Myomia ei hoideta?

• Viestiketjun aloittaja volare
  • Ensimmäinen viesti
volare
Kohussani on kaksi 57mmx30mm ja 50mmx30mm myomaa sekä pari pienempää. Myomat löytänyt lääkäri sekä toinen lääkäri jonka luona kävin saadakseni myomiin hoitoa ovat molemmat sitä mieltä, että kohun poisto on ainoa hoitokeino. Pyysin myös hoitoa runsaisiin kuukautisiin (jotka johtuvat tietysti myomista) ja siihen tepsii kuulemma sama hoitokeino, kohdun poisto.

Luulostavatko nämä myomat nyt niin suurilta ettei niitä kannata yrittää hoitaa millään muulla tavalla kuin kohdun poistolla? Onko keneltäkkään hoidettu suurempia ja jos niin kuinka?

Synnyttänyt en ole, mutta haluaisin pitää vielä kohdustani kiinni joistain ihme tunne syistä. Voi olla kuitenkin etten vuotojen vuoksi pysty siihen.

Linnea
Kuinka vanha olet?

Mä olen 45 v. ja mulla on 3,5 cm ja 3 cm + pinempiä. Ovat kasvaneet vuodessa sentin. Mulla on anemiaa vuotojen takia. Kohdunpoistolla on peloteltu, en haluaisi. Yhden kaverin äidillä ei alapää ole ollut kunnossa kohdunpoiston jälkeen. Embolisaatio on uusi myomien hoitokeino. Myomia on jopa 80 %:lla naisista.

volare
Täytän 36. Tuntuu siltä, että tällä hetkellä terveydenhoitajat ovat avoimimpia kaikille muille hoitomuodoille kuin kohdun poistolle. Mutta kun menee lääkärille jolta tämä muu hoito olisi saatavissa on seinä vastassa. Lapsettomuusaiheita lukeneena hoitoina näyttäisivät olevan myös hormoonit ja yksittäisten myomien poisto leikkauksella. En sitten tiedä kuinka niistä hoidoista pääsisi osalliseksi.

Lenita
Minulla on kolme myomaa, jotka ovat olleet 10-15 vuotta. Ne eivät vaivaa, niiden kasvua seurataan ja kohdunpoisto on viimeinen mahdollisuus ja lääkärini sanoi, että se on kuitenkin suuri riski koska siinä on virtsarakko ja suolisto vaarassa vahingoittua. Vaihdevuosien jälkeen ne eivät enää kasva.

una
Kiva tietää, etteivät myomat kasva enää vaihdevuosien jälkeen. Kävin juuri gynellä, muutama pieni myoma löytyi, ikää 48 ja lääkäri ei edes maininnut mistään hoidosta. Kuukautiset ovat kyllä runsaat ja olenkin ajatellut ottaa hormonikierukan siihen vaivaan.

Mirabella
Kummallista että pitäisi 36 vuotiaana leikata kohtu pois muutaman myoman takia. Mielestäni näin tulisi tehdä vain ääritapauksessa, onhan sinulla vielä 10 vuotta aikaa saada jälkeläisiä. Halusit niitä tai et, ei tätä tosiasiaa voi unohtaa. Taitavat lääkärisi olla miehiä ja sinua nuorempia? Eli heidän silmissään olet jo vanha? Itselleni sanoi nuori pojankloppilekuri kymmenen vuotta sitten jos minulla olisi vaihdevuodet, en edes muista mitä vaivaa tuolloin valittelin, mutta olin tuolloin sinun ikäisesi, hohhoijakkaa vaihdevuosia ei ole vieläkään :) Menehän yksityiselle naislekurille ja hoida homma yksityispotilaana. Loppujen lopuksi se ei ole kovastikaan kalliimpaa. On toki totta että joskus myomat ovat niin hankalasti kiinni kohdussa, että muita vaihtoehtoja kuin kohdunpoisto ei ole, mutta tuskinpa näin kohdallasi on. Tässä vain yritetään tehdä säästöä eli leikataan koko kohtu niin tätä ei sitten tarvitse tehdä 15 v kuluttua. Suomessahan suorastaan näitä kohtuleikkauksia tehtaillaan verrattuna muihin maihin. Vaikka voisit nyt selvitä pienemmällä operaatiolla ja voida myös henkisesti paremmin (jos kerran kohtu sinulle jotain merkitsee psykologisesti). Itse jotenkin uskon vaikka toisin väitetään, että kohdullakin on oma rooolinsa hormoonitasapainossa.

volare
Hei! Lääkärini ovat molemmat olleet sitä toista ääripäätä eli kokeineita, iäkkäitä naisia. Toisaalta luottaisi heidän kokemuksensa mukanaan tuomaan tietoon, mutta epäilen heidän olevan sitä sukupolvea joka ratkaisee ongelmat juuri kohdunpoistolla. Uskoisin / toivoisin nuorempien olevan tietoisia muistakin vaihtoehdoista. Loppuviikosta näemme mitä yksityisellä puolella sanovat.

vieläkin tallella
Varmista ettei nämä lääkärit ole jonkun yksityis-sairaalan lääkäreitä, ja haluavat vain saada leikattavan asikkaan omaan sairaalaan. Mulle meinas käydä niin, mutta onneksi seuraava gyne oli ehdottomasti leikkausta vastaan. Gyne oli myös leikkausta ehdottava. Vaivana oli runsaat kuukautiset, jotka korjautuivat hormoonikierukalla

agnes
Mulla oli kohdussa tosi iso myoma; kohtu painoi n. 800g kun se poistettiin... Mä olin silloin 41v. ja koska en teen enää lapsia, lääkäri suositteli kohdun poistoa. Leikkaus oli aika rankka, koska myoman suuruuden takia jouduttiin tekemään avoleikkaus. Mutta sen jälkeen olen voinut tosi hyvin! Ennen leikkausta mulla oli anemia ja runsaita vuotoja...

volare
En usko, että kyse on kuitenkaan tuosta. Kaikki ovat ehdottaneet lähetettä julkiselle puolelle. Kävin tänään yksityispuolen gynellä eikä tilanne muuttunut muutoin kuin, että viime viikon kaksi yli viisi senttistä kasvainta on nyt muuttunut vain yhdeksi viisi senttiseksi. Ja muutama pieni oli tällä kertaa ""yksi pieni"". Tämän gynen tiesi muista poiketen myös toisen hoitomuodon kohdun poiston lisäksi eli myomien poiston leikkauksella. Mutta koska hänenkin mielestään kohdun poisto olisi joka tapauksessa edessä myöhemmin ja myomien leikkaus ei kuulostanut yksinkertaiselta sekään päädyin pyytämään lähetettä keskussairaalaan jatkotutkimuksiin ja kohdun poistoon. Jos siitä on pakostakin luovuttava niin tuntuu helpommalta tehdä se nyt tässä vaiheessa kun jäädä vaivoineen odottomaan. Ja tähän touhuun kuluu aikaa jonojen vuoksi lähemmäs vuosi, joten toivon olevani sitten jo henkisestikin kypsä luopumiseen.

Kovasti kiitos kaikille viestitelleille!

Yhteistyössä