Myyjän palkka kaupan tes:n mukaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myyjä"

Vieras
Menin toukokuun puolessa välissä myyjäksi kesätyöntekijänä erääseen tavarataloon. Harjoittelija lukee vieläkin rinnuksissa, kun pomo ei saa aikaiseksi käydä mun kanssa jotain keskustelua, jossa ilmeisesti sitten testataan, uskalletaanko sitä harjoittelija tekstiä ottaa pois.

Toukokuun lopussa valmistuin merkonomiksi. Todistukseni pomolle toimitin samana päivänä, kun sen sain käteen ja minulla n. puolisen vuotta työkokemusta myyjänä ennestään (koulun kautta käytyjä työssäoppimisiahan ei siihen mukaan oteta.)

Tuo nimike ei minua piiruakaan häiritse, mutta palkka!! Aloittaessani se oli se vaivaiset vähän yli 8e/h eikä se ole mihinkään noussut viime kuukausien aikana vaikka olen toiseenkin kertaan sanonut, että eikä palkan pitäisi nousta, kun paperin sain kouraani ja pomo on luvannut palkanlaskentaan ilmoittaa...

Nyt vaan alkaa tuntua siltä, että tässä kustaan silmään ja rankasti. Pitäiskö mulla oikeasti olla tuntipalkkana toi rupunen vähä yli 8e/h??? Tuntipalkkataulukkoa en millään löytänyt, että joku voisi sen vaikka tähän laittaa...

Ei tolla rahalla elätetä lasta ja maksella laskuja!

Koska olet valmistunut merkonomiksi sulle ei voida maksaa valmistumisen jälkeen harjoittelijan palkkaa, eikä ensimmäisen vuoden myyjänkään.
Jos ootat hetken niin tarkistan mikä se sun palkka pitäisi olla..

Sun täytyy nyt pyytää takautuvasti pomolta palkkoja siitä valmistumisesta lähtien, jos ei pomo suostu niin otat pamiin yhteyden.

Otapa sinne Pamiin yhteyttä tai luottamusmieheen, ei täällä palstalla kukaan voi auttaa :) Työkaveri ei ollut tajunnut toimittaa aikanaan todistustaan, kun oli valmistunut ja sai sitten 6 kk:den erotukset takautuvasti..

[QUOTE="vieras";26854918]Koska olet valmistunut merkonomiksi sulle ei voida maksaa valmistumisen jälkeen harjoittelijan palkkaa, eikä ensimmäisen vuoden myyjänkään.
Jos ootat hetken niin tarkistan mikä se sun palkka pitäisi olla..

Sun täytyy nyt pyytää takautuvasti pomolta palkkoja siitä valmistumisesta lähtien, jos ei pomo suostu niin otat pamiin yhteyden.[/QUOTE]

Olis kyllä mukavaa tietää, mikä mun palkka tes:n mukaan pitäisi olla. :))

Tässä on palkkataulukko:

http://www.pam.fi/fi/tyo/palkat/Palkkataulukot/Kaupan%20ty%C3%B6ntekij%C3%B6iden%20palkat%201.4.2012-31.5.2013.pdf

Sun palkan pitäisi olla valmistumisen jälkeen 3. vuoden myyjän palkka, eli minimissään tuo 9.96e/h.

Se tosiaan riippuu siitä mihin kalleusluokkaan kuulut ja mihin myyjäryhmään, nämä löytyy sun työsopimuksesta.

Mutta jos sulle maksetaan valmistumisen jälkeen jotain 8e niin sua kusetetaan ja kehoitan nyt kysymään puhelimella pamista se varmasti oikea palkka ja sitten pomon juttusille miten takaisinmaksu sovitaan.

[QUOTE="vieras";26855058]Miksi et kysy liitosta?[/QUOTE]

No mistäs sä tiedät vaikka olisi parhaillaan puhelimessa pamin neuvojan kanssa?

kyllä mäkin näin internetin ihmeellisenä aikakautena ensin yritän selvittää itse ja sitten jos ei riitä niin soittelen liittoon.

On hyvä opetella itse etsimään netistä palkkoja ja työehtosopimuksia, eikä aina mennä mistä aita on matalin,eihän siinä mitään opi.

Noh, palkka-asioissa kyllä oikeestikin kannattaa ihan reilusti vaan soittaa liittoon, helpommin ja varmempi vastaus tulee sieltä :) En ite kuulu PAMiin vaan toiseen liittoon, mutta sinne kun joskus soittelin niin pyysin lähettään TESsin mulle kotio, ja nehän lähetti. Sieltä on helppo ehtiä varmaa tietoa jos mietityttää :)
En nyt sulle jaksa alkaa ettiä sun palkkaa, mutta luulis että pamin tessi löytyy netistä ihan vaan kuukkelilla, jos et soittaa halua..

[QUOTE="vieras";26855078]No mistäs sä tiedät vaikka olisi parhaillaan puhelimessa pamin neuvojan kanssa?

kyllä mäkin näin internetin ihmeellisenä aikakautena ensin yritän selvittää itse ja sitten jos ei riitä niin soittelen liittoon.

On hyvä opetella itse etsimään netistä palkkoja ja työehtosopimuksia, eikä aina mennä mistä aita on matalin,eihän siinä mitään opi.[/QUOTE]

Monessa asiassa vaan tuntuu ettei ihmiset enää osaa/uskalla soittaa ja kysyä asioista.

Jos et suostu tekemään töitä tuolla 8 eur tuntipalkalla, uusia on tulemassa tilallesi, älä unta näe, että pääsisit vakituiseksi, myyjät on nykyään heittopusseja, olen ollut useita vuosia kaupassa töissä ja on alan tutkinnotkin, mutta kun työttömänä ottaa paikan vastaan se on aina peruspalkka alhaisemmalla tasolla.

Yhteistyössä