Muutan toiselle paikkakunnalle. Hain takuuvuokraan maksusitoumusta nyk. sosiaalitoimistosta mutta eivät myöntäneet sitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nina"

Vieras
Onko ihan oikein?

Muutan naapuripaikkakunnalle, mutta tietääkseni tuo uuden asunnon takuuvuokran maksusitoumus pitää hakea nykyisen asuinpaikan eli lähtökunnan sosiaalitoimistosta. Olen siellä ollut muutenkin ttt-asiakkaana. Eivät kuitenkaan myöntäneet takuuvuokraan maksusitoumuspaperia, koska muutan pois kunnasta. Käskivät kysyä uudesta asuinpaikasta. Meneekö se niin?

[QUOTE="Nii";29005040]Uus paikkakunta hoitaa tollaset[/QUOTE]

Ohjeissa lukee, että lähtöpaikka kunta antaa maksusitoumuksen takuuvuokraan mutta tulopaikka voi maksaa ensimmäisen vuokran.

Tarkemmin en tiedä... :(

Mulla on myös sellainen käsitys että lähtökunta hoitaa kaikki mahdolliset muuttoon liittyvät kulut. Taitaa toki olla niin että sosiaalitoimistolla on oikeus vaatia että muuttoon on joku painava syy.

Vanha paikkakunta vetosi ymmärtääkseni siihen, että muutan pois niin miksi he takaisivat vuokranmaksun. Ja ehkä osasyynä oli 3kk:n takuuvuokra vaatimus uudelta vuokranantajalta (joka on kaupunki).

Pääsääntöisesti vakuuden myöntäjäkunta määräytyy sen mukaan, kumman kunnan alueella asut, kun vuokravakuus erääntyy maksettavaksi. Pääsääntöisesti siis muutattajakunta myöntää takuuvuokran.

Lähtökunnan pitäis maksaa takuuvuokra koska olet sen kunnan asukas kunnes muutat. Ja yleensä se takuuvuokra pitää olla maksettu, että saa avaimen eli pääseen muuttamaan.

Ei makseta vuokravakuutta, jos ei ole pätevää syytä. Pätevä syy käytännössä tarkoittaa työ- tai opiskelupaikkaa. Ja toki perustoimeentulotuessa tulee jäädä vajetta, jotta vuokravakuuden voi myöntää

Mitäs olisi jos maksaisit itse sen takuuvuokran?

No kaikilla nyt ei yksinkertaisesti ole sellaisia rahoja, etenkään toimeentulotukiasiakkaalla.

Ap, tarkista vielä netistä oman paikkakunnan ohjeistuksia aiheesta ja ota sinne sossuun yhteyttä uudelleen. Painokkaasti mutta tietty asiallisesti "vaadit" sitä vakuutta. Mukaan vielä todisteet ilmeisestä muuttovelvoitteesta.

Kolmen kuukauden vuokravakuus kaupungin asuntoon kuulostaa kyllä aika hurjalta muuten. :O

[QUOTE="vieras";29005029]mulla aina maksanut se nykyinen asuinpaikka tulevan takuuvuokran uuteen kuntaan, se maksusitomus on tosin vaan vuoden voimassa..[/QUOTE]

Montakos kertaa sitä ollaan yhteiskunnan kustannuksella hummailtu ympäri Suomen? Aattele hei, mä olen ihan kokopäivätyössä, samoin mieheni ja jos me muutettaisi toiselle paikkakunnalle, jouduttaisiin säästämään ainakin vuosi ennenkuin saataisiin takuuvuokria kokoon, plus että muuttaminen vie muutenkin rahaa. Mut kiva sulle että olet AINA saanut rahaa. Toiset tekee töitä perse ruvella sunkin edestä.

Mitäs jos mulla ei ole laittaa nollatuloista yli 2500 euroa? :headwall:

Tuo asunto on 3h+k ja meitä on 5 henkeä. Vuokra on 850 euroa, joka on halvin mahdollinen kaupungin asunto.

Olen korkeakoulutettu akateeminen yli 10 vuotta työssä käynyt nainen. Minulla on työssä käyvä mies ja kolme lasta.

Ei meillläkään ole tuollaisia rahoja. Pitäisi n. vuosi säästää. Eikä saada sossusta rahaa. Ei olla koskaan saatu. Että vähän suhteellisuudentajua....

Montakos kertaa sitä ollaan yhteiskunnan kustannuksella hummailtu ympäri Suomen? Aattele hei, mä olen ihan kokopäivätyössä, samoin mieheni ja jos me muutettaisi toiselle paikkakunnalle, jouduttaisiin säästämään ainakin vuosi ennenkuin saataisiin takuuvuokria kokoon, plus että muuttaminen vie muutenkin rahaa. Mut kiva sulle että olet AINA saanut rahaa. Toiset tekee töitä perse ruvella sunkin edestä.

Tukehdu pullaas, voin 100 varmasti sanoa että teen rankempaa duunia kun sinä ja ukkos yhteensä..opiskelijan tuloilla ei vaan paljon makseltu takuuvuokria, ja mitä se sun persettäs kutittaa kun oikeasti rahaa ei ole mennyt minnekkään vaan maksusitomus jota ei ole koskaan lunastettu? suosittelisin sullekin säästämistä esim. käytöskouluun tai psykiatrille..

Yhteistyössä