naama näkkärillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuittu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuittu"

Vieras
Mitä mielestäsi tarkoittaa sanonta "naama näkkärillä"
Mistä tämä sanonta juontaa juurensa.

Onko se samaa kuin "on kuin ois imeny hapanta sitruunaa" vai jotain ihan muuta?

ollaankin keskusteltu just kavereiden kaa tästä, tää kun jakaa mielipiteet. pari kaveria on just sitä mieltä, että on hapan, myrtsi jne ja sit me muut sitä mieltä, että hymyilee kosvasti. siis vähän kuin hangon keksi. naama näkkärillä näin ikään :D

suomen puolustusvoimissa on alokkaille huudettu tuota naama näkkärile vissiin sodasta asti. tarkottaa just tuota peruslukemia, lisätehosteena on käytetty "hymy perseeseen" sanoja.

No kun itse olen tottunut kuulemaan tuota sanontaa nöppösen tavoin kun naama on :D
Mutta vastikään törmäsin toiseen sisältöön, vastaavaan kuin päätön totesi. Olinkin hetken hämmentynyt kun ymmärsin sen kuten aina ennenkin isona riemuna.

[QUOTE="Tuittu";25162174]No kun itse olen tottunut kuulemaan tuota sanontaa nöppösen tavoin kun naama on :D
Mutta vastikään törmäsin toiseen sisältöön, vastaavaan kuin päätön totesi. Olinkin hetken hämmentynyt kun ymmärsin sen kuten aina ennenkin isona riemuna.[/QUOTE]
mullekin ekan kerran oli ihmetys kun kuulin, että kaveri käytti tuota erilaisessa tilanteessa. nyt hän ja minä ollaan jo totuttu, että meille se nyt tarkoittaa sit eri asiaa. hankala muuttaa omaa mielikuvaansa, vaikka toisaalta ymmärrän hyvin miksi "naama näkkärillä"-sanontaa käytetään myös vakavana olemisesta.

Oikeastaan itse en ole koskaan oikein ymnmärtänyt että miksi iloisena ollaan naama näkkärillä, koska jotenkin se kuulostaa minun korvaani myrtyneeltä, mutta asiayhteydestä olen ymmärtänyt toisten tarkoittavan iloa.

Päätön on oikeassa. Sanonta tulee armeijasta. Naama näkkärillä tarkoittaa nimenomaan nolla ilmettä, peruslukemia. "ASENTO, Hymy perseeseen, naama näkkärille. Rivit suoriksi, ei hötkyllä"

Yhteistyössä