myös tässä kommentti yhden lapsen äidiltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 tyttöä+1 poitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 tyttöä+1 poitsu

Vieras
Tulipa mieleeni esikoisen-odottajan suusta -ketjusta kommentti yhden lapsen äidiltä (vauva 5 kk)

"en ehdi siivota, en laittaa ruokaa, en meikata,en siivota, kun koko aika menee vauvan hoitoon ja hirveä kiire alati" (käydessäni kylässä puklurättejä roikkuu siellä täällä, tiskipöytä täynnä likaisia astioita, sälekaihtimet puolilta päivin kiinni jne..)

Ei muuten mitään, mutta kun itsellä sattuu olemaan 4 lasta, joista yhdet tuplat (2,5 v) vauva 6kk ja esikko 4 vuotta. Joka aamun aloitan suihkulla, lykkään deororantit kainaloon, sipaisen meikkivoiteen ja ripsarin. Meillä on myös aina puhdasta (eli juu, muksujen leluja on ties missä, mutta tiskejä ei loju, vessat ovat puhtaat, tavarat oikeilla paikoilla..), ..pyykkikone ja kuivausrumpu laulaa päivittäin, valmistan itse ruuat ja usein vanhempien lasten kanssa leivotaan tms. Myös nuorimman soseet valmistan itse.

En sitten tiedä, mikä pitää YHDEN lapsen kanssa niin kiireisenä..laiskuus?

Esikoisemme, koliikkivauvan, vauva-aikana meillä oli juuri noin kuin ystävälläsi... en ehtinyt edes syömään saati sitten siivoamaan. Nyt kun lapsia on kaksi, niin ai että kun oli helppo vauva-aika kun a) ei ollut koliikkia ja b) isompi lapsi kiinnosti pikkuista niin ettei äidin tarvinnut juuri viihdyttää. Ehti siivoamaan ja vaikka mitä...

No kerro mullekin, miten ton kaiken teet. Missä lapset sillä aikaa kun sä olet suihkussa? Etkö leiki ollenkaan lasten kanssa? En mä voi aamulla suihkussa käydä, kun herään kahden lapsen kanssa yhtä aikaa klo 7. Heti pitää niille puuroa saada ja ne on niin pieniäkin, ettei niitä oikein voi jättää edes suihkun ajaksi kaksistaan.

:)

Minulla on vain kaksi lasta, toistaiseksi, mutta muistan oikein hyvin esikoisen aikana kuinka miehelle itki ja murisin että kun ei ole aikaa syödä, ei ole aikaa siivota, ei ole aikaa käydä kaupassa, ei ole aikaa edes pissalle mennä saati että suihkuun yrittäisi. Lähinnä jälkikäteen tuntuu että koska kyseessä oli esikoinen ja kaikki oli uutta niin tuntui että se täyttää kaikki päivät. En osaa sen kummemmin analysoida mistä se johtuu, mutta tuntui silloin tosiaan ettei aikaa ole mihinkään muuhun kuin vauvan hoitoon. Vaikka kätilönä sentään osasin vauvan hoitamisen rutiinit mutta oma on kuitenkin aina oma, toista se on tuolla sairaalassa hoidella toisten vauvoja :)

Mutta joo, siinä vaiheessa kun kakkonen tuli taloon niin oli ihan normaalia jo, aamusuihkut, jumpat, ruuanlaitot, vauvalle tein omat soseet, ompelin itse kestovaipat jne. Kaikkeen riitti aikaa hyvin ja esikko siinä vieressä kanssa hoidettavana :) En tiedä mistä se tulee että kun saa ekan niin ei ole aikaa. Mutta siltä se vaan itsestäkin silloin tuntui

Ehkä kiireisenä pitää uusi tilanne, tottumattomuus, epävarmuus jne. Mikään baby-blueskaan ei ole poissuljettu vaihtoehto. ja tosissaan vauvatkin ovat erilaisia. Meillä esikoisen vauva-aikana kerkesin tekemään vaikka ihmeistä päivän aikana! meillä ei varmaan ksokaan oltu kämppää kuurattu niin, kaikki pyykit silitetty ja keksin uusia kokkailtavia ym aikani kuluksi. Mutta kakkonen olikin sitten toista luokkaa, vaati äänekkäästi sitä huomioa jatkuvasti ja oli isona vauvana todella raskas kanniskeltava. Jos hän olisi ollut tottumattomalle äidille se esikoinen niin hyvin voisi olla etten olisi kummoisia saanut päivän aikana tehdyksi.

Ehkä hän on hyvin hyvin orientoitunut palvelemaan vain vauvan tarpeita juuri nyt, muut asiat ovat vähemmän tärkeitä. Kun lapsia on monta, pakko alkaa ajatella eri tavalla. Antakaamme jokaisen oppia omaan tahtiinsa.

Tän otsikko voisi myös olla: neljän lapsen äidin suusta kuultua....
Mistäpä tiedät jos vaikka tämä yksi on sellaista sylissä kannettavaa mallia, joka ei viihdy pätkääkään yksin. Sillä ei ole vanhempia sisaruksia seurana. Kotityöt jää pakostakin vähän vähemmälle.

Niin ja kiire voi olla ilman lapsiakin.

Ahh. Se on hienoa että kaltaisiasi täydellisiä äitejä löytyy :saint:

Mä VÄLILLÄ meikkaan..Meillä on USEIMMITEN ihan siistiä, Mutta en mä sitä tänne tuu kehumaan ja samalla morkkaamaan vähemmän jaksavia ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
No kerro mullekin, miten ton kaiken teet. Missä lapset sillä aikaa kun sä olet suihkussa? Etkö leiki ollenkaan lasten kanssa? En mä voi aamulla suihkussa käydä, kun herään kahden lapsen kanssa yhtä aikaa klo 7. Heti pitää niille puuroa saada ja ne on niin pieniäkin, ettei niitä oikein voi jättää edes suihkun ajaksi kaksistaan.

Herään seiskalta ja lapset nukkuu yleensä yli kasiin. Mulla on tunti aikaa laittaa itseni, keitellä puuro, tyhjentää astianpesukone ja kerkeen vielä kahvin juoda ja lehdenkin lukea. Ja on aikaa leikkiä, juuri laitoin tuplat päiväunille ja ollaan jo tälle aamulle väritelty sormiväreillä (hyvää sadepäivän tekemistä) kolmen vanhimman kanssa. Nyt on puolitoistatuntia aikaa pestä vahakangas, syödä oma lounas ja jopa tällaista humpuukia (netissä roikkuminen) harrastaa

joo mullakin kaveri jolla nyt 2-vuotias tyttö ei ole lapsen syntymän jälkeen eli kahteen vuoteen keriinnyt kertaakaan laittaan ruokaa, syövät vallan valmisruokaa, pizzoja yms. käytetyt vaipatkin lojuu paiväkausia pitkin lattioita , kämppä on kun pommin jäljiltä ei voi kun ihmetellä. lapsi siis täysin terve , helppohoitonen ei juuri turhia kitise

Jotkut on supermummoja, toiset osaa jotain paremmin ja ehtivät, toisilla väsymystä ja voi olla joitain syitä, miksi koti ei hohda, tärkeintä että kerkeää kohtaamaan lapset aidosti ja lapset voi hyvin! Minusta vauva/lapset on etusijalla, eikä äidin ylimaalliset kyvyt kodinhoidossa ja muissa ulkoisissa asioissa. :-D

Muistan kun meille tuli toinen.
1. Toisen kanssa osas ottaa rennommin, ei joka tuhinaan het hyökätty katsomaan yms.
2. Esimerkiksi jos isompi meni illalla suihkuun, saatoin laittaa pienemmän sitteriin kylppärin ovelle, jossa se tyytyväisenä tapitteli ja naureskeli mitä isompi tekee. Muutenkin isompi jo hiukka osas viihdyttää. Ja näin ollen sain tehtyä omia hommia.

Mun mielestä 2. kanssa on ollut vaan helpompaa. Ja meillä oli erittäin helppo esikko, mut silti mun aika meni vaan sen tuhinoita kuunnellessa ja ehkä vähän stressatessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Herään seiskalta ja lapset nukkuu yleensä yli kasiin. Mulla on tunti aikaa laittaa itseni, keitellä puuro, tyhjentää astianpesukone ja kerkeen vielä kahvin juoda ja lehdenkin lukea. Ja on aikaa leikkiä, juuri laitoin tuplat päiväunille ja ollaan jo tälle aamulle väritelty sormiväreillä (hyvää sadepäivän tekemistä) kolmen vanhimman kanssa. Nyt on puolitoistatuntia aikaa pestä vahakangas, syödä oma lounas ja jopa tällaista humpuukia (netissä roikkuminen) harrastaa

Eli sulla tuplat ja sen lisäks kolme vanhempaa sehän tekee yhteensä 5 ei neljä.

Yhteistyössä