Muuttovalmiin talopaketin hinta. Paljon teillä on talo maksanut yli avaimet käteen hinnaston?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Raffe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Raffe"

Vieras
Eli nyt unohdetaan tontit, maatyöt ja muut kulut. Kyse PELKÄN TALON hinnasta. Muuttovalmis hintahan periaatteessa sisältää kaiken ja jos ei mitään muuttaisi, niin talohan silloin maksaisi tismalleen sen, mitä hinnastossa on.
Vaikka olisi kuinka laadukas talovalmistaja kyseessä, niin yleensä muuttovalmiston alkaen hinta sisältää aika suppeat materiaalit. Takka on esimerkiksi joku kaikkein pienin, jos nyt sisältyy edes hintaan.. Tapetteja tyyliin se kolme tapettikirjallista, mistä tod.näk mua ei miellyttäisi yksikään tapetti. Ikkunoita varmaan joka tapauksessa lisäisi, paikkoja siirtelisi, suurentaisi ikkunoita tms..

Paljonko teillä on siis lopulta mennyt ns. hinnaston yli? Onko 15.000 realistinen?

[QUOTE="Raffe";28933095]Eli nyt unohdetaan tontit, maatyöt ja muut kulut. Kyse PELKÄN TALON hinnasta. Muuttovalmis hintahan periaatteessa sisältää kaiken ja jos ei mitään muuttaisi, niin talohan silloin maksaisi tismalleen sen, mitä hinnastossa on.
Vaikka olisi kuinka laadukas talovalmistaja kyseessä, niin yleensä muuttovalmiston alkaen hinta sisältää aika suppeat materiaalit. Takka on esimerkiksi joku kaikkein pienin, jos nyt sisältyy edes hintaan.. Tapetteja tyyliin se kolme tapettikirjallista, mistä tod.näk mua ei miellyttäisi yksikään tapetti. Ikkunoita varmaan joka tapauksessa lisäisi, paikkoja siirtelisi, suurentaisi ikkunoita tms..

Paljonko teillä on siis lopulta mennyt ns. hinnaston yli? Onko 15.000 realistinen?[/QUOTE]

Meille tulee avaimet käyteen maatöineen ja talleineen ja kaikkineen (ei pihat), talon koko 170m2. Hinta 320ke. Vaikka tuota et halunnutkaan tietää :D. Mutta yleensä materiaaleihin on tietty budjetti, ei mitään valmiita tapettivalikoimia ole :) (jos ei puhuta älväristä). Meillä kalusteisiin on budjetoitu toimittajan puolelta asennuksineen 15ke. Eli tuon ylittävä osa maksetaan itse. Kodinkoneisiin 3ke. Sisustukseen 5ke.

Meillä talo rakennutetaan omien piirustusten pohjalta.

[QUOTE="Tiina";28933131]Meille tulee avaimet käyteen maatöineen ja talleineen ja kaikkineen (ei pihat), talon koko 170m2. Hinta 320ke. Vaikka tuota et halunnutkaan tietää :D. Mutta yleensä materiaaleihin on tietty budjetti, ei mitään valmiita tapettivalikoimia ole :) (jos ei puhuta älväristä). Meillä kalusteisiin on budjetoitu toimittajan puolelta asennuksineen 15ke. Eli tuon ylittävä osa maksetaan itse. Kodinkoneisiin 3ke. Sisustukseen 5ke.

Meillä talo rakennutetaan omien piirustusten pohjalta.[/QUOTE]

Right... :laugh:

Olisikohan talon ns. listahinta ollut alunperin 180ke ja meidän talolle tuli hintaa lopuksi ehkäpä 200ke.

Muutoksia:

- Jokaista ikkunaa suurennettiin
- Takka on vakiomalliston ulkopuolelta
- Tapeteista yhtä lukuunottamatta kaikki on vakiovalikoiman ulkopuolelta
- listahintaan kuului laminaatti, meillä on parketti
- kodinkoneet eivät ole, mitkä hintaan sisältyä
- Keittiön kaapit ja vetimet eivät ole vakiohintaan sisältyvät
- kaksi suihkua
- käyttöullakko
- ulko-ovi ei ole vakio
- WC poikkeaa reilusti vakiosta
- pohjaa muokkailtiin jonkun verran. Yksi makkari poistettiin ja kahta suurennettiin. Joitakin seiniä poistettiin, otettiin yhteen huoneeseen lasipariovet yms..
- lisättiin reilusti spottivalja ja lisää pistorasioita yms
- laatoitettiin eteisaula

Tuossa nyt ainakin ne mitä muistan.

[QUOTE="Tiina";28933131]Meille tulee avaimet käyteen maatöineen ja talleineen ja kaikkineen (ei pihat), talon koko 170m2. Hinta 320ke. Vaikka tuota et halunnutkaan tietää :D. Mutta yleensä materiaaleihin on tietty budjetti, ei mitään valmiita tapettivalikoimia ole :) (jos ei puhuta älväristä). Meillä kalusteisiin on budjetoitu toimittajan puolelta asennuksineen 15ke. Eli tuon ylittävä osa maksetaan itse. Kodinkoneisiin 3ke. Sisustukseen 5ke.

Meillä talo rakennutetaan omien piirustusten pohjalta.[/QUOTE]

Niin ja rakennuttajalla on yhteistyöfirmoja, joihin on eeeeerittäin kilpailukykyiset hinnat jo valmiiksi neuvoteltuna. Esim. meille tulee Puustellin kalusteet ja budjetti pysyy tuossa 15ke:ssa.

Rakennuskustannukset pitää laskea pohjalta 2000e/asuinneliö (ilman tonttia siis, mutta maatyöt yms. mukaan laskettuna). Tekemällä erittäin paljon itse jäädään hiukan alle ja teettämällä (lähes) kaikki, mennään jonkin verran yli.

[QUOTE="Vieras";28933142]Olisikohan talon ns. listahinta ollut alunperin 180ke ja meidän talolle tuli hintaa lopuksi ehkäpä 200ke.

Muutoksia:

- Jokaista ikkunaa suurennettiin
- Takka on vakiomalliston ulkopuolelta
- Tapeteista yhtä lukuunottamatta kaikki on vakiovalikoiman ulkopuolelta
- listahintaan kuului laminaatti, meillä on parketti
- kodinkoneet eivät ole, mitkä hintaan sisältyä
- Keittiön kaapit ja vetimet eivät ole vakiohintaan sisältyvät
- kaksi suihkua
- käyttöullakko
- ulko-ovi ei ole vakio
- WC poikkeaa reilusti vakiosta
- pohjaa muokkailtiin jonkun verran. Yksi makkari poistettiin ja kahta suurennettiin. Joitakin seiniä poistettiin, otettiin yhteen huoneeseen lasipariovet yms..
- lisättiin reilusti spottivalja ja lisää pistorasioita yms
- laatoitettiin eteisaula

Tuossa nyt ainakin ne mitä muistan.[/QUOTE]

Ainiin.. jonkun verran huoneet vaihtoivat paikkaa meillä. Pohja suunniteltiin pitkälti itse.
Mieheltä kysyin ja 205ke ja rapiat oli lopullinen hinta talon osuudesta.

Me suunniteltiin pohja itse. Talovalmistajan oma arkkitehti suunnitteli sitten lopullisen vedokse.
Meillä yhdisteltiin ulkopuoli kahdesta eri talomallista.
Meillä materiaaleist suurin osa vakiokirjojen ulkopuolelta. Kaikki laatat ja kaakelit ovat ns. vakiokirjoista. Valikoima oli kyllä todella laaja.
Ikkunat suurenneetiin meilläkin, takka on itse hankittu, käyttöullakko, huonekorkeus nostettii 280cm olkkarissa on korotettu 380cm katto. Kaikkea pientä.

Olisko mennyt 40.000 yli.

Meillä on pohja suunnitteltu kokonaan itse. Se ei muistaakseni maksanut kovin paljoa edes. Talon ulkokuori poikkeaa vakiosta jonkun verran juuri siksi, että pohja suunniteltiin itse, eikä se mukaile juurikaan alkuperäistä pohjaa. Terasseja ollaan suurennettu paljon.
Meillä on kaksi takkaa ja kumpikin on vakiomalliston ulkopuolelta. Pintameriaaleissa on aika paljon kaikkea, mikä poikkeaa perusvalikoimasta.

Olisikohan juuri tuo 15tonnia mennyt yli.

Meillä on Sievitalo. Pohjaratkaisu poikkeaa vakiosta täysin. Osittain ihan itse sunniteltu, osittain yhdesty kahden talomallin pohjia.
Ulkokuori on yhdistelty kahdesta eri talomallista.

Mitä taloja nää on, kun noin halvalla saa. Meillä makso tontti, maatyöt ja talo 200 neiöö ja saunarakennus 1,5 miljoonaa. Tontti tosin maksoi paljon, yli 300000, koska on meren rannalla. Talo Hongan hirsitalo, 27 cm paksua hirttä. Pelkkä talon materiaali lahes parisataa tuhatta ja siihen pystytys. Kaikki muut työt erikseen:valut, sähköt, putket, timpuri, lattiat, katot, puhallusvillat ym. Mikään ei sisältynyt talotoimitukseen.

Aivan järkkyjä hintoja. Eikö ole mahdollisuutta tehdä itse?
Me harkittiin avaimet käteen taloa ja todettiin, että tekemällä itse, säästää PALJON.
Meillä palkattiin yksin timpuri täyspäiväisesti. Erikseen oli putkimies,sähkömies ja muurari.
Itse tehtiin paljon.
Saatiin talo 140.000.

[QUOTE="Wenla";28933248]Aivan järkkyjä hintoja. Eikö ole mahdollisuutta tehdä itse?
Me harkittiin avaimet käteen taloa ja todettiin, että tekemällä itse, säästää PALJON.
Meillä palkattiin yksin timpuri täyspäiväisesti. Erikseen oli putkimies,sähkömies ja muurari.
Itse tehtiin paljon.
Saatiin talo 140.000.[/QUOTE]

Me rakennutetaan ku ei jakseta/pystytä rakentamaan itse. Ei ole sukulaisia apuna, eikä aikaa arjenpyörityksessä olla raksalla. Toki me ollaan melkein 40v ennen ku saadaan tuo talo rakennutettua. Aiemmin ei ollut varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28933146:
Rakennuskustannukset pitää laskea pohjalta 2000e/asuinneliö (ilman tonttia siis, mutta maatyöt yms. mukaan laskettuna). Tekemällä erittäin paljon itse jäädään hiukan alle ja teettämällä (lähes) kaikki, mennään jonkin verran yli.

Plaah. Taasko sä aloitat?

Plaah. Taasko sä aloitat?

Mun on pakko peesailla.
Kyllästyttää nämä papereista tehdyt laskukaavat, jotka harvemmin pitää paikkaansa.

Aiemmin kritisoin jonkun palstalaisen antamaa laskukaavaa talon säkönkulutuksesta, ihan paikkaansapitämätön sekin.

Parhaan arvauksen saa kun kyselee mahdollisimman monelta samantapaiseen ratkaisuun päätyneeltä niitä todellisia kustannuksi.
Kuten ap fiksusti tässä tekeekin. :)

Meni noin 35-40t€ yli hinnastohinnan.
Vaihdettiin pakettiin kuuluva sähkölämmitys maalämpöön, laatoitimme kaikki kosteat tilat + keittiön, ruokailutilan, eteisen ja aulan lattiat.
Pelkkiin keittiökaapistojen MUUTOKSIIN (siis keittiön pohja pysyi samana, mutta vaihdoimme ovet ja tasot ) meni 8000€.
Sähkösuunnitelma meni uusiksi, takka vaihtui hienompaan, teraasi kasvoi yli 30neliöllä, käyttöullakko lisättiin.
Olohuoneen ja makkareiden lattiamateriaalit vaihdettiin laminaatista kovapuuhun, spotteja lisättiin olkkarin kattoon, sauna päivitettiin parempaan, suihkutilaan lisäsimme suihkun ym.

Talon pohjaan ei tehty suurempia muutoksia. Otettiin peilikuvana, yhtä seinää pidennettiin ja muuta pientä, mutta nuo muutokset eivät maksaneet mitään. Meillä kuuluu korotettu sisäkatto hintaan.
Käyttöullakko taisi maksaa 2000e. Otettiin parempi takka ja muutos maksoi noin 2000e. Ikkunoita suurenneettiin ja lisättiin ulko-oven viereen koristeikkunoita. En muista paljonko ikkunamuutoksiin meni.
Telkkarihuoneeseen tuli lasipariovet, ulko-ovi on vakiomalliston ulkopuolelta. Kodinkoneet ja koko keittiön kalusto on vakiomalliston ulkopuolelta. Tapeteista ei yksikään ole vakiokirjoista. Eteisaulaan otettiin laatat.

Spotteja, pistorasioita yms lisättiin 1500eurolla.

Olisiko muutoksista tullut yhteensä 15.000?

[QUOTE="vieras";28934292]Mun on pakko peesailla.
Kyllästyttää nämä papereista tehdyt laskukaavat, jotka harvemmin pitää paikkaansa.

Aiemmin kritisoin jonkun palstalaisen antamaa laskukaavaa talon säkönkulutuksesta, ihan paikkaansapitämätön sekin.

Parhaan arvauksen saa kun kyselee mahdollisimman monelta samantapaiseen ratkaisuun päätyneeltä niitä todellisia kustannuksi.
Kuten ap fiksusti tässä tekeekin. :)[/QUOTE]

Harvinaisen pälli kommentti. Ymmärrän kyllä, että siinä vaiheessa kun sitä projektia suunnittelee, niin olisi mukava kuulla ainoastaan niitä 1000e/neliö -hintoja, mutta kun niillä nyt vaan ei ole mitään todellisuuspohjaa. Monessa muussa asiassa ymmärretään hyvin, että mihinkään netistä luettuun ei tule luottaa sokeasti, mutta tässä talonrakennusasiassa on käynnissä jonkinlainen käänteinen huutokauppa, jossa alimman arvion antaja on aina se luotettavin.

Siinä rakennusprojektissa kun about miljoona muuttuvaa osaa, niin muiden toteutuneiden hintojen kysely on kuta kuinkin yhtä järkevää kuin kysellä ruokakaupasta ulos tulevilta, että paljonko ostokset maksoivat ja päätellä sitten tämän pohjalta, paljonko pitää itse varata rahaa kauppareissuun.

Olen jo kerran luvannut itselleni olla sekaantumatta näihin unelmahöttöketjuihin, mutta sekaannuinpa kuitenkin. Mutta nyt jätän nämä lopullisesti. Pitäkää tunkkinne, mutta älkää tulko sitten tänne itkemään, kun se projekti maksoi kuitenkin sitten lopulta sen 1800-2200e/neliö.

Mä en löydä kastellin sivuilta mitä valokaari 168m2 maksaa.. Meillä siis arkkitehti piirtänyt kuvat asuinneliöitä 170 ja kutakuinkin kaikki muokattu tuota valokaari-ikkunaa lukuunottamatta. Meillä Talopaketti muuttovalmiina avaimetkäteen oli 242 000€ (+ tontti ja liittymät, maatyöt kuului tuohon hintaan). Asutaan Jyväskylässä mikäli se vaikuttaa paketin hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28933146:

Joo varmaan jokin Lammi-kvitalo, mutta normaalit puutalot kyllä rakentaa ihan kivasti 1200-1500 euroa asuinneliö. Älvärin rakentaa siihen tonniin neliö.

Yhteistyössä