Muutto Suomeen lapsen kanssa vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiira"

Vieras
Olen suomalainen ja asunut Amerikassa 14 vuotta. Naimisissa ja meilla on kohta 7 vuotias poika. Avioliitto on pahassa jamassa ja ero on mietinnassa, tosin ei nyt viela edes olla asumuserossa, kaikki on vahan vaiheissa jne. Nyt olen sitten miettinyt takaisin Suomeen muuttoa jos se ero nyt sitten tapahtuu ja kun poika kerran tayttaa seitseman, han voisi sitten aloittaa Suomessa koulun. Han on just taalla Amerikassa ekan luokan lopulla ja on hyva koulussa. Taalla on kaikki naa artikkelit Amerikassa kuinka Suomessa on paras koulusysteemi joka rohkaisee mua muuttamaan. Mika ehka pelottaa on etta poika ei enaa puhua suomea, muutaman sanan ehka mutta ei oikeastaan. Tietenkin laittaisin sen englannin kieliseen luokkaan mutta pelottaa ehka se kulttuuri ero liikaa. Mun poika on asunut taalla koko ikansa eika ole koskaan edes kaynyt Suomessa, se on Suomen kansalainen ettei siina mitaan. Sekavia ajatuksia....onko kellaan kokemuksia tallaisesta tai ajatuksia ylipaataan tasta....?

Poika oppii kyllä kielen nopeasti ja tulee nopeasti sopeutumaan kulttuuriinkin vaikka todennäköisesti Amerikassa asuminen tuleekin aina vaikuttamaan häneen ja identiteettiinsä. Itse pohtisin enemmänkin sitä haluanko viedä lapsen niin kauas isästään.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
En muuttaisi. Suomi ei ole enää edes Pisa-tutkimuksen ykkönen, koulutuksemme taso laskee koko ajan, täällä on paljon työttömiä ja yleinen ilmapiiri negatiivinen maahanmuuttajia kohtaan. Todennäköisesti et myöskään kuulu ainakaan alussa Suomen sosiaaliturvan piiriin, koska olet asunut liian kauan pois Suomesta. Poika tarvitsee myös isäänsä ja jos Suomeen muutat, sinulla pitäisi olla varaa matkustaa riittävän usein lapsesi kanssa USAan, jotta lapsi saa tavata isäänsäkin. Pahimmassa tapauksessa syntyy huoltajuustaistelu, jonka sinä häviät. Ei tästä ole kovin montaa vuotta, kun oli todella surullinen tapaus, missä äiti lopulta kaappasi lapsensa ja matkusti Suomeen. Piilotteli lasten kanssa täällä, mutta lopulta perhe löydettiin ja lapset palautettiin takaisin isälleen USAan. Lapsille ihan hirveää riepottelua.

Kiitos, nuo ajatukset selventaa paljon. En tietenkaan aikonut lahtea ilman isansa lupaa vieda lapsen sinne ja tottakai se matkustaminen olisi kallista jne. Kai tassa halusin vain miettia eri mahdollisuuksia....mutta olet oikeassa, muistan itse lapsuudesta etta maahanmuuttajia kohtaan katsottiin vahan vinoon enka halua sellaista lapselleni. Joo ja piti palauttaa kela kortti ajat sitten. Kiitos hyvasta kommentista.

En muuttaisi. Suomi ei ole enää edes Pisa-tutkimuksen ykkönen, koulutuksemme taso laskee koko ajan, täällä on paljon työttömiä ja yleinen ilmapiiri negatiivinen maahanmuuttajia kohtaan. Todennäköisesti et myöskään kuulu ainakaan alussa Suomen sosiaaliturvan piiriin, koska olet asunut liian kauan pois Suomesta. Poika tarvitsee myös isäänsä ja jos Suomeen muutat, sinulla pitäisi olla varaa matkustaa riittävän usein lapsesi kanssa USAan, jotta lapsi saa tavata isäänsäkin. Pahimmassa tapauksessa syntyy huoltajuustaistelu, jonka sinä häviät. Ei tästä ole kovin montaa vuotta, kun oli todella surullinen tapaus, missä äiti lopulta kaappasi lapsensa ja matkusti Suomeen. Piilotteli lasten kanssa täällä, mutta lopulta perhe löydettiin ja lapset palautettiin takaisin isälleen USAan. Lapsille ihan hirveää riepottelua.

No joo, mutta tuossa tapauksessa lapset haluisvat asua Suomessa. Kokivat että täällä saa elää vapaammin, ja että koulutus on parempaa (kertoivat itse minulle). Koulussa kyllä autetaan, ja lapsen voi laittaa englanninkieliseen kouluunkin.

Isän puolesta en kyllä lähtisi lasta näin pitkän välimatkan päähän raahaamaan. Mutta muuten toisin lapsen Suomeen. Olisin varmistanut että lapsesta tulee kaksikielinen puhumalla lapselle Suomea.

Joo, se on totta, se on pitka valimatka lapsen ja isan valilla. Suomea puhuttiin pojan kanssa kunnes se oli 3 vuotias ja 4 vuotiaana se viela puhua molempia kielia mutta kun ei ole muitan suomea puhuvia kuin mina niin se suomi jai.....

Riippuu missä sun sosiaalinen verkosto on. Voi olla myös sulle kulttuurishokki tulla noin pitkän ajan jälkeen takaisin. Asiat ei välttämättä ole samoin kuin lähtiessä.
Ja on tuo todellakin tolkuttoman pitkä matka lapselle reissata vanhempien välillä.

Mä niin haluaisin muuttaa Suomeen, olen pattitilanteessa, ulkomailla ja eronnut ulkomaalaisesta miehestä. Lapset yhteishuoltajuudessa ja viikko-viikko tapaamisilla. Koulut on huonoja täällä, ilma saasteista ja lasten isä on väkivaltainen raivohullu...

[QUOTE="Kiira";29952667]Tuo on kaikki myos totta, mita enemman ma tata ajattelen niin ei siina Suomeen muutossa ole jarkea talla hetkella ainakaan.[/QUOTE]

Mietin sitäkin että jo se ero on lapselle aika iso juttu. Saati sit että samalla muuttaa toiselle puolen maapalloa lapselle ihan vieraaseen maahan. Ite ehkä odottaisin vuoden parikin eron jälkeen ja katsoisin sitten tilannetta.
Asia olis eri jos olisitte säännöllisesti käyneet suomessa ja täällä olis lapsellekin tuttuja ihmisiä ja paikkoja.

[QUOTE="Kiira";29952667]Tuo on kaikki myos totta, mita enemman ma tata ajattelen niin ei siina Suomeen muutossa ole jarkea talla hetkella ainakaan.[/QUOTE]

Jatketaan sitten....

[QUOTE="Katja1";29952680]Mä niin haluaisin muuttaa Suomeen, olen pattitilanteessa, ulkomailla ja eronnut ulkomaalaisesta miehestä. Lapset yhteishuoltajuudessa ja viikko-viikko tapaamisilla. Koulut on huonoja täällä, ilma saasteista ja lasten isä on väkivaltainen raivohullu...[/QUOTE]

USA on aika iso maa, ei siellä joka paikassa ole koulut huonoja ja ilma saasteista. Muuta jonnekin muualle. Ja en nyt oikein ymmärrä sitäkään, että jos olet siellä jo 14 vuotta asunut niin miksi koko paikka muuttuu ihan kamalaksi nyt kun olet eronnut? Kai sulla siellä on muutakin elämää ollut kuin mies? Työ, ystävät, harrastukset?

USA on aika iso maa, ei siellä joka paikassa ole koulut huonoja ja ilma saasteista. Muuta jonnekin muualle. Ja en nyt oikein ymmärrä sitäkään, että jos olet siellä jo 14 vuotta asunut niin miksi koko paikka muuttuu ihan kamalaksi nyt kun olet eronnut? Kai sulla siellä on muutakin elämää ollut kuin mies? Työ, ystävät, harrastukset?

Eikös tuossa kirjoita 2 eri ihmistä..

[QUOTE="Ken guru";29952800]Eikös tuossa kirjoita 2 eri ihmistä..[/QUOTE]

Heh, todellakin :) Aloittaja oli Kiira ja minä taas kirjoittelen täältä Keski-Euroopan saasteiden seasta...

Oletko valilla kaynyt kuinka usein suomessa ja olisiko teilla enaa mitaan tukiverkkoa Suomessa? Minne muuttaisit? Tyot? Suostuisiko lapsen isa koskaan muuttoon koska jos ei niin turhaa kai sita on miettiakaan jos et halua kaapata lasta ilman isan suostumusta.
Itse olen tullut siihen tulokseen etta jos joskus ero tuleekin niin en usko enaa pysyvasti suomeen muuttavani, koska olen koko aikuisikani taalla asunut, lapset on syntyneet taalla ja koulut aloitettu vaikkakin puhuvat meilla sujuvahkoa suomea niin siltikin meidan kaveritm tyot yms on kaikki taalla, Suomessa ainoastaan sukulaisia joiden luona on toki kiva vierailla ja he kayvat meilla myoskin.
Eli en usko etta Suomeen muutto olisi ratkaisu ongelmiin, vaan saattaisi kayda painvastoin huonolla tuurilla varsinkin jos sulla ei ole valmiiksi toita, asuntoa yms Suomessa.

Todennäköisesti et myöskään kuulu ainakaan alussa Suomen sosiaaliturvan piiriin, koska olet asunut liian kauan pois Suomesta.

Halusin vain korjata tätä kommenttia sen verran, että olen asunut vuosia Yhdysvalloissa ja välillä asuin jonkin aikaa Suomessa. Kun muutin takaisin Suomeen, olin saman tien taas sosiaaliturvan piirissä kun muutin pysyvän osoitteeni Suomeen.

AP, tämä on nyt hieman ohi aiheen, mutta minusta olisi tärkeää, että poikasi tuntisi myös suomalaiset juurensa ja osaisi suomea. Silloin hän tietäisi kuka hän on ja mista tulee, minkä lisäksi siinä olisi käytännöllinen etukin, sillä hän voisi halutessaan kouluttautua kokonaan tai osittain Suomessa.

Niimpa. Olen siis jo paattanyt etten muuta meita Suomeen, ainakaan talla hetkella. Piti vahan vain saada palautetta sielta puolen ennen kuin tallaista suunnittelee ja hyva etta sain.

[QUOTE="Kiira";29953396]kiitos kaikista naista kommenteista. Kylla se esim. osaa vahan suomea mutta ei tarpeeksi silla parjatakseen.[/QUOTE]

7-vuotias oppii kielen uudestaan puolessa vuodessa, se ei ole ongelma millään lailla.
Mutta vaikka jäisittekin, puhu ihmeessä lapsellesi suomea, vaikka vastaisiin englanniksi takaisin, se pitää kielen muistissa .
Itse en suostunut enää 4-5 vuotiaana puhumaan suomea, mutta vanhemmat puhuivat sitä meille silti, ja hienosti menin suomalaiseen kouluun kesken ekan luokan kun tänne muutimme.
Viime kesänä viimeksi tapasin niitä kavereita jotka jäivät sinne, kyllä 30 vuotiaatkin vielä ymmärtävät suomea vaikka eivät puhu.

Yhteistyössä