myöhään todettu raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin käy joskus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin käy joskus

Vieras
Mulla on todettu raskaus myöhään (rv30),mitään oireita ei ollut ja vuotoa tuli kuukausittain,niukasti kylläkin..
Uteliaisuuttani kyselen onko paljon muita samassa tilanteessa olleita?

Työssäni näitä odottajia aina välillä kohtaan. Ei mitenkään yleistä tällainen ole ja kokemukseni mukaan myöhään odotuksestaan kuulevat tarvitsevat erityistä tukea äitiyteen valmistautumisessa. Sillä tavallisestihan on aikaa yli puoli vuotta valmistautua ajatukseen äitiydestä ja tuossa tapauksessa homman pitäisi hoitua muutamassa hassussa kuukaudessa.

Just tuossa millä rv varasitte ekan neuvola-ajan joku sanoi samaa, ellet sitten oo sama? ;)

Saako kysyä, että miten tollasessa tilanteessa, onko oikeutettu äitiysetuuksiin, kun ei ole käyny neuvolassa ajoissa (kun ei siis ole tiennyt)?

Sama juttu, tosin olin rv 27.Kyllä siinä meni elämä kerralla ympäri sekä minulla että miehellä.Mut selvittiin ja nyt sylissä köllöttelee terve tyttö :).

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:
Just tuossa millä rv varasitte ekan neuvola-ajan joku sanoi samaa, ellet sitten oo sama? ;)

Saako kysyä, että miten tollasessa tilanteessa, onko oikeutettu äitiysetuuksiin, kun ei ole käyny neuvolassa ajoissa (kun ei siis ole tiennyt)?

en ole sama=)
mulla samat äitiys etuudet tulee,vein kelaan vain lääkärin kirjoittaman todistuksen missä luki että raskaus todettiin myöhäisessä vaiheessa

Kyllä kaikkiin etuuksiin on oikeutettu, minulle kirjoittivat siihen normaaliin äitiysavustus-lappuun neuvolassa lyhytsanaisesti tarinani etten joutunut sitä kelan-tädille enää selittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:

Noi äitiysetuusasiat saadaan yleensä sovittua ihan ok, vaikka ei ajoissa olekaan neuvolassa käynyt. Äitiyspakkauksenkin vielä saa, vaikka aina se ei ehdikään vauvan syntymää odottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Mä en varmaan käsitä tota ennen kuin osuu omalle kohdalle B)
Eikö vatsassa ole tuntunut mitään "erityistä"?

Ja ihan hyvällä, joskin uteliaana kyselen :)

no ei tuntunut ainakaan kovin kovasti,muutenhan oisi älli jo leikannut että vauva on mahassa=)

Tätä mäkin mietin ja ihan hyvällä, eili älkää pahoittako mieltänne :ashamed: Mulla on nyt jtn rv 27 ja kauan jo tuntunut, miten vauva pyörii ja möyrii mahassa.

Tosin tiedän kyllä tytön, jolle tuli kamalat vatsakivut ja meni lääkärille. Lääkäri määräsi tytön heti sairaalaan ja synnytyssaliin! Kuulemma kohtu niin takana, ettei mitään tuntemuksia ollut ja tyttö siis ei tiennyt, että oli raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no ei tuntunut ainakaan kovin kovasti,muutenhan oisi älli jo leikannut että vauva on mahassa=)

Ei siis vatsan kasvua tai mitään sellasta?
Miten sait tietää olevasi raskaana?
*utelee* :ashamed:

ei se vatsakaan oikein kasvanut,olin rankassa duunissa silloin,sen jälkeen ku lopetin työt niin tajusin olevani raskaana

Voi vitsit!Mä odotan viidettä lastani ja todettiin tuossa 10-11 viikolla,ei pitänyt koko raskauden olla edes mahdollista(miehen sterilisaatio+kumit :whistle: )ja vuotoja tuli jne.sitä oli niin suhtautunu ettei voi tulla raskaaksi etten kiinnittäny muihin oireisiin minkäänlaista huomiota.Aikasemmin olen raskaudet tiennyt jo ennen testiä,niin jotenkin tuli sellanen tyhmä olo,kun menin "keskenmenosta" tarkistuttaan kohdun tyhjenemistä ja lääkäri totes "keskenmenon" olevan kymmenen viikkonen elävä ihmisen alku! :)
Tätä ennen olen aina ihmetellyt lehtijuttuja missä nainen saa ihan loppumetreillä tietää olevansa raskaana...noh,empä ihmettele enää :whistle: ja kun mää en tunne vieläkään liikkeitä vaikka viikkoja 20.aiemmin tuntenut varhasessa vaiheessa.
Saako kysyä onko ensimmäinen lapsi?
Varmasti aikamoinen sopeutuminen noilla viikoilla!Huh!Voimia sulle! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Voi vitsit!Mä odotan viidettä lastani ja todettiin tuossa 10-11 viikolla,ei pitänyt koko raskauden olla edes mahdollista(miehen sterilisaatio+kumit :whistle: )ja vuotoja tuli jne.sitä oli niin suhtautunu ettei voi tulla raskaaksi etten kiinnittäny muihin oireisiin minkäänlaista huomiota.Aikasemmin olen raskaudet tiennyt jo ennen testiä,niin jotenkin tuli sellanen tyhmä olo,kun menin "keskenmenosta" tarkistuttaan kohdun tyhjenemistä ja lääkäri totes "keskenmenon" olevan kymmenen viikkonen elävä ihmisen alku! :)
Tätä ennen olen aina ihmetellyt lehtijuttuja missä nainen saa ihan loppumetreillä tietää olevansa raskaana...noh,empä ihmettele enää :whistle: ja kun mää en tunne vieläkään liikkeitä vaikka viikkoja 20.aiemmin tuntenut varhasessa vaiheessa.
Saako kysyä onko ensimmäinen lapsi?
Varmasti aikamoinen sopeutuminen noilla viikoilla!Huh!Voimia sulle! =)

Joo,ensimmäinen on,kaikkeen sopeutuu yllättävän nopeasti=)

ei se vatsakaan oikein kasvanut,olin rankassa duunissa silloin,sen jälkeen ku lopetin työt niin tajusin olevani raskaana

sitten nää alkoholin käyttö ja tupakanpoltto, etkö siis eläny ihan "normaalia" elämää siihen raskaus tietoon asti? Jos poltat niin eikö tupakan haju tehny pahaa ?

[/quote]sitten nää alkoholin käyttö ja tupakanpoltto, etkö siis eläny ihan "normaalia" elämää siihen raskaus tietoon asti? Jos poltat niin eikö tupakan haju tehny pahaa ?
[/quote]

poltin kyllä siihen asti kun sain tiedon raskaudesta,hyvin vähän kylläkin,alkoholia en juurikaan käyttänyt,eniten olin huolissani töiden takia,mitä se oisi saattanut aiheuttaa vauvalle..
eikä mulla ollut hajuaistissa juurikaan eroa normaaliin

Alkuperäinen kirjoittaja näin käy joskus:
Mulla on todettu raskaus myöhään (rv30),mitään oireita ei ollut ja vuotoa tuli kuukausittain,niukasti kylläkin..

Ei minullakaan mitään muita oireita, kuin väsymys, eikä sitäkään välttämättä tajua, jos ei tiedä olevansa raskaana.

Saako kysyä!Miten se on mahdollista,mä ihmetelen aina =) etkö sä huomanut että vatsa kasvaa?Kun mä muistan mä olin ollut neljänellä kuulla ja vatsa on ollut jo pyöreä! =) Mut Onnea teille :heart: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:
Saako kysyä!Miten se on mahdollista,mä ihmetelen aina =) etkö sä huomanut että vatsa kasvaa?Kun mä muistan mä olin ollut neljänellä kuulla ja vatsa on ollut jo pyöreä! =) Mut Onnea teille :heart: :hug:

onhan se mahdollista,joillakin maha kasvaa nopeasti,joillekkin ei=)
töiden loppumisen jälkeen paino ja vatsa kyllä lähti kasvamaan hurjaa tahtia=)

Yhteistyössä