Myooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa

Vieras
Hei,
minullakin löydettiin tänään kaksi myoomaa. Olivat aika isoja halkaisijaltaan kai jotain reilu 7 ja toinen reilu 4.

En ollut huomannut mitään oireita, löysin toiseen myoman itse. Ehkä näin jälkikäteen eri tietolähteitä seuraanneena voisi ajatella, että pientä painontunnetta on vatsassa ja usein käytävä pissalla (mutta ei esim. öisin) ja vessassa olen rampannut aina usein.

Pelottaa kyllä tietenkin, vaikka yleensähän ne ovat hyvälaatuisia. Lääkärin mielestä ne ovat todella harvoin muuta kuin hyvälaatuisia ja kysymykseeni, entä jos ovatkin huonolaatuisia vastasti, että sellainen vaihtoehto on niin epätodennäköinen, ettei sellaista kannata pohtia.

Eniten olen huolissani siitä, että jos kohtu kuitenkin joudutaan poistamaan. Ikäni on 28, enkä elä parisuhteessa, joten lapset eivät ole mitenkään ajankohtaisia, mutta luulen kyllä vielä joskus niitä haluavani. Lääkäri ei pitänyt kohdunpoistua mitenkään todennäköisenä vaihtoehtona, mutta nyt joistain keskusteluista yms., olen ollut ymmärtävinäni, että sekin on mahdollista.

Sitten luin ylen akuutin sivuilta embolisaatio-hoidosta, mutta siellä sitä sanottiin tehtävän vain Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja mun sairaala on TYKS.

Lääkärien mukaan pääsen leikkaukseen ehkä noin puolen vuoden sisällä. Myooman laatu (hyvä-/pahalaatuisuus) selviää vasta leikkauksen jälkeen patologisissa tutkimuksissa. Samoin vasta leikkauksessa nähdään joudutaanko kohtu poistamaan, mutta se on siis lääkärin mukaan hyvin epätodennäköistä. Toivottavasti on oikeassa!!!!

Kamalalta tuntuu myös jos/kun tätä joutuu miettimään tätä seuraavat puoli vuotta, niin kuin varmaan on. Onko jollain kokemusta yksityisestä sairaalasta ja mitäköhän se kustantaisi? Lääkärin mielestä ei kannata (vain jos on sairausvakuutus, eikä mulla ole), joten kai tämä sitten on aika vaaratonta ja kiireetöntä. Mutta mitäköhän hintaluokkaa se olisi? Haluaisin päästä tästä eroon mahdollisimman nopeasti!!!

Ymmärrän sinua kyllä, mutta älä murehdi suotta. Itse olin pari vuotta sitten vastaavassa tilanteessa, ollessani myös vasta vähän yliparikymppinen. Vaikka leikkauksessa voidaan vasta todeta myoomien tyyppi sataprosenttisesti, nähdään se kuitenkin jo melko varmasti ultraäänikuvasta. Koska ihan varmasti, jos lääkärisi olisi nähnyt kuvassa MITÄÄN huonompaan viittaavaa, sinä olisit siellä leikkauksessa tällä viikolla etkä puolen vuoden päästä, jo pelkästään varmuudenkin vuoksi. Joten vaikkeivat lääkärit sano mitään sataprosenttisesti ikinä, kyllä hän jo tietää, ettei se mitään vakavaa ole. Muuten et odottaisi puolta vuotta. Ja ei todellakaan kannata juuri lueskella mitään keskustelupalstoja aiheesta, niistä ei tule kuin vainoharhaiseksi. Lääkärit ovat Suomessa huippuluokkaa. Jos oma lääkärisi sanoi, että kohtu voidaan mitä todennäköisimmin säilyttää, silloin se kyllä myöskin voidaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pelottaa:
Kiitos sinulle Don't worry, todella ihanasta ja lohduttavasta vastauksesta!

Eipä kestä! :) Lähetteen saatuaan poliklinikka tekee kiireellisyysluokituksen esim. ultraäänikuvien pohjalta. Minut laitettiin viimeiseen luokkaan, joka tarkoitti että sain poliklinikka-ajan kuukauden päähän ja leikkauksen 4 kk päähän. Joten kyllä näitä luokituksia tehdessä heidän täytyy jo tietää. Ketään vähänkään kiireellistä ei leikata puolen vuoden kuluttua.

Ja ai niin, soitin itsekin silloin yksityiselle, ja hinta oli reippaasti yli 4000 e. Eli suosittelen kyllä tässä asiassa julkista, sain sinne päästyäni kyllä sitten todella hyvää hoitoa, vaikka pitikin vähän odotella!

Tsemppiä sinulle! Älä ihmeessä mieti asiaa puolta vuotta, sillä se ei kannata! Olen ihan varma, että 6kk kuluttua sinulta poistetaan 2 hyvänlaatuista myoomaa, ja pääset kenties jo samana päivänä kotiin. Toipuminenkin on yleensä nopeaa, ja elämä on pian taas ennallaan. :)

Aika erikoisen pitkältä kuulostaa tuo sinun jonotusaikasi. Itselläni on myooma kohdun ulkopuolella. Se löytyi yksityisellä gynellä 30.3. josta kolmen viikon kuluttua eli 20.4. kävin sairaalassa näyttämässä sitä ja he tekivät leikkauspäätöksen ja saman tien sain leikkausajan joka on nyt 28.5. Lääkäri vakuutti että myooma on vaaraton mutta ikävä vaiva jonka vuoksi se leikataan pois. Itse olen 31 v ja lapseton ja kieltämättä hiukan pelkään että mitä jos kohtu poistetaan mutta lääkäri ei moisesta vaihtoehdosta maininnut mitään, johtuneeko siitä että myoomani ei ole kohdussa vaan sen ulkopuolella.
Yksityinen gyne sanoi mulle että jos tämä olisi syöpää olisin jo kuollut! Uskon mielelläni hänta koska mulla ei ole ollut yhtään mitään vaivoja eikä aavistustaan moisen kasvaimen olemassaolosta.
Tsemppiä sulle! Mene ihmeessä lääkärille juttelemaan peloistasi ja kysy onko leikkaukseen mahdollista päästä jo aikaisemmin. Älä jää yksin murehtimaan.

Myooma on vaaraton ja sinullahan se ei aiheuta mitään hankalia oireita. Voit varsin hyvin odotella rauhassa vuoroasi.

Sinun ikäiseltäsi ei poisteta kohtua kuin aivan pakottavissa tapauksissa ja sinulla ei sellaista ole. Jollei kasvaimet olisi noin isoja, niitä ei poistettaisi lainkaan. Odottamisessa on nyt se hyvä puoli, että jos kasvaimet sattuisivatkin jostakin syystä alkaa pienentymään (sellaistakin sattuu), tämän ajanjakson aikana se ehtii tapahtua ja leikkaustarve joka tapauksessa tutkitaan aina ennen varsinaista toimenpidettä.

Minä sinuna luottaisin lääkäriini, hän parhaiten osaa arvioida sinun tilanteesi. Älä todellakaan ala suremaan ja murehtimaan, ei siihen ole mitään syytä. Myoomat ovat sellaisia kasvannaisia, joita voidaan huoletta seurailla pitkiäkin aikoja.
Sinulla ne ovat aika kookkaita ja voisivat haitata raskaudessa tai jopa hankaloittaa hedelmöittymistä. Lääkärisi on punninnut näitä seikkoja, kun on suosittanut leikkausta.

Gynekologini mukaan myoomia on "joka toisella naisella", ovat siis erittäin yleisiä. Minä en tiennyt omistani mitään ennen kuin gynekologi ne ultraäänellä muutama vuosi sitten löysi. Koska ne eivät aiheuta mitään oireita, ei mikään toimenpide ole tarpeen. Minä olen sen ikäinen (55), että kohtu poistettaisiin ilman muuta, jos vaivoja olisi, mutta kun ei ole, saa olla paikallaan. Myös minun gynekologini vakuutti, että myoomat ovat hyvänlaatuisia eivätkä pahanlaatuisiksi muutukaan.

Ihmettelen, miksi ruvettiin heti puhumaan leikkauksesta, varsinkin, kun olet noin nuori. Olisiko mahdollista tarkistaa lääkäriltä, miksi hän pitää leikkausta tarpeellisena, jos ei kerran ole mitään vaivoja?

Minulta leikattiin myoomat viime kesänä. Ne todettiin jo monta vuotta sitten, mutta kun ne eivät aiheuttaneet sen suurempia vaivoja, niin niitä vain seurattiin. Mutta viime keväänä tehdyssä seurantatarkastuksessa myooma oli kasvanut niin isoksi, että lääkäri ei enää antanut vaihtoehtoja. Leikkaus oli edessä.

Olen 42 v. lapseton nainen. Kun lasta ei näihin päiviin mennessä ollut kuulunut, katsoin (lääkäri myös), että kohtu joutaa pois. Myoomat eivät aiheuttaneet sen suurempia vaivoja. Tai siis niin luulin. Olin niin tottunut vähitellen tulleeseen painon tunteeseen ja satunnaisiin kipuihin, että koin oloni normaaliksi tuntemuksista huolimatta. Kun toivuin leikkauksesta entiselleni, ymmärrän, mitä voi elämä ollakaan ilman kipuja. Nyt on hyvä olla, en todellakaan kadu leikkausta. Vaikka pidin leikkausta vielä viime kesänä turhana toimenpiteenä, kun ei niitä vaivojakaan sen ihmeemmin tuntunut olevan...

Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko:
Ihmettelen, miksi ruvettiin heti puhumaan leikkauksesta, varsinkin, kun olet noin nuori. Olisiko mahdollista tarkistaa lääkäriltä, miksi hän pitää leikkausta tarpeellisena, jos ei kerran ole mitään vaivoja?

Johtuisiko juuri tuosta "lapsentekoiästä"? Eli voi haitata raskautta ja/tai raskaaksi tulemista? On aika paljon tavaraa kohdussa, jos siellä on lapsi ja kaksi isoa myoomaa...

Olen jostain lukenut, että Suomessa hyvin herkästi ehdotetaan poistamaan kohtu myoomien takia, eli ei tehdä säästävää leikkausta. Johtuu varmaan siitä, että leikkaavat lääkärit ovat melkein poikkeuksetta miehiä, jotka vähät välittävät vaikka naiselta viedään tärkeä osa naiseutta.

Minulla ainakin kohdunpoiston jälkeen (tapahtui ollessani 43-vuotias) hävisivät seksihalut ihan kokonaan, joten harkitkaa vakavasti ja ottakaa selvää, onko kohdunpoisto todella välttämätöntä vai voidaanko myoomat poistaa säästävällä leikkauksella.

Se oli sinun tapauksesi se. Älä yleistä omaa kokemustasi, minullakin on ihan toisenlainen, hyvä niin seksielämän huiman kohentumisen kuin kaikkinaisen elämänlaadun parantumisen myötä. Olin jo 51, silti näin.

Lääkärit eivät tee kohdun poistamista perusteetta, eikä nuorelle, lapsentekoiässä oleville muuta kuin pakottavissa tapauksissa. Riippumatta siitä, onko mies- eikä naiskirurgi.

Älä syytä lääkäreitä siitä, että seksihalut katosivat. Todennäköinen syy on psykologinen, eli mitä tapahtui sinun korviesi välissä kun kohtu poistettiin.

# Vakavia leikkauskomplikaatioita esiintyy harvoin, mutta lieviä komplikaatioita on esiintynyt 30 – 35 %:ssa kohdunpoistoista.

# Kohdunpoisto saattaa heikentää munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireita C.
-yleisesti kohdunpoisto ei ole pieni operaatio.

Ensin Isomummille: kommenttisi oli todella loukkaava ja epäystävällinen, oletko ehkä itsekin lääkäri? Pointtini oli se, että olen lukenut tästä aiheesta todella paljon ja fakta, jonka kuka hyvänsä voi tarkastaa, on se, että Suomessa tehdään poikkeuksellisen paljon kohdunpoistoleikkauksia muihin maihin verrattuna. Mielestäni on ihan aiheellista kyseenalaistaa miksi näin on ja voitaisiinko esim. myoomien poisto tehdä niin, ettei kohtua poisteta.

Edesvastuutonta on mielestäni julkisella palstalla mainostaa, kuinka ihanaksi elämä muodostuu ja seksielämä paranee kohdunpoiston jälkeen(kts. Isomummin kirjoitus), kun suurelle osalle naisista käy ihan päinvastoin.

Lääkärit eivät ole Jumalia, heidänkin toimiaan saa kyseenalaistaa, jos aihetta on.

edesvastuutonta on sekin, että kylvää epäluuloa ja turhia pelkoja vain oman kokemuksensa perusteella.

Moni nainen kokee kohdun menettämisen yhteydessä jonkinlaista naiseutensa puutteeelliseksi muuttumista ja se vaikuttaa sitten hyvin moninaisesti mm. seksuaalisuuteen. Siitä olemme keskustelleet monenkin naisen kanssa, myös siellä sairaalassa koko huoneellinen, jotka odotimme operaatiota.

Nämä ovat tapauskohtaisia asioita, joten edellisessäkin sanoin. Nuoren, lapsentekoiässä olevan naisen kohtua ei raakata nytkään pois muuta kuin harvinaisissa tapauksissa, jolloin sitä ei pystytä säilyttämään.

Lapsemme jo tehneet olemme eri juttu. Minulle se oli paras ja ainoa tapa ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Vertaan oloani vuosikausien runsaisiin vuotohäiriöihin, jolloin kaikki elämä oli rättishow:n tahdissa.

Minulla on ikää 52 v enkä todellakaan helposti suostu kohtuni poistamiseen. Tämä siksi, että olen aiheesta paljon lukenut ja ennenkaikkea siksi, mitä olen muilta naisilta kuullut. Ikäviä komplikaatioitakin on paljon, kuten joku jo kirjoittikin.

Onneksi olen löytänyt pätevän ja ihanan naisgynekologin, joka on kanssansi samoilla linjoilla. En minäkään ymmärrä tätä Suomen korkeaa kohdunpoistolukua. En ole erityisen kiintynyt juuri kohtuuni, samoilla linjoilla olen kaikkien ruumiinosieni kanssa.

en menisi vastaankaan väittämään, että kohdunpoiston jälkeiseen haluttomuuteen löytyy syy enempi korvienvälistä kuin kohdunpoiston aiheuttamista fyysisistä muutoksista. Joku tuolla edellä mainitsi kohdun olevan tärkeä osa naiseutta. Kun näin ajattelevalta poistetaan kohtu, voi tuntua, että osa naiseudesta on kadonnut ja halutkin sen siliän tien.

Jokainen kokee omalla tavallaan, ei siinä mitään. Mutta toisaalta, jos nainen on jo kypsässä iässä, onko kohdulla sen enempää naiseuden kanssa tekemistä kuin umpisuolella? Kohdunpoiston jälkeen seksi onnistuu, sillä jäähän se tärkein osa jäljelle ;-) !

Siinä tärkeimmässä osassa ovat myös kaikki tuntohermot. Vuotojen aiheuttamat rajoitteet poistuvat. Naiseus ei siinä poistuvan kohdun mukana ainakaan vähene.

Tosiasia on sekin, että ongelmallisia operaatioita/niiden jälkitiloja on kuitenkin pieni osa. Aivan kuten missä muussa leikkauksessa tahansa. Onnistujat ovat hiljaa, mutta ongelmia saaneet kertovat niistä ja siten tuntuu, että niitä on lähes jokaisella.

Kun vertaa vuosien vuoto-ongelmia ja tulehduskierteitä siihen, että jonkun aikaa on vaikeaa, lopputulos on kuitenkin positiivinen ja se kestää sitten lopun elämää.

Lähes vuosi sitten minut määrättiin kohdunpoistoleikkaukseen usean myoman ja ihan tajuttomien vuotojen takia. Naisgyne vaikutti lähinnä vahingonikloiselta.

Hoidin sitten itseäni paastolla ja ruokavaliolla ja leikkausajankohdan koittaessa sitä ei tehtykään, vaan seurataan.

Kohdunpoistosta voi seurata kaikenlaista ikävää juuri vaihdevuosien aikaistuminen, kohdunlaskeuma etc.

Lääkärit eivät kunnioita naisen toiveita tässä asiassa, heille on helpompaa viedä koko kohtu. Olen jo lapsentekoiän ohittanut.

Lääkärit tosiaan usein luulevat itsestään liikoja.

Onkohan olemassa tutkimusta,jossa on tutkittu naisten tyytyväisyyttä esim. pari kolme vuotta kohdunpoistoleikkauksen jälkeen? Kun kerran leikkauksia tehdään niin paljon, luulisi otantakin olevan riittävän suuri, jotta saataisiin luotettavaa tutkimustietoa.

Nyt tiedetään ainakin se,minkä verran itse leikkauksessa sattuu komplikaatioita ja viime vuonna oli kysely,jossa kyseltiin tuntoja 2 kk leikkauksen jälkeen. Mutta onko siis tutkimusta,jossa kartoitetaan tilanne pidemmän ajan kuluttua leikkauksesta?

mutta olisin mielelläni vastaamassa. Olen erittäin tyytyväinen, jo yli 11 vuotta, ei mitään laskeumia tms. Riippuu itsestäkin hyvin paljon, missä kunnossa lihaksensa pitää, myös ne syvät vatsalihakset, jotka kannattelevat noita värkkejä ja rakkoa myös.

Elämä helpottui tosi paljon.

Olen lukenut tämän sivun.

Minulla on samma kysymksia, olen 27 v,nainen, todettu myooma noin kaksi vuotta sitten, seurattin ja nytt se on kasvanyt. Lääkäri sanoi jos leikattan kohdunkin poistetaan komplikation vuosi.Ja Myooma on pahassa paikassa. Kohdun poisto on viimainen asia mikä voisin ajattella tai tehdä. Lääkäri suositelli " yritä tehdä lapsia jo!!" mutta elän aika uusiparisuhtessa. Mitä minun pitäisi tehdö?=(

Kasvaimet löydettiin lopulta kun olin 35 v, kahden lapsen äiti.
Oireina olivat tosi kamalat pitkäkestoiset vuodot ja selkäkipu.

Juoksin 3-4 vuotta gynegologeilla erittäin runsaiden kuukautisvuotojen takia. Pahimmillaan piti pitää montaa sidettä yhtäaikaa kun esim. seisomaan noustessa saattoi hulahtaa veret läpi vaatteiden pitkin jalkoja.
Monta kertaa jouduin kääntymään asiakkaan ulko-ovelta pois kun vaatteet olivatkin veressä. Samaten auton penkkejä pesin useampaan otteeseen. Juoksin joka huoltoasemalla vaihtamassa terveyssidettä, pahimmillaan
12 kertaa 8 tunnin työpäivän aikana.

Vuotopäiviä oli lopulta enemmän kuin vuodottomia päiviä vuositasolla. Ajatelkaa jos teillä itsellänne olisi kuukautiset 200 päivänä vuodessa.
Ei ollut myöskään kiva seksielämä ainaisten vuotojen takia. Onneksi minulla on tosi hyvä mies joka ymmärsi tilanteen.
Mieslääkärit, 3 eri gynegologia, katsoivat vain hemoglobiiniarvoja ja määräsivät kuka mitäkin pillereitä runsaaseen vuotoon. Niistä sain sitten helvetilliset migreenit lisäksi. Kun veriarvot olivat joka kerralla hyvät, kiitos itsetehdyn kotiruuan, ongelmaani ei tartuttu.

Onneksi sain ajan asemalla jo eläkkeellä olevalle naisgynegologille joka teki vain pari päivää kk:ssa töitä.
Kun hän näki vuotopäiväkirjat, hän sanoi anteeksi ja lähti kun tuulispää ulos huoneesta.
Hetken kuluttua tuli takaisin mukanaan ne kolme miesgyneä (oli ilmeisesti kiskonut herrat huoneistaan kesken potilastyön) ja ripitti herrat 100-0. Minä katsoin silmät pyöreinä tilannetta.
Eivät varmasti seuraavan potilaan kohdalla jätä huomioimatta runsaita vuotoja ja selkäkipuja.

Tuo ihana ammattilainen sanoi, että emme laskuta tästä käynnistä emmekä tulevista seurantakäynneistä mitään ja ohjasi minut kiireellisellä lähetteellä sairaalaan.
Pääsin Kätilöopiston polille kahden päivän päästä ja leikkaus oli siitä kahden viikon kuluttua.
2 suurinta myomaa oli yli 10cm, pienempiä oli siellä täällä, osa toisessa munajohtimessa.
Myomat olivat hyvin takana, lähellä selkärankaa, sen vuoksi niiden kokoa ei nähty ilmeisesti kunnolla ultraäänellä. Vaikka en ole ylipainoinen. Mieslääkärit olettivat kasvainten olevan alle 5 senttisiä.
Koska lapsilukumme oli jo täynnä, annoin luvan kohdunpoistoon ja se olikin sitten järkevää kasvainten sijainnin ja suuren määrän vuoksi.

Paras aika naisen elämässäni alkoi tuosta leikkauksesta.
Seksi on ollut miljoona kertaa parempaa, kun yhdyntäkipuja ei enää ole.
Ja mikä parasta, ei yhtään rättipäivää enää koskaan. Toivottavasti ei vaippoja vanhanakaan.

Avioliitto vahvistui entisestään kun intiimiä kanssakäymistä on nyt monta kertaa viikossa.
Vaihdevuosioireita tuli hieman tuossa 50:senä. Muutama kuuma aalto päivässä ei haittaa.
Enkä aio yhäkään syödä mitään lääkkeitä jos ei ole ihan pakko.

Yhteistyössä