Muutama hölmö kysymys ekakertalaiselta

Ekakertalaisena synnytyslaitokselle lähtiessä tulee nyt vähän hölmöjä kysymyksiä :ashamed: :ashamed: mutta jostain nämäkin on kysyttävä :p :p

Eli jos lapsivesi tulee jo kotona, onko heti lähdettävä sairaalaan vai tuleeko odottaa supistusten tihenemistä kotona?

Millaisia siteitä äidille suosittelisitte ottaa mukaan sairaalaan? sieltä saa ilmeisesti hyviä, isoja siteitä, mutta mitä siteitä kannattaisi ottaa mukaan?
 
Jos lapsivesi menee niin kannattaa varmaan soittaa synnytysvastaanottoon ennen kun lähtee. Mun käsityksen mukaan ei tarvi heti mennä jos ei supistele ollenkaan...paitsi jos vauva perätilassa tai muuta erilaista.
Itellä alko vesien menosta heti kipeet supistukset joten siks lähin heti sairaalaan.

En muista että itellä ois ollu mukana siteitä sairaalassa. Vai oisko mies tuonu sit ennen kotiin lähtöö noita yö siteitä. Kotona sit mä ainakin tykkäsin ihan yö siteistä...Sen verran kuitenkin tuli vuotoo päivisinkin että oli mukavampi.

Ne oli ne sairaalan isot siteet tosi hyviä kun oli ne verkko alushousut jalassa niin ei niihin ois saanu tavallista sidettä ees muistaakseni kiinni. Ja kun kuitenkin paikat aina jonkun verran hellänä niin ei mikään puristanu eikä painanu...
Mut toiset vissiin käyttää omia alusvaatteitakin sairaalassa...mä ainakin ite mielummin sieltä otin kaiken minkä sai eikä tarvinu sit kotiinkaan pyykkiä raahata.

yksäiti+ hippu rv 36+3
 
Moi,
Just eilen neuvolan täti neuvoi, että jos vedet menee, niin soitto sairaalaan heti. Sieltä sitten neuvovat (riippuen aina vähän vastaajasta...) odottaako kotona vai lähteäkö sairaalaan. Riippuen siis siitä onko supistukset alkaneet, miten usein tulee jne. Ja jos lapsivesi oli veristä/vihertävää/rusehtavaa, niin sit heti sairaalaan. Ja kannattaa kuulemma ensin lähteä ja soittaa vasta matkalta...
Kokemusta ei siis vielä ole, mutta nämä neuvot sain terkkarilta.

Piija 38+4
 
Itselläni meni esikoisen kanssa vedet jolloin soitin sairaalaan. Supistuksia ei ollut yhtään. Pyysivät tulemaan 6 tunnin sisällä. Toinen synnytys alkoi aamuyöllä kolmen kieppeillä jolloin supisteli ja luulin,että vettä hieman tihkui,kun pikkuhousunsuoja kastui märäksi. Soitin ja pyysivät tulemaan aamun aikana ja meninkin joskus kahdeksan aikaan sinne. Tihkuminen ei ollutkaan vielä lapsivettä,mutta ottivat minut sairaalaan ja tyttö syntyikin iltapäivällä =) .

Siteitä en ottanut mukaan vaan käytin sairaalan tarjoamia. Kotona sitten käytin yösiteitä =)
 
Mulla meni vedet kotona ja soitin heti sairaalaan. Kyselivät liikkuuka vauva, oliko lapsivesi kirkasta, tuleeko suppareita jne. Kaikki oli mulla ok, ja sanoivat et syö aamupala rauhassa ja tulkaa kahen tunnin sisällä sairaalaan. Noh, ruoka ei maistunut. Vedet siis meni aamulla ja poika syntyi illalla.
Siteistä sen verran, että jos tulee paljon tikkejä..niin että niitä on myös tuossa ulkopuolella, niin sairaalaan siteet on parempia. Ne on isoja ja ovat siksi löysemmin eivätkä hankaa niissä ihanissa verkkopöksyissä. Joudut kuitenkin vaihtamaan siteen joka vessareissun yhteydessä (tulehduksien välttämiseksi) joten suosittelen ilmaistavaihtoehtoa . Niitä sitten menee...
Mulla oli kotimatkalle omia always-siteitä (normi,siivellinen) , mutta ei ollut hyvä valinta just niitten ulkoisien tikkien takia. Tikit jäi kiinni just niihin ilmareikiin, mitä niissä siteissä on. Eli mulla näin.
 
pripel
Mulla molemmat synnytykset käynnistyneet vesien menolla ja kahden tunnin sisällä lapset on syntyny :LOL: Että en ite oottelis kotona pätkääkään...

Siteitä en ole sairaalassaoloaikana tarvinnut, kun käytin niitä sairaalan isoja. Kotona sit käytinkin kestositeitä.
 
sairaalan siteet oli tosi hyviä!!!ja osta kotiin vuokkosten long siteitä..se sinninen pakkaus,ne on ollu tosi hyviä..ei tikit jää kiinni eikä perä hikoo :wave:
vesien menosta ja sairaalaan lähtemisestä en tiiä kun mulla käynnistettiin
 
Minulla on molemmat synnytykset alkaneet lapsiveden lorahtelulla ja molemmilla kerroilla lähdettiin sairaalaan pari tuntia veden tulon alkamisesta. Ensimmäisellä kerralla eka lorahduksesta pojan syntymään meni 18 tuntia ja toisella 5. Supistukset alkaneet noin tunti veden tulon alettua.

Siteistä. Itse inhosin noita sairaalan verkkohousuja ja jättisiteitä. Minusta ne nimenomaan hiersi tikkejä. Minulla on ollut mukana ohuita pitkiä yösiteitä ja mammamallin alushousuja, ja molemmilla kerroilla olen ottanut ne käyttöön noin 2 päivää synnytyksestä. Suosittelen!
 
Meillä nlas neuvottiin että jos vedet menee,niin suihkussa saapi ihan rauhassa käydä,mutta mieluusti sitten nopsaan sairaalaan,ettei menis pöpöjä toosaan. Mulla meni vesi vauhdilla 5 aamulla,ja tyttö synty 10.57. Supistukset mulla alko matkalla vasta,sairaalas oltiin vartin yli 6 ja siellä ne alko tihetä niin että saliin päästiin heti,oli jo 5 cm auki. Epiduraalin halusin,se hidasti hiukan synnytystä,että todennäkösesti tyty ois syntyny aikasemminki.... :p Ja ota jotain pitkiä yösiteitä,sairaalas et tartte muutaku kotia lähties... Ne "pikkarit" siellä on tosi uuno turhopuro-lookkia! :D Mutta muita ei tullu mieleenkää vetää jalkaan..
 
NKL:ta neuvottiin että jos vedet menee niin voi lähteä heti menemään synnytyssairaalaan.Ei kiirettä kuitenkaan. MUISTA LAITTAA SIDE. Näkevät sitten minkä väristä lapsivesi on jos sitä tihkuu vielä. Jos tulee verta ihan valumalla tai niinku kätilö sano "kupista kaatamalla", pitää soittaa ambulanssi. Jos käynnistyy suppareilla, ei oo kiirettä ennenku tulevat tiuhaan (alle 10min) tai jos kivut on jo sietämättömät.
Mä ostin niitä isoimpia siteitä! vähä ku olis vaipat pöksys, ja kannattaa kuulemma pölliä sairaalasta lähtiessä niitten siteitä kotiin ;)
 
Minusta nuo sairaalan siteet oli ok. Kotona käytin Alwaysin siteitä. Mulle tehtiin sektio, eikä mitään tikkejä alapäässä ollut. Kuulostaa kyllä ikävältä :( Täytyy varmaan noita Vuokkosia varata, jos tällä kerralla tikit on alapäässä, hui, toivottavsti edes itsestään sulavia :/
 
Jos lapsivesi menee, eikä ole varmaa tietoa, onko pää kiinnittynyt, pitää soittaa ambulanssikyyti, että pääsee makuuasennossa sairaalaan. Jos pää ei ole kiinnittynyt ja oleillaan pystyasennossa, voi napanuora luiskahtaa emättimen puolelle pään ohi ja pään kiinnittyessä jäädä puristuksiin.
 

Yhteistyössä