naapurin aita - riita kustannuksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pkaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pkaaa

Vieras
naapuri viereisestä omakotitalosta tuli kesällä ilmoittamaan sen enempää kyselemättä tai neuvottelematta, että aikovat rakentaa tontin rajalle aidan. Nyt aita on pystytetty tasan keskelle rajaa naapurin urakoitsijan toimesta lähes 10000 euron hintaan. Naapuri kysyi aidan valmistuttua, että osallistunko minä aidan kustannuksiin. Sanoin, että jokainen voi maksaa aitansa itse. Tästähän naapuri suuttui ja totesi, että nämä raja-aidat yleensä maksetaan puoliksi. Maksaisitteko itse aidasta jonka rakentamiseen tai aitamallin valintaan ette ole itse saaneet osallistua? Saako keskelle rajaa edes pystyttää aitaa ilman toisen lupaa? Eikö aidan pidä olla aina sen verran omalla puolella, että sen pystyy huoltamaan omalta puolelta? Jos naapurit alkavat tulevaisuudessa hankaliksi niin voinko vaatia aidan siirtämistä heidän omalle puolelle?

Juu en maksa aitaa, jonka kustannuksiin en ole voinut puuttua. Ollaan naapurin kanssa tehty yhdessä aita ja se on maksettu puoliksi.

Siis teidän naapuri tuosta vaan olettaa että maksat aidasta 5000 euroa...?

Eipä tietenkään tarvitse maksaa, jos ei asiasta ole etukäteen sovittu. Lisäksi yleensä kaava-alueella tarvitaan lupa aidan rakentamiseen ja vielä lupa naapurilta, jos aita liittyy naapurin tonttiin. Aidan kunnostus kuuluu rakentajalle molemmilta puolilta.

[QUOTE="vieras";27213560]Eipä tietenkään tarvitse maksaa, jos ei asiasta ole etukäteen sovittu. Lisäksi yleensä kaava-alueella tarvitaan lupa aidan rakentamiseen ja vielä lupa naapurilta, jos aita liittyy naapurin tonttiin. Aidan kunnostus kuuluu rakentajalle molemmilta puolilta.[/QUOTE]

Naapurin rakennuslupakuvissa on kuulemma raja-aita merkittynä. Sen enempää en lupakuvia pyytänyt nähtäväksi. Totesin vain, että sitten teidän täytyy sellainen aita rakentaa.

niin ja sellainen lisäys vielä, että meidän rakennuslupakuvissa ei mitään aitaa ole. Meidän lupakuvissa lukee "rajalla painanne", joka tarkoittaa varmaan pienimuotoista ojaa. Ei ole rajalla tällä hetkellä painannetta mutta aita on.

[QUOTE="vieras";27213649]no en maksaisi.ennen aidan tekoa olisi pitänyt yhdessä toisen osapuolen kanssa suunnitella hinnat ym..
törkeetä[/QUOTE]

Mikä tässä nyt on oikein törkeetä. Normaalia kanssakäymistä, josta keskustellaan.

Aidan teosta olisi pitänyt tehdä kirjallinen sopimus, jotta kulut voitaisiin puolittaa.
Et ole missään maksuvastuussa aidasta. Tälle naapurille vois lukea myös vähän "lakia" aidan pystyttämisestä, se kun kuuluu pystyttää omalle tontille, ei tontin rajalle, sinulla olisi oikeus vaatia aidan purkamista.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27213693:
Naapurihan on sinulle lupakuvat esittänyt jo rakennusluvan hakuvaiheessa.

Mutta en minäkään kyllä maksaisi, jos aidan rakentamisesta ei olisi yhdessä sovittu.

En ole mitään lupakuvia koskaan nähnyt. Kyseessä on vanhan talon laajennustyö jota ovat tehneet vuosikausia. Itse olen ostanut tontin vasta viime vuonna johon nyt rakennamme omaa taloa. Jos aidasta tai sen kustannuksista tulee vielä mutinaa niin pyydän heitä siirtämään aidan omalle puolelleen jos mutinat ei lopu :-).

No mä mielelläni haluaisin aidan oman ja naapurin tontin välille, joten voisin maksaa osan kustannuksista. En kuitenkaan puolta noin älyttömästä summasta, kun en ole itse saanut vaikuttaa kustannuksiin tai aidan ulkonäköön. Voisin ehkä tarjoutua maksamaan puolet siitä summasta, mitä olisi mennyt materiaaleihin, jos olisin rakentanut miehen kanssa itse sellaisen aidan kun halutaan. Ja senkin ihan hyvää hyvyyttäni, mitään velvollisuutta ei ole kun ei ole yhdessä tehty sopimusta aidan rakentamisesta.

Ihmetyttää, miksi ette kyselleet naapurilta sen enempää suunnitelmista, kun kuulitte että hän aikoo rakentaa aidan. Mä olisin ainakin kysynyt, voidaanko valita malli ja väri yhdessä ja tehdä/kustantaa aita yhdessä.

Kannattaa tarkistaa onko aidasta sovittu tonttinne edellisten omistajien kanssa?

Jouduimme ihan samaan tilanteeseen, mutta niin että uusi naapuri riiteli asiasta. Se oli todella ikävää, koska asiasta oli maininta kauppakirjassa ja ostotilanteessa uudet naapurimme olivat ilmeisesti miettineet ihan muuta kuin lukeneet kauppakirjaa tarkemmin.

Joten nyt kannattaa heti soittaa oman kaupunkisi tai kuntasi viranomaisille ja tarkistuttaa tonttiasi koskevat lupa-asiat sunmuut rasitteet. Niistä on ihan turha tapella, jos ette ole aiemmin asiasta olleet selvillä.

Tietysti naapurisi asia olisi selvittää asia sinulle, mutta jos olet vain nyökytellyt hänelle voi naapurisi olettaa sinun tienneen asiasta.

Toki, jos naapurisi on toiminut omin päin on tilanne ilman muuta toinen. Raja-aidasta päätetään aina yhdessä kustannuksia myöten.

Älä missään nimessä heittäydy välinpitämättömäksi tai karta tilannetta. Aitajuttu kannattaa selvittää ennen kuin teillä on riitaa muustakin. Keskeneräiset, mieltä ärsyttävät naapuriasiat pilaavat elämänne ja muutaman vuoden kuluttua toivot joko naapureiden tai teidän löytävän uuden kodin jostakin. Eikä se ole enää asumista omassa kodissa onnellisena!

Edellinen vastasikin jo viisaasti, kannattaa selvittää onko aidasta jotain sovittu aiemman omistajan kanssa. Naapuri on siinä oikeassa, että raja-aidat maksetaan yleensä puoliksi. Mutta siinä ehdottomasti väärässä, että aidan rakentaminen on joku "yhden kauppa". Kustannuksista, työn teettämisestä tai itsetekemisestä, materiaaleista ja mallista olisi kuulunut tarkasti sopia ennen aidan rakentamisen aloittamista. Tässä vaiheessa sinulle ei ole mitään velvollisuutta osallistua kustannuksiin. Aika hutiloiden hoitanut naapuri homman kun tässä vaiheessa kuvittelee, että joku vaan alkaa kukkaroaan availemaan!
Mutta toki jos haluat naapurisopua säilyttää, että jotenkin kannattaa tulla vastaan, ellet sitten ole täysin vastaan koko aitaideaa alunperinkin. Jos vaikka johonkin järkeviin materiaalikustannuksiin osallistuisit...? Meidän perheessä olisi ainakin pykätty aita itse ja itseasiassa taloyhtiössä tehtiin näin. Pirun pitkä aika saatiin aikaan talkootöillä rivitalotontin ympärille. Ja kustannukset oli 1600 euroa...eli pikkusen eri luokkaa.

En ole mitään lupakuvia koskaan nähnyt. Kyseessä on vanhan talon laajennustyö jota ovat tehneet vuosikausia. Itse olen ostanut tontin vasta viime vuonna johon nyt rakennamme omaa taloa. Jos aidasta tai sen kustannuksista tulee vielä mutinaa niin pyydän heitä siirtämään aidan omalle puolelleen jos mutinat ei lopu :-).

Olisipa tämäkin ketju alkanut tarkemmilla tiedoilla asiasta. Nyt koko jutun kuva on muuttunut ja asiasta saa eri käsityksen. Siis naapurissa onkin vanha talo ja te rakennatte uutta. Ymmärrän nyt paremmin asian naapurinkin kannalta. Vieressä on ollut rakentamaton tontti ja heillä siltä osin rauha ja yksityisyys. Siten ymmärrän nyt eri tavalla naapurinkin tekemiset. Silti teidän ei tarvitse ottaa osaa kustannuksiin. Mutta voisi oikeastaan edes yrittää antaa oikean kuvan tilanteesta, kun alkaa täältä mielipiteitä ja tukea hakemaan.

No höpsistä sentään. Yhteisen aidan rakentamista ja kulujen maksamisesta neuvotellaan ja sovitaan ennen aidan rakentamista.

Hieman erikoista toimintaa. Aikookohan se naapuri nyt pittää mykkäkoulua jatkossa?