin. Lapset taitaa pärjätä paremmin ilman tuota vauvaäitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja päiväää;30259528:
Mistä planeetalta nämä vastaukset tulee? No ei todellakaan voi koulun terveydenhoitaja yhtään mitään tehdä tai edes kertoa että koulussa edes on ko niminen oppilas!

No mutta jos ap tuntee naapuriperheensä ja tietää mitä koulua lapsi käy, niin soitto vaan terkalle ja kertoo mitä perheessä on meneillään.
Terkka voi pyytää lasta käymään luonaan, ja kartoittaa tilannetta. Ja sitä kautta mahdollisesti aletaan miettimään tukitoimia.

Että haloo vaan!

Arvaa mitä?

Kyseisen perheen asiat eivät kuulu sinulle tippaakaan. Mikä ihme siinä on että monet naiset kokevat oikeudekseen ja velvollisuudekseen toimia poliiseina ja kytätä muiden ihmisten toimia ikäänkuin se oma pillu olisi kuin sheriffin tähti joka antaa universaaliin oikeuden työntää nenänsä muiden ihmisten asioihin.

Lopeta. Lopettakaa. Hankkikaa oma elämä ja sille sisältöä.

No mutta jos ap tuntee naapuriperheensä ja tietää mitä koulua lapsi käy, niin soitto vaan terkalle ja kertoo mitä perheessä on meneillään.
Terkka voi pyytää lasta käymään luonaan, ja kartoittaa tilannetta. Ja sitä kautta mahdollisesti aletaan miettimään tukitoimia.

Että haloo vaan!

Ei th voi jonkun soiton perusteella tehdä mitään.Voi miettiä kuinka paljon ihmiset soittelisi ja tekisi ns ilmiantoja ties kenestä ja on aihetta tai ei.Jos olet huolestunut niin ls-ilmoitusta sitten peliin.Siellä sitten tehdään sekartoitus ja onko aihetta toimenpiteisiin.

Yhteistyössä