Naapurin lapset on ollu meillä joka päivä koko päivän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Naapurin 8v ja 10v lapset on oleilleet meillä aamusta iltaan nyt kun alko kesäloma ja niitten vanhemmat on töissä. Siis ovat heti klo9 aamulla ovella ja lähtevät vasta ilta kahdeksalta. NÄin menty nyt 4 päivää. Alkaa kypsyttää. Eilenkin vielä sanottiin niille että tänään ei nyt voi tulla meille sisälle niin sitte kävivät tunnin välein tossa ovella kuitenki soittelemassa ovikelloa ja aina toivorikkaana että jospa sittenkin pääsisi. En eilen päästäny sisään, leikkivät kuiteni tossa pihassa koko päivän meidän lasten seurassa.

Mitenkähän sitä nätisti sanois niitten vanhemmille että meillä saa kyllä olla kunhan ei oo kahtatoista tuntia joka päivä...?

Sano painokkaammin, että tänään ei enää pääse leikkimään ja ovikelloa EI saa tulla enää soittelemaan ennen huomista.

Täälläkin asuisi 6- ja 8-vuotiaat tytöt, mutta nyt tein tiukan linjauksen että ruokaa en ainakaan tarjoa. Kiva että lapsilla on kavereita eivätkä he varsinaisesti mitään haittaa vaikka täällä ovatkin, mutta minulla ei kerta kaikkiaan ole varaa tarjota kesällä 5 ateriaa päivässä muille kuin omille kolmelle lapselleni.

Ymmärrän ongelman. Lapsia ei tarvitse päästää sisälle ja kotiin voisivat mennä jo paljon aiemmin. Toisaalta kannattaa muistaa sekin, että on kiva, että lapsilla on kavereita. Ja sekin on hienoa, että kun lasten kaverit ovat siinä teillä, niin tiedät missä omat lapsesi ovat ja mitä he tekevät. Jos lapset menisivätkin naapuriin leikkimään, niin et pysytisi pitämään silmällä mitä he tekevät.

Itsekin harmitttelin aikoinaan, kun naapurin 5-vuotias oli meillä aamusta iltaan, mutta yritin pitää mielessä asian positiiviset puolet.

Lapset on lapsia,on aika pitkät päivät keskenään olla kotona.Se ei kuitenkaan ole sun vikas joten sanot niiden vanhemmille että sä et joka päivä halua niiden muksuja teille koko päiväksi.Se on fakta että kamala riita siitä tulee ja naapurinmuksujen vanhemmat vetää herneen nenään mutta vaihtoehtoja ei ole muita jos et halua katsella niitä koko kesää nurkissasi.

[QUOTE="vieras";26412859]Onko omat lapset samanikäisiä? Leikkivätkö muuten yksissä? Käyvätkö syömässä kotonaan välillä vai joudutko ruokkimaan?[/QUOTE]

Siis joo ne on samanikäisiä kuin meidän lapset, ovat luokkakavereita keskenään ja ovat talviaikaankin paljonyhdessä. Mutta jotenki menee överiksi että kellon ympäri tossa ovat. Ihan ok vaikka ovat joka päivä muutaman tunnin mutta 12h on kyllä liikaa kun ei kerran erikseen oo sovittu että mä heitä vahtisin.Eilen ne kävi syömässä klo12 kotonaan mutta sitte sen koommin eivät kotiin menneet ennenku iltakasilta. Kyllä mä niille tarjosin ruokaa, ja oon tarjonnu muinakin päivinä, kun en raaski kattoo kun ne nälkäisinä tuijottavat kun me syyään. Kun nyt osais nätisti muotoilla asian niille vanhemmille...

Sano lapsille, että teille ei sovi tulla joka päivä. Ja jos sopii tulla, niin lähetä heidät kotiin kun ovat olleet teillä pari tuntia, vai mikä ikinä onkaan sun kipuraja. Kai ne kotiin lähtee, kun lähetät ne kotiin?

Ja jos pitää vanhemmille sanoa, niin sanot kuten asia on: kiva, että lapset on kavereita keskenään, mutta on liikaa jos he ovat teillä 12 h putkeen.

Meillä noi 5veet kyläilee nyt toisillaa, menevät ja tulevat. Oma lapsenikin menis eestaas varmaan kokopäivän, mutta sanotaan esim että "nyt on ruoka-aika ja sitten pitää olla kotona vähän aikaa, illalla seuraavaksi" tai että "huomenna voi tulla vasta yhden jälkeen" - ei ne itse kelloa oikeen ymmärrä, mut viestit kulkee äideille lastenkin välillä.

Kiva että on kavereita, mut rauhoittuakin pitää.

Sano lapsille, että teille ei sovi tulla joka päivä. Ja jos sopii tulla, niin lähetä heidät kotiin kun ovat olleet teillä pari tuntia, vai mikä ikinä onkaan sun kipuraja. Kai ne kotiin lähtee, kun lähetät ne kotiin?

Ja jos pitää vanhemmille sanoa, niin sanot kuten asia on: kiva, että lapset on kavereita keskenään, mutta on liikaa jos he ovat teillä 12 h putkeen.

Joo no eilen kun ne klo9 ilmesty oven taa niin mä sanoin että tänään meille ei valitettavasti voi tulla sisään mutta pihalla voi leikkiä jos meidänkin lapset tulee. Kyllä ne meiän lapset sitte meni ulos niiden kanssa. Mutta sittenki ne hyppäsivät koko ajan ovella milloin minkin asian takia. Kyllä ne uskoo kun niille sanoo että ei voi tulla mutta ku se pysyy mielessä ehkä tunnin kaks ja sitte taas tullaan kysymään että joko nyt pääsee :O siis vaikka sanois että huomenna vasta voi tulla niin silti netulee :O se tässä on rasittavaa koko ajan hokea.

Mutta siis oon onnellinen kyllä että lapsilla on naapurissa kaverit eikä tuu aika pitkäksi. Mutta välillä sitä haloais olla perheen keskenkin. Ja nää tyypit vielä tulee matkaan jos lähdetään puistoon tai lähikauppaan.

Ainakin tosiaan voi kyllä sanoa omille lapsille että saavat leikkiä vain ulkona niiden naapurin muksujen kanssa, ja ruoan tarjoilun voit nyt joka tapauksessa lopettaa.

Ja kai sä niiden omies kanssa joskus jossain käytkin?

Ei aina tartte olla se kaverin kiva äiti. Joskus voi olla kaverin kurja äiti (pääasia että on omille lapsille edes joskus kiva).

[QUOTE="aapee";26412882]Siis joo ne on samanikäisiä kuin meidän lapset, ovat luokkakavereita keskenään ja ovat talviaikaankin paljonyhdessä. Mutta jotenki menee överiksi että kellon ympäri tossa ovat. Ihan ok vaikka ovat joka päivä muutaman tunnin mutta 12h on kyllä liikaa kun ei kerran erikseen oo sovittu että mä heitä vahtisin.Eilen ne kävi syömässä klo12 kotonaan mutta sitte sen koommin eivät kotiin menneet ennenku iltakasilta. Kyllä mä niille tarjosin ruokaa, ja oon tarjonnu muinakin päivinä, kun en raaski kattoo kun ne nälkäisinä tuijottavat kun me syyään. Kun nyt osais nätisti muotoilla asian niille vanhemmille...[/QUOTE]

Siksi kyselin noita et on itsellä vähän samankaltainen tilanne ollut. Ja tosiaan tuon kaverin vanhempia ei tuntunut haittaavan et lapsi oli aina meillä, olisivat vissiin antaneet olla öitäkin.
Otin sen linjan et laitoin AINA kotiin syömään. Ja joka ilta ei voinut olla meillä. Ulkona vapaammin. Välipalan tarjosin mutta lämmintä ruokaa en.
En ottanut vanhempien kanssa puheeksi vaan laitoin lapsen ystävällisesti mutta aika tiukasti tiettyyn aikaan kotiin. Kun tätä jatkoi jonkun aikaa, lapsi oppi et meillä ei voi olla iltaan asti ja vaikka kyläily oli edelleen joka päiväistä, ei se ollut aamusta iltaan.
Ja ihan hyvin voi laittaa aikarajaks vaikka sen iltaruuan, kun kerta päivät ovat teillä.

[QUOTE="hmh";26412927]Ainakin tosiaan voi kyllä sanoa omille lapsille että saavat leikkiä vain ulkona niiden naapurin muksujen kanssa, ja ruoan tarjoilun voit nyt joka tapauksessa lopettaa.

Ja kai sä niiden omies kanssa joskus jossain käytkin?

Ei aina tartte olla se kaverin kiva äiti. Joskus voi olla kaverin kurja äiti (pääasia että on omille lapsille edes joskus kiva).[/QUOTE]

Joo käydään me, ei me kotona koko ajan olla, paitsi nyton tämä menny viikonloppu ja alkuviikko oltu kotosalla vain. Mutta jos me jonnekin mennään niin sitte noi on heti ovella valmiina ku tullaan takaisin :D

Täytynee ruveta laittamaan ne kotiin tai ulos kun on ruoka-aika meillä ja iltaruuan kohdilla kotiin. Aika sitkeitä vaan ovat ku kerta toisensa jälkeen saa samoja asioita toistaa.

Voisiko ulko-ovelle laittaa jonkun merkin (esim. joku lelu tms) siitä, saako teidän lapsia tulla hakemaan ulos? Silloin jäisi pois ylimääräiset soittelut. Itse laitoin vieraat lapset kotiin, kun meillä oli ruoka-aika. Omat lapset malttoivat paremmin syödä ja samalla sai hyvän tekosyyn laittaa vieraat kotiin.

Yhteistyössä