myooma kohtuontelossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrittäjä83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yrittäjä83

Jäsen
01.11.2009
312
4
18
Eilinen oli hämärä päivä... Lääkäri kertoi mahdollisesti selvittäneensä lapsettomuutemme syyn... tai ainakin yhden niistä...

Kohtuontelossa on myooma joka on siellä kyllä ollut ennenkin. Kukaan vaan ei ollut sitä minulle kertonut. Papereissa se siasaksalla luki kyllä.

Säälittävän pieni kikkare siellä möllöttää... Ilmeisimmin noin sentin läpimitaltaan, mutta huonossa paikassa ja estää kiinnittymistä "kierukan tavoin" joten kai se sitten vaikuttaa...

Tervemenoa leikkaukseen sitten vaan ja ah niin mukavasti on kesälomat tulossa kaikkiin paikkoihin joten se operaatio venyyyyyyyyyyyyy.... ja sen jälkeen ilmeisesti nettitietouden mukaan on 2-3kk yrityskieltoa. Suomeksi me päästään seuraavan kerran tekemällä tekemään lähempänä joulua!

Onko porukassa muita joilla olisi ollut nimenomaan kohdussa myooma tai myoomia? Onko poistosta ollut apua?

Meillä on sukuvikana nämä köntit kohdussa. Kuulin tänään että äidiltäkin on poistettu moinen möhkäle aikoinaan.

Mulla on poistettu kohdusta myooma. Sanottiin että se saattaa vaikuttaa raskautumiseen, mut eipä poiston jälkeen ole tärpännyt hoidoillakaan. Parin kuukauden päästä poistosta muistaakseni mulla oli jälkitarkastus, jonka jälkeen heti aloitettiin inssit. Toivottavasti sulla poisto auttaa asiaa.

Missä poistettiin (julkinen/yksityinen) ja kauanko jouduit jonottamaan operaatioon?

Ei mullakaan ole minkään näköistä luottoa siihen että tää olis ongelma nro 1. Edelleen luteaalivaihe jää armottoman lyhyeksi jos tuo nyt ei ihan järkysti siihen vaikuta.

Mulla poistettiin julkisella. Jonotin 2 kuukautta, mut sekin turhaan, koska mua informoitiin väärin. Mulle sanottiin et pitää odottaa kutsua sieltä. Näin ei sitten todellisuudessa ollutkaan, vaan olisin päässyt heti seuraavasta kierrosta. Se toimenpide kun pitää tehdä tiettyinä kp:nä.

Pullistaako myomasi kohtuonteloon? Se on helppo poistaa höyläyksellä hysteroskopian avulla. Silloin se voi olla syy ja raskaus onnistuu varmasti sen jälkeen.
Minulle tehtiin iso myoma-leikkaus, raskautta silmällä pitäen.Raskaus voi mennä kesken niin isojen myomien takia. Ne eivät ulottuneet limakalvolle, ja myöhemmin nyt todettiin, etteivät ole syynä lapsettomuuteen.

Juu sisäpuolelle kohtua tämä tulee ja on kuulemma tosi helppo poistaa... Yksityiselle pariin paikkaan yritin mutta kesätaukojen takia olis menny syyskuulle asti ja tämä yksi lääkäri joka oli yksityisellä kertoi että pääsen tyksiin luultavasti nopeammin... eli ei ollu kuulemma pahat jonot.

Nyt jäänen odottelemaan sitä kutsua tai ehkä soitan sinne ja kysyn menettelytavoista kun olis tässä vielä pari viikkoa mensujen alkuun niin olis mahtavaa päästä hetimiten seuraavan kierron alussa...

Epäilenpä vaan että ei ole meidän ainut ongelma, vaan ovuloin tosi myöhään ja mensut alkaa alle 10 päivää ovulaatiosta. Mutta olen kovasti jo toiveikas ja väittävät että operaatio olisi helppo kestää :)

Pädääää... just alkaneen kierron jälkeen ronklattavaksi :) Ja ilmeisesti netissä on väärää tietoa siitä että pitäisi olla yrittämisessä pari kk taukoa. Monessa paikassa kun on ohjeeksi annettu että ei seksiä niin kauan kun vuotaa ja seuraavasta kierrosta voi taas jatkaa vääntöä...

Toivottavasti tää saatais pian pois päiväjärjestyksestä :( JÄNNITTTTTÄÄÄÄÄ

Päivät vähenee ja paniikki pahenee... Mensuja odotellessa tässä aikahan sujuu kuin hammaslääkärin odotushuoneessa. Pelkään nukutusta kuin ruttoa. Eivät ole koskaan minulta tajua pois kosauttaneet aiemmin.

Löytyykös porukasta lisää tietoutta aiheesta? Onko joltakulta poistettu kohdun kautta tähystämällä ja miten on sen jälkeen menny? Onko tullu tulosta ja oliko paha rasti?

Olin aiemmin tänävuonna jo kerran tyksissä sydämeen kohdistuvassa operaatiossa ja siellä minut passitettiin operaatiopöydältä kotia kun vika olikin "liian outo" korjattavaksi kun eivät tiedä mitä tutkisivat saatikka korjaisiva.... Olin siis oikeasti operaatiopöydällä piuhoissa ja tipassa kiinni ja siitä sitten kotia...

Nyt on samanlainen pelko kun lueskelen mitä ihmisiltä on poistettu ja verraten siihen minun löydökseeni ne nauraa mut sieltä pihalle tekemättä mitään. Mulla on siis ihan pieni joku sentin möntti pullistunu kohdun sisäpuolelle ja sen ne poistaa, jos poistaa. Toivottavasti ei mee tää järkyttävä stressaaminen yhtä hukkaan kuin viimekertanen.

Hei, no panic! Mulla oli myös eka nukutus myoman poistossa, ja se oli mulle ihan vaan kiva kokemus (se nukahtaminen tapahtu niin hujauksessa). Herättyä hiukkasen huonovointisuutta. Ei muuta kipuja tms. ja ihan vähän vain vuotoakin jälkikäteen. Mulla poisto auttoi runsaaseen verenvuotoon, silloin ei vielä vauvayritystä ollut.

Mulla on ekan kerran poistettu avoleikkauksella. Siitä muistona masussa "sektioarpi". Parempi ne on poistaa, ennen kuin ovat niin isoja, ettei voi tehdä tähystysleikkausta. Tokan kerran sitte höylättiin hysteroskopian avulla. Myoomia huomattiin kaavinnassa. Oli keskeytynyt keskenmeno ja lääkäri sanoi, että myooma voi vaikeuttaa kiinnittymistä. Jonotus olis menny yli hoitotakuun, niin pääsinki sitten ihan vaan muutaman kuukauden odottamisella toiseen sairaalaan. Toipuminen oli huomattavasti nopeempaa kuin avoleikkauksesta, vaikka sainki sitte jonku tulehduksen ja siihen kahdet antibiootit päällekäin. En yhtään enää muista, kuinka kauan oli yrityskieltoa. 3 krt oon tullu sen höyläyksen jälkeen raskaaksi: eka oli kohdunulkoinen, toka lakkas kasvamasta ja tää kolmas on pysyny nyt matkassa kohta 13 viikkoa =)

Kyllä ne sen sun myooman poistaa, vaikka oliski pieni. Kuten jo sanoin, ne on huomattavasti helpompi poistaa pieninä.

Moi vaan! Ihan turhaan pelkäät, hyvin se menee. Nukutus tapahtuu nopeasti, et ehdi edes huomata sitä. Sen jälkeen mulla oli kuitenkin hieman "krapulaa", jonka nukuin sairaalassa pois. Mulla poistettiin tähystämällä. Sen jälkeenkään ei ollut pahemmin kipuja, vuotoa ihan vähän. Muutamaan päivään ei saanut nostella mitään painavaa. Raskautumiseen se ei valitettavasti vaikuttanut. Tsempit huomiseen!

Hengissä ollaan... B)

Sairaalasta lähdettäessä olo oli mitä mainioin mutta nyt parin tunnin jälkeen olen ihan umpitunnelissa ja unessa. Huonoja uutisia tavallaan... Eli myoomaa tai polyyppiä ei löydetty vaan poimuja limakalvossa... Että hukka reissu mutta tulipa tehtyä. Ottivat jotkut näytteet sieltä ja nyt sitten odottelemaan seuraavaa kiertoa että vois jopa peittoja taas heilutella... :( Että takasin lähtöruutuun vaan.

Mulla on kans "pieni 2cm myooma takapinnalla". Kävin gynellä 15v sitten ja silloin löytyi ultralla. Ollut siitä asti, ei oo kasvanut. Aina sanottu että sille ei tarvii tehdä mitään, on harmiton.

Ja meillä vuoden yrittämisen jälkeen saatiin ipana alulle ihan luomusti =). Olin kerennyt käydä gynellä ja sattui oleen sopiva ajankohta; O just ollut. Niin saatiin laitettua paperit tutkimusjonoon ja lähete tutkimuksiin tuli sitten postitse, plussauksen jälkeen. Se ipana on nyt 3,5v. Toista ei vaan kuulu vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti ole paitsi mun ikä..

Yhteistyössä