Myoma, onko kenelläkään tietoa?

• Viestiketjun aloittaja Mieli Maassa
  • Ensimmäinen viesti
Mieli Maassa
Tuossa aiemmin kyselin kun ei menkkoja ole tullut... No, sainkin omalle gynelle ajan nopeammin kuin oletin.

Jos nyt mieli on aikaisemmin ollut maassa niin nyt se on varmaan sitten jossain perunamaassa. Nimittäin sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan jatkotutkimuksiin- aikaisemmin pikkuruinen myoma (oikeinkirjoitus?) on reilussa puolessa vuodessa kasvanut "liikaa". Hän myös epäili, että M saattaisi olla ainakin osasyyllinen lapsettomuuteemme.

Meillä on suvussa naisilla taipumusta ko.kasvaimiin - ei taida kovinkaan monella yli 50v olla enää kohtua...
Aivan paniikkitunnelmissa, mitäs jos mulla ei ole koskaan mahdollisuutta tulla raskaaksi? Mitä jos tämä on sitä sorttia,että joudutaan ottamaan kaikki pois? AAAArgh, päässä surisee ja ajatuksiin ei sa mitään järkeä.

Löytyiskö teistä, tietäväiset, tärkeät kanssasisareni ketään, kuka olisi asiassa tietäväisempi? Onko keneltäkään poistettu myomia? Miten elämä tästä jatkuu? :'(

enkeli prinsessa
Mulla on takana kaksi keskenmenoa ja yksi kohtukuolema...
Kohtukuoleman jälkeen minulla todettiin myooma kohdun seinässä, parin sentin kokoinen, mutta lääkäri ei noteerannut sitä mitenkään...
Itde olen alkanut miettinmään, että voisiko tämä aiheuttaa sen, että kaikki raskaudet menee kesken jollain tavalla...

Myös minä mietin, että tulenko koskaan saamaan omaa lasta sillä aina kaikki päättyy surullisesti ja tuntuu etten uskalla enää raskaaksi tulla koska sekin varmaan menisi kesken...

Onneksi tutkimukset käynnistyvät syksyllä ja toivon, että jotain selkoa saataisiin tälle asialle ja voitaisiin vihdoin saada kauan kaivattu vauva elämäämme...

myy
Mulla on todettu kolme myoomaa, joita seuraillaan. Lääkäri pitää epätodennäköisenä, että ne vaikuttais raskautumiseen. Tosin kohta vuosi yritystä takana ja yksi km. Mutta lääkäri ei pitänyt niitä ongelmallisina. Jos ne kasvaa, ne poistetaan, eikä hän ollut huolissaan lasten saamisen suhteen.

Ehkä huono esimerkki, ku ei meillä oo tärpänny, mutta tuota mieltä lääkäri oli kuukausi sitten. Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin! Saadaanhan myooma varmaan poistettua jotenkin "siististi" kohtua vahingoittamatta ellei niitä oo ihan kymmeniä... Tsemppiä! :hug:

hei
Ei tärppää meilläkään. Keskenmenoja on ollut kaksi.
Toinen myomista on kohdun seinämän sisällä, eli sitä ei voi poistaa...
Lääkärit väittävät, ettei myomista ole haittaa, mutta eipä näytä muillakaan
tärppäävän..

Hei! Minä tiedän ystäväni jolta on poistettu myoma ja hänellä ainakin kävi niin että hän alkoi sen jälkeen odottamaan, koska tämä kyseinen myoma oli syy heidän lapsettomuuteensa. Voimia ja jaksamisia teile kaikille, otan osaa. :hug:

ma-mi harmaana
Olen menossa kohtuontelon tähystykseen syksyllä. Näkyykö myomat myös ultrassa vai vaan tähystyksessä? Polyypit näkyis ultrassa. Jos myomia joudutaan poistamaan, kuinka pian uusi raskaus on mahdollista toimenpiteen jälkeen? Tietääkö kukaan...?!

HEIP!

Tulempas nyt lohduttelemaan todella ison myoomani kanssa joka sijaitsee kohdun seinämässä kooltaan noin8x8cm jota yritettiin poistaa mutta ei pystytty koska muuten olisi pitänyt poistaa koko kohtu ja lapseton kun olin niin myooma jätettiin sinne.Itselläni myös km ja sitten heti perään raskaus joka sujui suht.hyvin paitsi myooma meni kuolioon raskauden puolivälissä ja jouduin olemaan sairaalassa.Lopulta synnytytin alateitse tytön ja 4kk synnytyksestä tulin uudelleen raskaaksi.

Ei saa menettää toivoa...minulle lääkärit sanoivat että koska myooma on noin kookas se estää raskaaksi tulemisen...niin 7vuotta odottelinkin ja en turhaan...Toinen raskaus sujui ongelmitta myooma ei haitannut millään tavoin lapsen kasvua tms..

äippä

moi
Kiitos edelliselle vastauksesta..

Myomat saattavat kutistua itsekseenkin pois. Kannattaa syödä terveellisesti
ja koettaa saada hormonitoiminta tasapainoon.

Ja tosiaankin, myomat eivät aina estä raskautta. Tiedän lähipiiristä yhden
lapsen, joka on syntynyt myomista huolimatta.

Mieli Maassa
Kesäloma takana ja samalla nettipimento päättynyt... toisaalta hyvä juttu, pää vähän levossa kaikesta tästä lapsiin liittyvästä...

Kiitos äippä vastauksestasi, siitä oli SUURI APU, vähän toivoa tähänkin risukasaan. Sitä vielä kysyisin, onko sinulla ollut kipuja kasvaimen takia? Kasvoiko se raskauden aikana?

pallokkela
Tervehdys,

Ystàvàttàreni on kàynyt kivisen taipaleen,
Teimme hoitoja saamaan aikaan HYS.issà -94
hà oli silloi jo "vanha " ja takana monia yrityksià jo ongelmia terveyden kanssa kasapàin.
Myoomat joita leikattiinkin, vaikea endometriosi, ei meinannut tuottaa munasoluja jne.... siis tuntui ettà ei todellakaan mahdollista.
Mikààn ei ole niin varma kun epàvarma= suurehkon leikkauksen jàlkeen missà poistettiin myoomat sekà endo tekivàt hoidon josta tuore siirto ei onnistunut pakkasee jài 1 "rupunen" ntr tuo "rupunen" on komea 11-vuotias miehen alku jopka syntyi vanhempien 20- vuoti hààpàivànà.

Ettà àlà masennu, varmasti pààset tulokseen kun jaksat rauhallisesti yrittàà.

Terveisin

Pallokkella :wave:

Mieli Maassa
No niin, ei leikata - ainakaan toistaseksi. Lääkäritäti oli sitä mieltä, että suurempi rasitus kohdulle on jos mun myoma leikataan. Se kasvaa lihaksen sisällä,joten jouduttais tekemään iso leikkaus. Nyt vaan seuraillaan ja toivotaan parasta- siis plussaa. Todennäköistä on, että se kasvaisi raskauden aikana, mutta että siitä ei olisi vaaraa kummallekaan.
db db db db

Mieli Maassa
B) näkyy olevankin ketju jus tosta lapsenTEKEMISESTÄ. Kyllä tämä kohta siltä tuntuu, että lapsia tehdään - ei saada.
Se tässä on kuitenkin sanottava, että leikkaamattomuus oli positiivinen uutinen - pelkään kuollakseni leikattavaksi joutumista. Hammaslääkärissäkin sinnittelen ennemmin kivun kuin puudutuspiikin kanssa. Masokisteja on monen laisia :LOL:

RPM
Moikka...
Kovasti vaan tsemppiä! Minulla on myoma kohdun seinämässä ja se ei kuitenkaan estänyt tulemasta raskaaksi, tosin koeputki-vauva, mutta kuitenkin.
Parhaimillaan oli jotain 5cm halkaisijaltaan nyt kun poika jo yli 2v oli se kutistunut noin 2cm...
Eli TOIVOA ON :hug:

HEIP!
Joku kyselikin oliko minulla kipuja raskaus aikana myomasta niin oli, koska myoma meni kuolioon ollessani rv16.Kovat kivut ja tulehdusarvot nousivat.Olin sairaalassa 3pv kovien kipujen vuoksi ja oikein mikään kipulääke ei auttanut.Lopulta kivut loppuivat kuin seinään eikä niitä ole sen koommin ollut.Esim. seuraavassa raskaudessa kipuja ei ollut lainkaan.Ylimääräistä vuotoa tuli eka raskauden aikana joka säykäytti aina, mutta muuten kaikki meni hyvin, koska myoma ei kasvanut eikäpä kyllä kutistunutkaan. Minulta on yritetty poistaa myoma mutta se ei onnistunut koska kohtu olisi pitänyt myös poistaa.Yksityiseltä lääkäriltä olen kuullut kyllä monia erivaihtoehtoja millä myoman voisi poistaa ilman leikkausta...

Voimia matkalle...toivotaan että pian tärppää ja kaikki menee hyvin.
:hug:

heipsss
Myomia yritetään pienentää nykyään esim. lämpöhoidoilla.
Myös kohdun verisuonien embolisaatio on hoitona. Tuo lämpöhoito kuulostaa suhteellisen turvalliselta vaihtoehdolta..

TKK
Hei vaan kaikki!

Minulla oli useamman vuoden ajan tiheävirtsaisuutta ja viimein ultrassa todettiin suuri myoma n. 10cm halkaisijaltaan eli sellainen appelsiini :) Myomakudos on niin voimakasta, että se työntää tieltään muita kudoksia ja tästä syystä painoi virtsarakkoani. Myoman jäljiltä toinen munanjohtimeni on venyttynyt.

Myoma poistettiin leikkauksella joulukuussa 2004. Lääkärit olisivat poistaneet kohdun, mikäli meillä ei olisi toiveessa tulla raskaaksi (lapseton pari). Leikkauksen jälkeinen paraneminen tapahtui melko nopeasti, mutta lääkäri sanoi, että raskautta saa yrittää aikaisintaan 3kk leikkauksen jälkeen.

Lopullinen "paraneminen" leikkauksesta vie kuulemma vuoden, sillä leikkauksessa poikkaistaan vatsalihaksia (kun mennään vatsanpeitteiden läpi), joten niiden paraneminen vie aikaa. Myoman laadusta johtuen leikkaushaava ulottui kohdun sisälle (kohtuontelo?) asti ja tästä johtuen minulla tulee olemaan synnytystapana sektio. Kohtu tuskin tulisi kestämään luonnollista synnytystä.

Eilen oli ensimmäinen käyntimme lapsettomuusklinikalla, jossa meillä aloitetaan koeputki+mikroinjektiohoidot. Ultrassa kohtu näytti lääkärin mukaan hyvältä, eikä hän epäillyt, etteikö raskaus olisi mahdollinen. Nyt sitten vaan jännätään kuinka käy...

Täältä löytyy yksi 'myomamaha' myöskin. Myoma on n. 4x5 cm kooltaan ja kasvaa kohdun seinämän sisällä.

Myoman poistoa ei ole vielä lähdetty tarkemmin miettimään. Poistossa jouduttaisiin poistamaan osa kohdunseinämää lähes kokonaan, mikä tekisi kohdusta melkoisen heikon. Voi olla ettei kestäisi raskautta eikä ainakaan alatiesynnytystä.

Lääkärien mukaan myoman ei pitäisi haitata raskautumista, mutta välillä kyllä epäilyttää, kun yritystä on kuitenkin takana jo seitsemättä vuotta.

jeppulis
Asumisterveys kannattaa tarkistaa, jos on myomia.
Hometalossa asuminen aiheuttaa myomien kasvua. Eräs nainen oli muuttanut pois hometalosta ja myomat olivat hävinneet puolessa vuodessa.
Eli kaikenlaisia syitä on myomille.

Mieli maassa
TÄÄ EI VOI ENÄÄ OLLA TOTTA!!! Meitä kyllä kohtalo koettelee nyt ankarammalla kädellä.
Kun edellisen kerran tähän ketjuunkirjoittelin, oli hyviä uutisia, naistentautien gyne sanoi että ei leikata ja saimme lähetteen hormoonipolille.
Aika tuli nopsasti ja tätä päivää - 1.käynti- odotimme jo positiiviesella mielellä. Siinä sitten lääkärin kanssa juttelimme ja hän päätti tehdä aukiolotutkimuksen saman tien ja tarkistaa tilanteen muutenkin. Ei tehty aukiolotutkimusta. Myooma on suurentunut tässä vajaassa 2kk niin paljon (0,7mm nyt siis 4x5cm), että takaisin naistentaudeille leikkauslähetteellä. Leikkaus tulee kuulemma olemaan vasta vuodenvaihteessa ja on se isompi, vatsanpeitteiden läpi tehtävä laparotomia.
Olin niin shokissa, että en tajunnut kysyä mitään. Jotain lääkäri ja hoitaja kertoivat jatkosta, mutta mun aivoissa ei ole siitä mitään jälkeä. En myöskään tajunnut kysyä mitä mun hormoonikokeiden tuloksissa näkyi- sikäli kun niillä nyt enää on mitään tekoa.

Tää on siis sitä kun pelinappulat palautetaan takaisin lähtöruutuun. Että nyt tätä pariskuntaa elämä pieksee taas oikein kunnolla.

meeee
Kauhean ikävä juttu. Toivottavasti se myoma saadaan sitten pois.
Ja turvallisesti. Itse ajattelin käydä tarkistuttamassa oman parisenttiseni koon, josko on taas kasvanut...

Minullakin kaksi myomaa. Isompi on kasvanut kesästä ja kooltaan nyt n. 3,5 cm. Lapsettomuuslääkärin mukaan on parempi, että myoomia on muutama kuin että niitä olisi monta. Muutamat isot eivät yleensä uusi poiston jälkeen. Raskautumiseen ei pitäisi vaikuttaa, jos kohdun limakalvo on ehjä. Tosin mikäli myooma painaa munatorvia (kuten ehkä minulla toisella puolella) niin silloinhan se vaikuttaa. Leikkausta suositellaan jos yli 4 cm. Joku kyseli miten myoomat näkee. Niin ultraäänellähän nuo näkyvät. Perinnöllisiä ovat ja niimpä minunkin suvun naisilta lähes järjestäen on kohdut poistettu. Toivotaan kovasti raskautumista kaikille myoomista kärsiville tai ilman! =)

Hei!

Olen itse kohta 28v. täyttävä äiti Oulusta ja minulla ennestään 6v tyttö, joka syntyi normaalisti. Poika syntyi 25.7.2006. hätäsektiona. Pyysin sairaalahenkilökuntaa tutkimaan leikkauksen yhteydessä, että onko minulla myomia, sillä tiedän sen olevan meidän suvussa perinnöllistä.

Olihan siellä yksi. Raskasaikana myomat saattaa lisääntyä ja kasvaa, mutta kutistuvat synnytyksen jälkeen usein jopa pienemmiksi kuin ennen odotusaikaa. Tiedostan myoman olemassaolon myös siten, että kuukautiset ovat runsaammat kuin ennen ja ne tulevat kuin hanasta kääntämällä.

Äidilläkin kohtu leikattiin saman tien pois kun synnyin ja siskollani kohtu leikattiin 29 vuotiaana.

Jotkut lääkärit ovat sanoneet, että myomat eivät ole perinnöllisiä niin minä olen haistattanu niille mennen tullen ja palatessa. Sitten jotkut onneksi älynny sanoa, että joillakin suvuilla taipumusta voi olla enemmän. Mä siihen että kiitos, kerrankin puhutaan totta!

Kun yksi leikkaus on tehty, niin tiedostan sen tosiasian, että korkeintaan kaksi lasta voin enää itse synnyttämällä saada. Ei sairaalassa sitä kenellekään ääneen sanota, mutta totta se vaan on, että kun on kerran leikattu ja varsinkin jos synnytyksiä tiheämmin, niin seuraavakin leikataan jos edellinenkin leikattu.

L.a. 28.9.2007 ja henkisesti jo valmistaudutaan siihen päivään kun hoitaja sanoo ensi kerran että no niin, nyt olis sitten kävelyn aika.. :whistle:

Yhteistyössä