n. 2 kk:n ikäisen unet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elokuu -06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elokuu -06

Vieras
Vauva on nyt viikon yli kaksi kuukautta vanha ja olen vähän ulkona nukkumiskuvioista.

Lähes alusta asti hän on nukkunut päisisin n. 14-15 - 18-18.30, eli noin neljän tunnin unet. Iltaisin simahtaa täysin noin yhdeksän aikoihin ja herää syömään 2-3 maissa ja seuraavan kerran 4-6 maissa. Jos tuo toinen syöttö on lähempänä kuutta, vauva on silloin jo ihan virkeä. juttelee, seurustelee ja on valmis heräämään jo kokonaan.
Aamulla nukkuu sitten pieniä puolen tunnin pätkiä pari kertaa. Meniköhän liian sekavaksi?

Ongelma on siis siinä, miten saada vauva nukkumaan aamuisin hieman pitempään? Tänäkin aamuna ylösnousu oli viideltä. Tosin siinä tissiteltiin, seurusteltiin ja torkuttiin niin että saatiin pari tuntia menemään.
Onko nuo päiväunet liian pitkät? Pitäisikö olla kahdet vaikka parin tunnin päikkärit?
Miten teillä muilla saman ikäisillä nukutaan?
Olen tietysti tyytyväinen noinkin hyviin yöuniin, mutta pitemmän päälle alkaa noin aikainen herääminen olla rasittavaa.

meillä vaavi nukkui suurin piirtein samalla rytmillä. Sain siirrettyä rytmiä vähän kerrallaan vielä mukavammaksi itelle, kun otin itseäni niskasta kiinni ja nousin muutamana päivänä just aikaisemmin aamulla. Eli aamusyötön jälkeen ylös, pakolliset kuviot ja touhut ja sitten edelleen yksille pitkille päikkäreille aikaisemmin näin ollen, kun aamun torkuttelut jäi pois.Tällöin päikkärit loppuu aikaisemmin iltapäivällä ja sitten pikkuinen alkaa yöunetkin pötkötellä aikaisemmin ja rytmi pikkuhiljaa kääntyy. Ota huomioon tuleva kellojen siirto, se tuo jo yhden tunnin muutoksen tullessaan. Ja niinhän se kuitenkin menee, että tässä vaiheessa pikkuinen muuttaa rytmiä hyvinkin äkkiä ja yhtäkkiä meneekin eri lailla koko päivä. Esim. meillä muutti niin, että 4h:n päikkärit muutti yhtäkkiä 2 kertaa 2 tunnin pätkiksi. Välissä 1,5-2,5h valveilla oloa ja sitten unta. Yöllä onneksi nukkuu! Tsemppiä!

Meidän 2 kk:n ikäinen poika nukahtaa tällä hetkellä vaunuihin ulos klo 9.30 - 11 aikoihin ja nukkuu yleensä 3.5 - 4 tunnin päikkärit eli heräilee päivällä noin kahden aikoihin ja on sen jälkeen hereillä lähes koko illan, välillä voi nukahtaa puoleksi tunniksi. Pyrin imettämään viimeisen kerran kymmennen aikaan illalla ja sitten alkaa nukuttaminen. Yleensä vatsaväänteistä johtuen tahkoaminen jatkuu puoleen yöhön, jolloin ehdin imettämään vielä kerran. Poika herää yleensä klo 2 - 4 välissä syömään ja sitten klo 5 - 6 syödään. Koska mieheni herää töihin kuuden jälkeen aamulla, voidaan hänen kanssaan aamulla hieman seurustella, jonka jälkeen poika pääsee meidän sänkyyn ja imetän mahdollisesti hänet vielä siinä makuulla. Nyt viime aikoina ollaan nukahdettu kummatkin siihen ja herätään joskus yhdeksän paikkeilla. Tämänkin jälkeen poika on vielä niin väsynyt, että ei jaksa paljon seurustella, vaan siirtyy vaunuihin päikkäreilleen imetyksen jälkeen. Itseäni hieman kismittää tässä rytmissä se, että poika näyttää nukkuvan pääunet ulkona vaunuissa ja yöt menevät lyhyemmissä pätkissä.

Aika pitkiä aikoja kerrallaan teidän vauvat nukkuu kerrallaan, esim. ap:n 21-02/03 = 5-6 tuntia. Meidän 2kk ikäinen nukkuu maksimissaan 3 h kerrallaan ja sen pätkän öisin 01-05 välillä. Muuten päivällä ottaa maksimissaan 1,5 torkkuja.

Meillä eletään parin tunnin sykliä. Aamulla herätään 8 maissa kun mies lähtee töihin, syödään ja otetaan max tunnin torkut. Sitten kukutaan pari tuntia hereillä ja parin tunnin päikyt ja taas kukutaan pari tuntia ja sitä rataa ilta yhteentoista asti jolloin menemme nukkumaan koko perhe ja vauva herää syömään yhden maissa.

Kylläpäs on erilaisia nukkumiskuvioita samanikäsillä! Meidän 9 viikkonen nukahtaa yleensä pienen taistelun jälkeen puoliltaöin ja on syönyt viimeisen kerran ehkä tuntia aijemmin. Joskus herää tissille jo neljän aikaan, välillä menee melkein kahdeksaan. Aina syömisen jälkeen nukahtaa uudelleen ja nukkuu vieressä jos mies on jo kerinnyt nousta. Heräilee sitten keskimäärin 10 maissa, tänään vasta klo 12. Ihan mukavaa kun olen itse tosi kova nukkumaan, mutta jos on aikasia lähtöjä niin tulee aina vähän kiire...
Kääntöpuoli asiassa on se, että päivällä ei sitten paljon muuta tehdäkään kun tankataan ja seurustellaan! Vauva ei juurikaan sitterissä tai lattialla yksin viihdy, ehkä keskimäärin äidin pikaisen wc-käynnin ajan. Pakolliset kotityöt täytyy sovittaa niiden ruuanjälkeisten satunnaisten 15 minuutin "päikkäreiden" ajalle. Poikkeuksena on ostosreissut/kärryttelyt, sillon jaksaa vaunuista katsella eikä halua ruokaa kerran tunnissa.(Shoppailu on kivaa mutta kun se siivoaminenkin pitäisi suorittaa..) Voisko päätellä että vauvalla on kotona niin tylsää että ei huvita kun syödä.. :=)
Mutta enpä valita, pärjäisihän sitä itse puolet lyhyemmilläkin unilla ja jäisi aikaa siivoukselle, mutta kun nukkuminen on niin kivaa ja onneksi jälkikasvu näyttää perineen unenlahjat! (Eikä pieni sotku häiritse)

Itse myös mietin 2 kk ikäisen vauvan rytmiä. Eilen vaahtosin miehelleni, että kyllä sen vauvan pitää aikasemmin mennä nukkumaan. Eli unten maille mennään 24 aikaan, aamulla 9 ylös. Yöllä 2-3 krt herätään syömään. Sitten päivällä neiti nukkuu 10-13 ja iltapäivällä aivan satunnaisesti puolen tunnin, ehkä tunnin torkkuja. Jos lähdetään vaunuilla ulos, nukkuu 2-3 tuntia, niin kauan kuin vaunut liikkuu.
Minua kiusasi tuo myöhäinen nukkumaanmeno aika. Rytmistä vain tuli tällainen heti ensipäivistä lähtien. Alussa kovat vatsanväänteet vaativat jatkuvaa sylihoitoa, seisollaan piti heijata vauvaa. Ja siinä sitten tuli tollotettua televisiota samalla. Nyt en enää saa neitiä aiemmin nukkumaan, toisaalta olisi kamalaa, kun aiempi nukkumaanmeno meinaisi myös aikaisempaa herätystä. Itse tykkään nukkua pitkään!

Älkää vaan kukaan ymmärtäkö väärin ja vetäkö hernettä nenään....mutta eihän 2 kk ikäisillä vauvoilla vielä voi olla eikä mun mielestä tarvitsekaan olla rytmejä. Vauva-aika on niin lyhyt että kyllä sen jaksaa mennä vauvan tahtisesti. Muistaakseni n. 3kk iässä aikasintaan voi vauvalla olla jonkilaista hajua yöstä ja päivästä, jolloin siis voisi alkaa nukkua enemmän yö aikaan ja olemaan enemmän hereillä päivisin.

Meillä on kuukauden päivät menty näin, vauva nyt 2kk 3pv: Aamulla herätään syömään klo 9.00. 10-12.00 parvekkeelle nukkumaan, sitten syö ja jatkaa ulkona unia 13.00-16.00 taas ruokaillaan ja seurustellaan ja nukutaan tunti 18.00-19.00. Sitten syödään, seurustellaan tehdään iltapesut yms. Klo 21.00 syödään ja käydään yöunille. Yöllä herätään syömään kahdesti. Yöllä vauva syö, röyhtäisee ja jatkaa unia. Syö kerralla 100ml paitsi yöllä syö 120ml.

Yhteistyössä