Muuttuuko miehen veroprosentti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ressu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ressu

Vieras
Moikka, asutaan avoliitossa miehen kanssa kesällä ostetussa asunnossa. Mulla loppuu äitiysvapaa toukokuussa. Vaikuttaako naimisiinmeno miehen veroprosenttiin jos jään hoitovapaalle ja hän on perheen ainoa töissä käyvä. Veroprosentti hänellä 36 tällä hetkellä. Siis olisiko veroprosentti sama avo- kuin avioliitossa. Mies epäili avioliiton vaikuttavan, mulla ei mitään hajua. Asunnon korkokulujakaan ei oo mitenkään huomioitu veroprosentissa, eikös nekin siihen vaikuta? Kyselee taas tietämätön.

Se, että sinä olet kotona ja vain yksi tienaa, ei valitettavasti vaikuta mitenkään veroprosenttiin. Olen kansanedustajani kanssa jo vuosi sitten keskustellut siitä, että saataisiin Suomeen vapaavalintainen perheverotus, vanhanenkin tätä ehdotteli jokin aika sitten, mutta jostain syystä vastaanotto oli hyvin nuiva. Olisi todella järkevää, että saisimme perheverotuksen, jolloin yhteenlasketuista tuloista maksettaisiin veroja.

Asuntolainan korot kannattaa laittaa verokorttiin, sen pystyy muuttamaan vaikka verkossa pankin verkkotunnuksia käyttäen eli siis tilata uusi verokortti, jossa korot on huomioitu. www.vero.fi sieltä löytyvät ohjeet.
Avo- tai avioliitto ei vaikuta veroprosenttiin eikä sekään, ettei puolisolla ole mitään tuloja.

Yhteistyössä