Muutaisitko liian ahtaasta omistusasunnosta vuokralle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muutaisitko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo. Mulle asunnon omistaminen ei ole mikään itseisarvo. Tärkeämpää on asua kivalla alueella riittävän tilavasti kuin liian ahtaasti vain siksi että on pakko omistaa asuntonsa.
Ootko ap asoja katsellut?

No mun mielestä kyseinen asunto ei ole ollenkaan liian ahdas kolmelle ihmiselle, mutta makuasia kai. Mutta mitä omistusasuminen/vuokra-asuminen niin mä en ymmärrä ollenkaan sitä vouhotusta siitä omistusasumisesta, ihan kuin olisit paremman luokan ihminen kun asut omassa kuin jos maksat vuokraa. Mitä ihmeen väliä sillä on? Surimmalla osalla se asunto tai talo on kuitenkin pitkään pankin talo eikä oma. Kyllä mä voisin kuvitella muuttavani vuokra-asuntoon jos tulis sellanen tilanne. Ei se ihmisarvo riipu asumismuodosta, kyllä se muodostuu monesta muusta tekijästä.

Vuokraan menevä raha on aina sama kun heittäs roskiin...

Ei se mun mielestä ihan noinkaan mene. Tietysti omistuasuntoa ku lyhentää niin se jonain päivänä on oma, mutta vuokra-asumisessa on montakin hyvää puolta. Esim se, että jos jotain hajoaa niin sun ei tarvi maksaa mitään (ellet oo itse rikkonu), esim jos jääkaappi hajoo niin se on yks puhelinsoitto ja uus tuodaan maksutta ja vanha viedään maksutta kuin manulle illallinen. Jos kämppä sattuuki oleen homekämppä niin ei tarvii ku ottaa ja lähteä ja jättää asunnon omistaja selvittelemään sotkuja. Samoin asunnon vaihtaminen käy käden käänteessa, ei tarvi alkaa myymään mitään yms, sanoo vaan sopimuksen irti kuukautta ennen muuttoa.

Laske paljonko saisit omistusasunnostasi vuokraa sitten miinusta siitä yhtiövastike, jonka jälkeisestä osuudesta menee veroa 30%. Riittäiskö se maksamaan yksikseen lainaa pois? Löytäisittekö halvan vuokra-asunnon tilalle, kaupungiltahan ette saa jos omistatte. Vai aiotteko siis myydä omistusasunnon ja muuttaa niillä rahoilla vuokralle? Siihen sanon, että ei kannata.. 60m ainakin kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Jos saa nykyisen asunnon vuokralle ja sille kohtuullisen tuoton (min. 5%), niin voi kannattaakin. Muuten ei. Hiukan vakaammassa maailmantalouden tilanteessa nykyisen asunnon myyminen ja rahojen sijoittaminen hyvää osinkotuottoa tarjoaviin osakkeisiin (ja siis vuokra-asuminen) voisi toimiakin, mutta nykytilanteessa tämä olisi pelkästään typerää.

Surimmalla osalla se asunto tai talo on kuitenkin pitkään pankin talo eikä oma. Kyllä mä voisin kuvitella muuttavani vuokra-asuntoon jos tulis sellanen tilanne. Ei se ihmisarvo riipu asumismuodosta, kyllä se muodostuu monesta muusta tekijästä.

Ihmisarvo ei tietenkään ole asumismuodosta kiinni. Mutta vaikka asuntomme pitkään onkin enemmän pankin kuin meidän, on se jonain päivänä meidän. Ja se jää sitten lapsellemme perintönä. Vuokra-asunnosta ei jää mitään käteen.

Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa, itse olemme ajatelleet tämän asian näin.

[QUOTE="qwer";26095851]Ihmisarvo ei tietenkään ole asumismuodosta kiinni. Mutta vaikka asuntomme pitkään onkin enemmän pankin kuin meidän, on se jonain päivänä meidän. Ja se jää sitten lapsellemme perintönä. Vuokra-asunnosta ei jää mitään käteen.

Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa, itse olemme ajatelleet tämän asian näin.[/QUOTE]

Vaikka vuokra-asunnosta ei mitään käteen jääkkään, niin ei sen vuokralaisen tyhmä tarvitse olla. Jospa hän säästää kaikke ne rahat, mitkä omistusasuja käyttää remonttiin jne. niin saattaapi lapsilla äkkiä olla aikamoinen perintö ;)
Ne nykyiset lainamäärät ylipitkillä laina-ajoilla joissa koroissa maksetaan ostohinta moninkertaisena,eivät ole läheskään aina niin kannattavia, kun usemmiten itselleen uskottelevat.....Ja ei se asunnon arvo peruskämpissä loputtomiin nousee. Kannattaa myös muista, että se nyt uudehko asunto, joissa ei ole isompaa remonttitarvetta, on laina-ajan päädyttyä jo joksenkin iäkäs, joka tarvitsee jo isompia peruskorjauksia tai sitten se ei olekkaan enään niin arvokas kun nyt.

• Tykkää
Reactions: as if
Me tehtiin vuosi sitten juurikin noin! :) Eikä kaduta kyllä pätkän vertaa!! Saatiin muutaman vuoden vanha rivariviisikko. Aivan mahtavalta paikalta. Myös tuo asia houkutteli, että saa vaan soittamalla uuden jääkaapin ym. Omassa kun joudut maksamaan ihan kaikesta. Meillä myös se vauhditti päätöstä. Vanhassa omakotitalossa kun tuli lähes koko aika jotain korjattavaa/remontoitavaa. Kyllä sitä vielä joskus myöhemminkin ehtii omaa ostaa, jos siltä tuntuu!

Mulle on tärkeämpi se missä me asutaan kuin se kuinka iso kämppä on.
Saataisiin tällä hinnalla isompi kämppä joko kaukana keskustasta ja palveluista tai sitten jostain junttilähiöstä :(
Jos isompaa haluttaisiin vuokralle niin vuokra olisi enemmän kuin nyt yhtiövastike+lainan kk maksut

No, tehän olette jo maksaneet osan asunnostanne, riittäisikö isomman asunnon ostoon se, ja saisitten sitä kautta lisää lainaa?

En missään nimessä muuttaisi vuokralle. Vaikka monet sanoo, että korkoina maksetaan moninkertaisesti vuokrarahat jne, niin nyt on korot todella alhaalla ja lyhennyksen osuus suuri. Lisäksi saat koroísta verovähennyksen. Se tuntuu heti nettopalkassa, kun et sitä saakaan.

20 vuoden jälkeen, kun laina on maksettu, sinulla on edes JOTAIN, vaikka hinnat olis laskenut. 20 vuoden jälkeen vuokra-asunnossa, sinulla ei ole MITÄÄN.

Asunto on oma ja maksettu mutta liian pieni. Ei jaksaisi ottaa uutta velkaa taas ties kuinka pitkäksi ajaksi, houkuttaa myydä pois mennä vuokralle isompaan ja ostaa rahoilla pieni mökki jostain kesää varten.

En enää ihmettele yhtään luotonhallintapäivillä kuulemaani, että suurin osa ihmisten velkavaikeuksista johtuu tietämättömyydestä talousasioista.........

Voi olla, ettei kannata rakentaa ylikallista taloa jonka mahdollinen myyminen myöhemmin on hankalaa tai ainakin takkiin tulee, mutta yhtään kohtuulliselta alueelta asunnon ostaminen on aina hyvä sijoitus pitkällä aikavälillä.

Vuokrat on ainakin Helsingissä niin pilvissä, että jos nyt myisimme asuntomme, maksaisimme sillä rahalla max 10 vuotta vuokraa vastaavanlaisesta, saati isommasta asunnosta. Mitäs sitten?

Vaikka vuokra-asunnosta ei mitään käteen jääkkään, niin ei sen vuokralaisen tyhmä tarvitse olla. Jospa hän säästää kaikke ne rahat, mitkä omistusasuja käyttää remonttiin jne. niin saattaapi lapsilla äkkiä olla aikamoinen perintö ;)
Ne nykyiset lainamäärät ylipitkillä laina-ajoilla joissa koroissa maksetaan ostohinta moninkertaisena,eivät ole läheskään aina niin kannattavia, kun usemmiten itselleen uskottelevat.....Ja ei se asunnon arvo peruskämpissä loputtomiin nousee. Kannattaa myös muista, että se nyt uudehko asunto, joissa ei ole isompaa remonttitarvetta, on laina-ajan päädyttyä jo joksenkin iäkäs, joka tarvitsee jo isompia peruskorjauksia tai sitten se ei olekkaan enään niin arvokas kun nyt.

Kuinka monen vuokralaisen muuten uskot todella säästävän "ne remontteihin menevät rahat" lapsilleen perinnöksi? Siis ihan todella?

Kannattaa muistaa sekin, että kyllä se vuokralainenkin ne jääkaapit ja remontit maksaa ihan itse, ei se vuokraisäntä niitä heille omistaan maksa. Lisäksi vuokralainen maksaa vielä tähän päälle isännän maksimaaliseksi interpoloiman tuottoprosentin.

En enää ihmettele yhtään luotonhallintapäivillä kuulemaani, että suurin osa ihmisten velkavaikeuksista johtuu tietämättömyydestä talousasioista.........

Voi olla, ettei kannata rakentaa ylikallista taloa jonka mahdollinen myyminen myöhemmin on hankalaa tai ainakin takkiin tulee, mutta yhtään kohtuulliselta alueelta asunnon ostaminen on aina hyvä sijoitus pitkällä aikavälillä.

Amen. Niin kauan kuin ihmiset jossain asuvat, niin asuntoon sijoitetut rahat ovat vähääkään pidemmässä juoksussa vähintäänkin inflaatiosuojattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26096395:
Kuinka monen vuokralaisen muuten uskot todella säästävän "ne remontteihin menevät rahat" lapsilleen perinnöksi? Siis ihan todella?

Kannattaa muistaa sekin, että kyllä se vuokralainenkin ne jääkaapit ja remontit maksaa ihan itse, ei se vuokraisäntä niitä heille omistaan maksa. Lisäksi vuokralainen maksaa vielä tähän päälle isännän maksimaaliseksi interpoloiman tuottoprosentin.

Peesi. Ja tietenkin riippuu alueesta, mutta asunto on isoissa kapupungeissa selllainen sijoitus jolle on aina jotain käyttöä, pelkkä raha saattaa menettää arvoaan. Fiksu pitkien aikojen osake, rahastosijoittaminen vaatii jo taitoa että kehtaa perinnöksi jättää.

No, tehän olette jo maksaneet osan asunnostanne, riittäisikö isomman asunnon ostoon se, ja saisitten sitä kautta lisää lainaa?

En missään nimessä muuttaisi vuokralle. Vaikka monet sanoo, että korkoina maksetaan moninkertaisesti vuokrarahat jne, niin nyt on korot todella alhaalla ja lyhennyksen osuus suuri. Lisäksi saat koroísta verovähennyksen. Se tuntuu heti nettopalkassa, kun et sitä saakaan.

20 vuoden jälkeen, kun laina on maksettu, sinulla on edes JOTAIN, vaikka hinnat olis laskenut. 20 vuoden jälkeen vuokra-asunnossa, sinulla ei ole MITÄÄN.

Mitä sen on väliä onko siitä asunnosta mitään jäänyt? Kyllä mulle merkkaa enemmän kuukausikulut ja meillä ei ainakaan näillä kuluilla jotka menee nyt vuokraan saisi vielä mitään pysyvää.
Se osuus jolla lyhentäisin lainaa jää nyt lähes kokonaan säästöön/käyttöön ja ehkä se 100-150€/kk, joka ei jää menisi äkkiä remontointiin yms. hankintoihin, jotka maksaa nyt vuokranantaja.
Helppoa, halpaa ja huoletonta... Kunhan, vain on tarkkana, että mihin muuttaa. Rahat voi sijoittaa tuottavammin, kuin asuntoon joka rapistuu sitä mukaa, kuin laina lyhenee.