Myooman / munasarjakystan oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NaaNaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NaaNaa

Vieras
Minkälaisia oireita on silloin, jos on munasarjakysta tai myooma, ja vaikuttaako se lapsien saamiseen?

Olen syönyt monta vuotta pillereitä, nyt parin viime kuukauden aikana on tullut kesken pillereiden parin päivän kestävää ylimääräistä vuotoa, täysin kirkkaan punaista verta. Olen vähän ymmälläni, että onko mulla väärät pillerit, eli tehot ei enää riitä minulle, vai onko kyse jostain muusta.

Parin päivän ajan on myös vasemmalla alavatsassa ollut arka paikka, kipua ei muuten tunnu, mutta kun vatsaa painelee siitä kohtaa, sattuu hieman. Nyt on sekin kyllä menossa ohi, mutta mietiskelin, että voisiko kyseessä olla jonkun kystan itsekseen puhkeaminen tms?

Olen menossa gynelle viikon kuluttua, ajattelin että jos vaihtaisin pillerimerkkiä, jos hän haluaa ultrata, niin siihenkin suostun kyllä.
Mietityttää vain, että jos sieltä sisuksista jotain löytyy, niin miten tällaisia vaivoja sitten hoidetaan, ja onko raskaaksituleminen vaikeampaa kuin normaalisti? Olen 3-kymppinen, ja lapsia kyllä haluan lähivuosina, ilman pillereitä kärsin epäsäännöllisistä kuukautisista, joten siksikin niitä syön, ehkäisyn lisäksi.

Minulta leikattiin lääkärin mukaan iso myooma 20 - vuotiaana. Ennen leikkausta myooma oirehti runsailla kuukautisilla sekä kovilla kuukautiskivuilla. Oireena myös oli kovat alavatsakivut lenkkeillessä. Silloin lääkäri kehoitti hankkimaan lapsia 2 vuoden päästä leikkauksesta, ettei uusia myoomia ehtisi syntymään kohdun sisäpintaan.
Nyt olen 38 ja minulla on 3 lasta 13v,11v ja 1v. Ohjeen mukaan vieläkin käyn gynekologilla säännöllisesti kahden vuoden välein.

Yhteistyössä