Vanha ketju, ja ajauduin tänne ihmetellessäni H&M:n vaatemitoituksia.
Itse tosiaan 162cm/45 kg, leveärakenteinen olen, painoa ei yhtään ylimääräistä, eli päinvastoin saisin lihoakin, mutta vyötärö kapeimmasta kohtaa 76-77cm. Pikkuisen mietityttää uskaltautua tilaamaan vaate, joka kokomitoituksensa mukaan on vyötäröltä xs 60-64cm, mutta paikan päällä farkkuja sovittaessa tuumakokoni on ollut 25'', jossain malleissa 26''. Ei tunnu menevän yksiin, tai sitten en vain tajua jotain?
Noiden ohjemittojen mukaan lantioni on iso XS, vyötärö M. Ja ihan normaalilta näytän peilistä katsottuna, eli vyötärö muuta vartaloa kapeampi ilman rasvaa. Piti alkaa miettimään, mikä edes on normaali vyötärönmitta naisella. Tuo alle 80cm pääseminen kuulostaa naurettavalta yleisohjeelta ottaen huomioon ihmisten rakenne-erot. Eli jos lihon normaalipainoisemmaksi/luuston rakenteeni kannalta itselleni sopivampaan painoon, ja vyötärönympärykseni menee yli 80cm (eli pelkän luun ja nahkan sijaan saan siihen edes pienen ihonalaisen rasvakudoksen), olen jo yli suositustenko? Ilmankos onkin verensokerit olleet vuosia koholla, vaaravyöhykettä lähestyn jo uhkaavasti...