Naapurin 2v ulkoilee yksin :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Ei ole provo enkä kyttää toisten tekemisiä. Mietin vaan onko tuo tavallista vai olenko turhan arka. Itsellä ei ole vielä lapsia, yritys on kova ( ;) ) mutta en voisi ainakaan vielä kuvitellakaan päästäväni noin pientä yksin kerrostalon pihaan leikkimään. Naapuri asuu kyllä ensimmäisessä kerroksessa ja sanoo välillä katsovan ikkunasta että lapsi pärjää. Kun ihmettelin eikö häntä pelota, että jotain voi sattua, niin kuulemma luottaa lapseensa ettei se hölmöile ja kun kysyin entäs jos sattuu joku onnettomuus niin vastasi ettei voi pelossa elää että jos jotain sattuukin vaan pitää luottaa siihen että kaikki menee hyvin. Ja lisäksi haluaa kuulemma kannustaa lapsen itsenäistymistä. Eikö tuo ole kuitenkin jo liian aikaisin? Vai olenko todella vaan liian herkkä ja kokematon?

Mulla tyttö täyttää ihan koht 2v ja en todellakaan päästä yksin ulos! vaikka omakotitalo ja oma iso piha, tie kuitenkin lähellä. Poika 5v sais jo ulkoilla itsekseen mutta ei halua.

Kaverini pitää lastaan 3v myös yksin ulkona. Tosin lapsi ulkoillut pihalla jo vuoden verran. (Ei tietenkään koko aika, eli on sisälläkin joskus ;) ) En itse omaa lastani yksin ulos laittaisi. Oli sitten kyseessä kerrostalo taikka muu.

Vastuutonta sanon minä!

ohoh!! Meillä 2v2kk eikä tulis mieleenkään laittaa yksin ulos. Meillä oma piha, aidattukin sellainen, mutta en päästäisi. Ei oo ees käynyt mielessä! Tuon ikäinen vaatii ehdotonta vahtimista vielä.

Naapurin lapsi on ulkoillut yksin 2v. asti ja omani tässä samassa pihassa 3v. asti. Ovat samanikäisiä. Kaikki ei ole päättömiä juoksentelijoita ja karkailijoita, autoja pihassa ei käy. Lasten ulkoillessa ulko-ovet on koko ajan auki ja kuulemme lapset & näemme ovella käydessä. Tämä siis rivitalo.

Vain jos on oikeasti näköyhteys + pieni tarkkaanaidattu piha, josta ei voisi karata...

Ei siis meillä tuo toteudu. Meillä on kiltti poika, mutta kyllä sen potkupallon kanssa voi silti mennä tielle. Ei siitä koskaan tiedä.

Ei kuulu 2v yksin ulkoilemaan ei :o eikä missään tapauksessa johonki kerrostalon pihalle. Siis rivarin aidattu pikkupiha vielä menettelee jos on näköyhteys kokoajan, mut kerrostalo :o

Asutaan hyvin rauhallisessa rivitaloyhtiössä ja isoja teitä ei ole lähellä. Silti 3,5 vuotias ei saa olla yksinään ulkona kuin korkeintaan sen aikaa, kun puen pienempää ulos. Toiset päästävät jo 3 vuotiaat tuntikausiksi ulos ilman vahtia, mutta on minusta vastuutonta. Olen jopa kuullut perustelun, että kouluikäisiksi astiko niitä lapsia pitäisi olla kädestä pitämässä ulkona ja sitten päästetään se kaks vuotias yksin pihalle.

Meillä myös melkein 3v, suht luotettava ja rauhallinen poika. En silti päästäisi ikinä noin pientä ulos, ei noin pieneen voi vielä luottaa, vaikka olisi kuinka rauhallinen, ei sen ikäinen voi muistaa kaikkia sääntöjä ja ohjeita! (No, jos olisi aidattu piha lukollisella portilla, niin sitten ehkä..)

Vanhempi tyttö on ulkoillut yksin 4,5-vuotiaasta asti, meillä on turvallinen piha, ja hyvin on mennyt.

Naapurissa lapset olivat n. 5, 4, ja 3-vuotiaat keskenään ulkona, kävivät välillä kahlailemassa meressä ja kiusasivat muita lapsia ja keksivät kaikenlaista...

Itse en uskaltaisi, mutta kuvittelen tuohon aidatun pihan, johon näköyhteys niin minun tyttöni voisikin pärjätä. Siinä vanhemman tulee olla kuitenkin joka sekuntti katsomassa, kun voihan sen lapsen joku aikuinen viedä aidatultakin pihalta tai irto koira hyökätä kimppuun tai mitä vaan.

"Luottaa lapseensa ettei hölmöile" :o :laugh: Eihän jollain kaksvuotiaalla oo juur järjen hiventäkään päässä vielä, ainakaan itsenäisen ulkoilun suhteen. Mitä vaan voi sattua! Ei tottavie kuulu 2 vee yksin ulkoilemaan! Sehän voi keksiä ihan mitä vaan, lähteä jonkun koiran perään tai auton tai ihan mitä vaan.

Ei onnistuisi meillä, koska poikaa kiinnostaa tavattomasti parkkipaikka, lisäksi menossa jatkuvasti metsään ja kun löytää polun jota seurata menee taatusi loppuun asti. En pystyisi luottamaan hetkeäkään ettei saa päähänsä lähteä vaeltelemaan ties minne. Kyseessä ihan kohtuu rauhallinen ja kiltti 2v4kk ikäinen, joka vaan on tavattoman utelias ja toimelias.

Yhteistyössä