Muuttuukohan mun elämä nyt totaalisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Minä jään kotihoidontuelle eka kertaa elämässäni ja olen jo kolmen lapsen äiti? Aikaisemmin minulla tätä mahdollisuutta ei ole ollut, mutta nyt on lainanmaksut siirretty kokonaan miehen vastuulle joksikin aikaa, kun ennen meni puoliksi. Siitäkin huolimatta tuloni pienenevät muutamalla sataselle ja olenkin jo miettinyt ja kokeillut jo toteuttamistakin eli kampaajakuluja ja ulkonasyömiskuluja on vähennetty. Olen hankkinut kirppareilta tavaraa kuopukselle. Isommat eivät niitä hyväksy. Olen ostanut ruokaa tarjouksista ja olen saanut säästöönkin nyt pari tonnia sen vuoksi. Vähän jännittääkin miten selvitään vai alkaako piankin tuntumaan siltä, että pitäis lähteä töihin. Kuinka muilla mennyt? Ja olisko vinkkejä kellään?

Hmm, onko sulla omat rahat ja miehellä omat O.o?
En osaa kertoa vinkkejä, meillä mies maksaa enemmän (myös mun "omia juttuja") luonnollisesti, koska tienaa enemmän ...

huh huh.
kampaamokulujua?
ulkonasyömiskuluja?
mitä viel?

tuolla tyylillä kyl loppuu rahat sulla ja miehelläsi.
jos äitiyspäivärahasta tippuu vain parisataa tulot jäädessäsi hoitovapaalle ei tuo äp raha kovin iso ole ollut eikä siten oma palkkasikaan.
eli miten olet pärjännyt palkalla joka ehkä 400? isompi kuin hoitovapaan rahat?

elintasoa kannattaa laskea ihan reilusti.ei kaikkea ole tarvis saada,ainakaan lapsen kustannuksella.

Hyvinpä meillä on aina mennyt, ei ole tarvinnut luopua juuri mistään.
Nyt olen töissä, mutta parin viikon päästä jäämässä taas hoitovapaalle kesän ajaksi, eikä "pelota" yhtään. =)
Se menee mikä tulee, eikä säästöön jää, mutta lapset on vain kerran pieniä :xmas:

Mä olin lasten kanssa lähes 6 vuotta kotona, osin kotihoidontuella ja sitten tietysti välillä äitiysrahaa sain äippälomalla. Meillä mies tienasi koko tämän ajan noin 2000?/kk bruttona, joten ei mitään hirmu varakkaita olla. Siitä huolimatta rakensimme uuden omakotitalon tuona aikana (lainarahalla tietty) , joten ihan mainiosti sitä pärjää, kunhan elää suhteellisen vaatimattomasti.

Mä en ollenkaan usko siihen, että kenenkään olisi pakko lähteä töihin rahan vuoksi (jos yhtään on matikkapäätä) , vaan moni ennemminkin kyllästyy siihen jatkuvaan kotonaolemiseen ja niihin loputtomiin kotihommiin. Harva uskaltaa myöntää sitä, ettei vaan yksinkertaisesti jaksa olla niiden omien tenavien kanssa kotona, ja sitten on helppo keksiä näitä "lapset tarvitsevat virikkeitä"- ja "jaksan olla parempi äiti, kun lähden töihin"- juttuja.

Taloudellisesti ei ongelmia tule, kun ostaa sitä mihin on varaa. Jos motivaatio on kunnossa, niin kaikki sujuu varmasti hienosti!

Alkuperäinen kirjoittaja jjj:
En osaa kertoa vinkkejä, meillä mies maksaa enemmän (myös mun "omia juttuja") luonnollisesti, koska tienaa enemmän ...

meillä on jo pitkään mennyt niin kun iso perhe, että miehen rahat menee joka tapauksessa ensin ja usein vetää loppukuun luotolle ja maksaa seuraavassa kuussa. Mulla taas ei ole aikaisemminkaan ollut mahdollisuuksia vetää luotolle, koska kuukausittainen tulo puolet pienempi. Mulle on jäänyt yleensä rahaa jo siksikin kun ostan ruoat ja lääkkeet ja kaikki lasten jutut vaatteista limudiskoon eli juoksevat kulut mun vastuulla ja myös se että kaikkee aina on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jjj:

meillä on jo pitkään mennyt niin kun iso perhe, että miehen rahat menee joka tapauksessa ensin ja usein vetää loppukuun luotolle ja maksaa seuraavassa kuussa. Mulla taas ei ole aikaisemminkaan ollut mahdollisuuksia vetää luotolle, koska kuukausittainen tulo puolet pienempi. Mulle on jäänyt yleensä rahaa jo siksikin kun ostan ruoat ja lääkkeet ja kaikki lasten jutut vaatteista limudiskoon eli juoksevat kulut mun vastuulla ja myös se että kaikkee aina on.

Kannattaisko ensin laittaa se talous tasapainoon, ja sitten jäädä hoitovapaalle? Tuo loppukuu luotolle ja seuraavasta tilistä maksetaan ei kuullosta mitenkään järkiratkaisulta...

luotolle loppukuu?
tuo kierre kannattaa katkaista tiukalla parin kk jaksolla.
kannattaa laittaa talous kuntoon eikä luottoja ottaa.

liian huolettomasti rahaa käytetään ja sitte napataan luotolle .
turhia euroja menee luoton kuluihin yms

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
huh huh.
kampaamokulujua?
ulkonasyömiskuluja?
mitä viel?

jos äitiyspäivärahasta tippuu vain parisataa tulot jäädessäsi hoitovapaalle ei tuo äp raha kovin iso ole ollut eikä siten oma palkkasikaan.

elintasoa kannattaa laskea ihan reilusti.ei kaikkea ole tarvis saada,ainakaan lapsen kustannuksella.

kerroin kyllä, että olen maksanut asuntolainoista puolet ja sitä et huomioinut laskelmassasi ollenkaan. Ja minua loukkaa kyllä tuo höpötys, ettei kaikkea ole pakko saada lapsen kustannuksella. Mitä sillä tarkoitat?

huh huh.
kampaamokulujua?
ulkonasyömiskuluja?
mitä viel?

kerroin kyllä, että olen maksanut asuntolainoista puolet ja sitä et huomioinut laskelmassasi ollenkaan. Ja minua loukkaa kyllä tuo höpötys, ettei kaikkea ole pakko saada lapsen kustannuksella. Mitä sillä tarkoitat?

kyllä päättelin palkkasi siitä että äpraha on sen ja sen verran isompi kuin hoitovapaanraha ja äp raha on tietyn verran palkasta.
Se mihin ennen käytit palkan ei vaikuta laskelmiin ellet sitte esim kahta työtä tehnyt.
niin se vaan on ettei kaikkea tarvi saada ainakaan lapsen kustannuksella. Minusta näin.

Taloutensa kannattaa ihan aikuisten oikeesti laittaa kuriin. ylimääräiset luotot reippaasti pois.Usein rahaa säästyy suuria summia kun ei tosiaan tee ehräte ostoksia ja vanhatki vaatteet kelpaa useamman kk:n Ruoka ostoksilla ei tarvi olla köyhä jotta tarjouksia katsoo ihan normia säätelemistä.Kuten tuossa kauhuksesi olit alennuksia / tarjouksia joutunut säästääksesi tuijottelemaan.

luotolle loppukuu?

Juu. Se ei ole ongelma. Voisihan sen maksaa vaikka niillä säästörahoilla tai ottaa sijoituksista jotain rahaksi. Miehellä vaan tulot sellaiset, että sen on helppo se saada tasapainoon. Nyt on vaan tullut lisämenoja parina viime kuuna pari tonnia ja sitten kun on saanu maksettua niin parin päivän päästä taas tullut menoja lisää. Tiedän kyllä, että vähän menee turhaankin luottokulua nyt, mutta ei se lyhyellä aikavälillä tee montaakaan euroa.

luotolle loppukuu?

Juu. Se ei ole ongelma. Voisihan sen maksaa vaikka niillä säästörahoilla tai ottaa sijoituksista jotain rahaksi. Miehellä vaan tulot sellaiset, että sen on helppo se saada tasapainoon. Nyt on vaan tullut lisämenoja parina viime kuuna pari tonnia ja sitten kun on saanu maksettua niin parin päivän päästä taas tullut menoja lisää. Tiedän kyllä, että vähän menee turhaankin luottokulua nyt, mutta ei se lyhyellä aikavälillä tee montaakaan euroa.
laskeppa ihan huvikseen menot ja korot. joka luotosta.ja paljon tekee vuodessa.

huh huh.
kampaamokulujua?
ulkonasyömiskuluja?
mitä viel?

kyllä päättelin palkkasi siitä että äpraha on sen ja sen verran isompi kuin hoitovapaanraha ja äp raha on tietyn verran palkasta.
Se mihin ennen käytit palkan ei vaikuta laskelmiin ellet sitte esim kahta työtä tehnyt.
niin se vaan on ettei kaikkea tarvi saada ainakaan lapsen kustannuksella. Minusta näin.

Taloutensa kannattaa ihan aikuisten oikeesti laittaa kuriin. ylimääräiset luotot reippaasti pois.Usein rahaa säästyy suuria summia kun ei tosiaan tee ehräte ostoksia ja vanhatki vaatteet kelpaa useamman kk:n Ruoka ostoksilla ei tarvi olla köyhä jotta tarjouksia katsoo ihan normia säätelemistä.Kuten tuossa kauhuksesi olit alennuksia / tarjouksia joutunut säästääksesi tuijottelemaan.

Mä nyt vielä yritän sulle kertoa, että ihan oon laajan matikan opiskellut ja ilman sitäkin tiedän, että palkka on se mitä työnantaja sulle maksaa ja jos siitä maksaa asuntolainaa niin palkka ei ole se mikä jää käteen asuntolainan lyhennyksen jälkeen vaan se asuntolainan lyhennys on vienyt osan palkasta ja siitä yhdestä työstä mitä olen tehnyt.

Yhteistyössä