Muuttaakko isompaan ja kalliimpaan asuntoon vai ei... *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Tämä on ihan oikeasti melko turha aloitus, mutta puran nyt mieltäni tänne...
Eli meitä on tällä hetkellä 2 aikuista ja 4v lapsi, vauva syntyy loppuvuodesta. Asumme nyt todella edullisesti ja ahtaasti 2h+k asunnossa, ja rahaa jää matkusteluun ja kaikkeen mukavaan, säästöönkin. Mutta sitä tilaa on vähän, eikä tee mieli esim. kutsua vieraita kotiin :/ Lisäksi tämä nykyinen koti on useamman kilometrin päässä keskustasta.

Nyt meille tarjoutui tilaisuus vuokrata ydinkeskustasta isompi asunto, jossa on yli tuplasti neliöitä, ja asumiskustannukset nousisivat noin 600e/kk.

Yritän nyt selvitellä arvomaailmaani, että olenko valmis pistämään säästöjäni unelmakämpän vuokraan ja mahdollisesti palaamaan äitiyslomalta aiemmin töihin että sama elintaso säilyisi, vai mahdummeko kenties vielä jonkin aikaa tähän asuntoon ja voimme elää ilman rahahuolia?

Älkää ehdottako oman asunnon ostoa, sekään ei tunnu fiksulta kun olen äitiyslomalle jäämässä.

Nii-in, se on niitä arvomaailman valintakysymyksiä. Itse viihtyisin paremmin tilavammassa asunnossa lähempänä keskustaa, etenkin äitiyslomalla pää olisi pää hajonnut jossain ahtaassa asunnossa keskellä ei mitään.

Kumpi on tärkeämpää? Joku sietää yhtä tilannetta ja toinen toista. Itse en halua käyttää kamalasti rahaa asumiseen. Minusta esim. matkustelu on kivempaa kuin enemmän neliöitä. Jokainen tekee tavallaan.

Muuttaisin ehkä isompaan, muta en noin paljon että neliöt tuplaantuu ja 600 e/kk lisää kuluja - tai toki jos se teidän rahatilanteeseen sopii. Meille olisi turhan iso korotus, kun asumiskulut on nyt n. 900/kk.

Niin minäkin olen tähän saakka ajatellut, että asuminen ei saa maksaa paljoa ja matkustelemaan täytyy päästä useamman kerran vuodessa. Nyt kun olen ollut jo jonkin aikaa sairauslomalla ennenaikaisten supistusten takia ja esikoisen kanssa kotona, niin tämä tilanpuute on alkanut tuntua paljon isommalta asialta.

Tosin pienen vauvan kanssa ei varmaan tule lähdettyä niin usein reissuunkaan ja äitiysloma kahden muksun kanssa pienessä aunnossa ahdistaa jo ajatuksena, keskustassa olisi helpompaa kutsua kavereita lapsineen käymään eikä kerhoihinkaan tarvitsisi autolla mennä. Todennäköisesti toisesta autosta olisikin viisainta luopua.
Mies tekee pitkää päivää töissä ja ei oikein aina jaksa ymmärtää jos olkkarin sohva on muuttunut majaksi, joten on kyllä melkoiset paineet pitää esikoisen leikit aisoissa että täällä mahtuu kävelemään :/

Minunkin mielestä joku kompromissi voisi olla paras vaihtoehto. Jos muuttaisitte tuohon uuteen asuntoon, menisitte toisesta äärilaidasta toiseen. Olisiko jotain tarjolla siinä välimaastossa.

No meillä on nyt asumiskulut vain noin 350e/kk. Riittäisi kyllä 20 neliötäkin lisää, mutta tällä paikkakunnalla on todella huono asuntotilanne, varsinkin kolmioita on tosi vähän tarjolla :/

Siis tottakai ymmärtää että lapsi leikkii, mutta ne leikit täytyy levittää olohuoneeseen kun makkariinkaan ei mahdu (kaikkien sängyt siellä) , sitä lähinnä tarkoitin...

Siis tottakai ymmärtää että lapsi leikkii, mutta ne leikit täytyy levittää olohuoneeseen kun makkariinkaan ei mahdu (kaikkien sängyt siellä) , sitä lähinnä tarkoitin...

Sitä voi miettiä, tarvitaanko olkkaria vai onko sitten parempi, että lapsilla huone ja aikuisilla huone, jos kaksiosta kyse. Näin meillä. Yhteistä aikaa voi silti viettää. Lapset voivat jättää leikkejään oman huoneensa lattialle.

Mä muuttaisin. Pää hajoaisi alta aikayksikön pienessä kaksiossa, varsinkin ellei mihinkään pääsisi ilman hirveitä operaatioita.

Jos te muuttaisitte niin ilmeisesti pystyisitte luopumaan toisesta autosta? Sillä kattaisitte jo asumiskuluja joksikin aikaa kun saisitte myynnistä rahaa, veroja ja vakuutuksia ei menisi, eikä bensaakaan. Entä perhesopu, jos nyt jo tulee riitaa tilanahtaudessa niin miten sitten kun teitä on yksi lisää.

Ja sitten. Mihin sä säästät? Ellet kerran unelmakämppääsi ole valmis laittamaan rahoja niin mihin?

Säästän ihan tavan vuoksi, en mihinkään tiettyyn asiaan, helpottaa vain arkea jos saa uuden tiskikoneen samantien rikkoutuneen tilalle tms.
Niin, ehkä elämänlaatua ei voi rahassa mitata, eikä sitä että minä olen kuitenkin enemmän kotona ja olisi mukavaa viihtyäkin siellä...

Parempi olla säästöjä, koska ei voi tietää milloin jotain tapahtuu. Vaikka olisi vakuutuksiakin pahan päivän varalle, ne vakuutuskorvaukset eivät välttämättä tule heti. Ihmisillä on liian harvoin varapuskuria, tälläkin palstalla moni talousahdingossa nopeasti.

Kun me muutimme isompaan nuoruusvuosinani, myös siivoamiseen alkoi upota enemmän aikaa. Kaikella on puolensa ja asioita voi harkita, mikä on itselle mukavinta. Elämää voi helpottaa monilla tavoin: jos on varaa, voi palkata siivoojan, voi tilata ruokaostokset netistä ja reissata tai sitten käyttää varat suurempaan kotiin.

Säästän ihan tavan vuoksi, en mihinkään tiettyyn asiaan, helpottaa vain arkea jos saa uuden tiskikoneen samantien rikkoutuneen tilalle tms.
Niin, ehkäelämänlaatua ei voi rahassa mitata, eikä sitä että minä olen kuitenkin enemmän kotona ja olisi mukavaa viihtyäkin siellä...

Rahoja ei mukaansa täältä saa, eikä kaikkia säästöjä suinkaan ole pakko laittaa uuteen kämppään. Tummenetussa lauseessa sä sen sanot itse. Et viihdy nykyisessä asunnossa, tarjolla on unelmakämppä. Eikö se jo kerro ratkaisun, ainakin jos miehesi on yhtään samoilla linjoilla. Jos murehdit sitä että joudut mahdollisesti menemään vähän aiemmin töihin, niin kuvitteletko että jaksat olla siinä kaksiossa kun nuorempi on vaikka 1,5 v ja vanhempi 5,5?

[QUOTE="vieras";22346761]Me asutaan myös kaksiossa, aikuisilla sänky (isossa) olohuoneessa, lapsilla oma huone missä leikit ja lelut.[/QUOTE]

Mulla makkari, lapsilla olkkari. On kohtalaisen hyvä pohjaratkaisu tässä ja kaappitilaakin 8 kaapin verran valmiiksi, joten yhtään lisää ei tarvittu hankkia.

listaa plussat ja miinukset...

mä tosin muutaisin isompaan. ja heti! kaksiossa oli oikeesti hankalaa asua 2 lapsen kanssa varsinkin kun meil se toinen oli koliikki vauva, sai kaikki jotenkin nukuttua kun nukuin itse vauvan kanssa toisessa huoneessa alkuajan!

Muuttaisin ilman muuta.Meillä on pelkkä lainanhoito 900e/kk ja tilaa paljon, joka meille on tärkeetä jo viihtyvyyssyistä. Ja kyllä me matkustellaankin ja lapsiakin siunaantunut 4. Mut meillä on ihan ok rahatilanne, eli pystyn olemaan kotona kun lapset on pieniä jne.

Kannattaa huomioida, että kun lapset kasvavat, tilaa usein tarvitaan enemmän. Sitten kun leluja alkaa olla siellä täällä ja kaikkea (suksia, polkupyöriä, luistimia, muita harrastusvälineitä..) kaksin kappalein, varastotilaakin tarvitaan rutkasti enemmän. Mä tekisin ehkä niin, että jos mitenkään pystyisin vielä asumaan pienemmässä, jatkaisin siinä vielä ja samalla säästäisin omaa asuntoa varten. Ja se oma olisi sitten tilavampi ja siinä koko perhe mahtuisi asumaan vaikka niin kauan kun lapset kotona asuvat.

Kiitos hyvistä ja asiallisista kommenteista! Jatkan plussien ja miinusten listailua, huomenna iltapäivällä pitäisi tehdä päätös...

Niin, tuli vielä mieleen sekin karmiva vaihtoehto, että entä jos ensi talvi on yhtä kylmä ja luminen kuin edellinenkin? Huomattavasti mukavammalta kuulostaa olla neljän seinän sisällä isommassa kodissa.

Mä muuttaisin. Jos kerran autostakin voisi luopua, en miettisi kahta kertaa. Koska matkustelu on hetken huvia ja elämä kuitenkin on sitä arkea suurimmaksi osaksi, tekisin arjesta niin hyvän kuin voin. Ja voihan matkustaa edullisemmin tai harvemmin kuin tähän asti, koska usein rahaa löytyy siihen mitä kovasti haluaa;)

[QUOTE="palma";22347290]Mä muuttaisin. Jos kerran autostakin voisi luopua, en miettisi kahta kertaa. Koska matkustelu on hetken huvia ja elämä kuitenkin on sitä arkea suurimmaksi osaksi, tekisin arjesta niin hyvän kuin voin. Ja voihan matkustaa edullisemmin tai harvemmin kuin tähän asti, koska usein rahaa löytyy siihen mitä kovasti haluaa;)[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Me asutaan kaksiossa 2 aikuista + 2 päiväkoti-ikäistä, MUTTA neliöitä 90 ja meillä on täällä lisäksi iso alkovi, jossa itse nukumme, lapsilla iso makkari, työhuoneena vanhanaikainen palvelijanhuone ja iso olkkari ja keittiö. Eli periaatteessa voisi kuitenkin ajatella, että "huoneita" on neljä. En olisi voinut kuvitellakaan tuon kuopuksen vauva-aikaa niin, että oltaisiin esim. kaikki neljä jouduttu nukkumaan samassa. (Silloin esikoinen vielä asusti alkovissa (jossa ovet) ja meillä oli tuo nykyinen lasten makkari ja vauvan sänky siellä.

Yhteistyössä