Muumit, vääränlaista kasvatusta?

  • Viestiketjun aloittaja turhaa huolta vai ei
  • Ensimmäinen viesti
turhaa huolta vai ei
Eilen aamulla näytettiin kakkosella muumi jakso missa muumit oli käymässä talviunille. KYlään tuli Aliisa jolta muumipappa kysyi tietääkö mummosi että olet täällä, niin aliisa sanoo että hänestä aikuisen ei kuulu tietää kaikkea.

Olen jakson katsonut aiemminkin, mutta nyt tuo lause kiinnitti huomioni. Mitäs mieltä olette, minusta ainakin lapset saavat ohjelmista vaikutteita, ja kun alle 3 vuotiaskin katsoo jo mielellään muumia onko siihen puututtava?

Ajatuksiini tuli tilanne että, miten lapsi suhtautuu jos joku namusetä hakeutuu lapsen lähelle ja käyttää tuota samaa lausetta.
 
tyttöjen äiti
olen kiinnittänyt myös ajoittain huomiota muumien sisältöön. esimerkkinä: yhdessä jaksossa muumipeikko toteaa tyyliin "ei naisten aivoilla enempään pystytä". Ei siis ihan näillä sanoilla mutta sisältö sama.
 
Non compos mentis
Mutta tuossahan lapsi sanoo sen toiselle lapselle, ei aikuinen lapselle. Saahan lapsilla olla keskenään salaisuuksia. Ei mulla ainakaan ole tarvetta tietää kaikkea lapsestani, hänen elämänsä suuntautuu yhä enemmän kodin ulkopuolelle, minun kunnioitettava sitä, tuettava hänen itsenäistymistään.
 
Toisaalta noi on varmaan asioita, joita lapset ei edes huomaa, vaikka särähtää aikuisen korvaan.
Ja tottahan se on, että tietty itsenäisyys ja oma tila pitää lapsellekin sallia, mutta tuo esimerkki, että lapsi saa olla missä haluaa eikä vanhempien tarvi tietää on huono.
Voihan siihen sanoa että olipa ne höpöjä kun noin sanoo, jos asia itseä kovin vaivaa.
 
turhaa huolta vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mutta tuossahan lapsi sanoo sen toiselle lapselle, ei aikuinen lapselle. Saahan lapsilla olla keskenään salaisuuksia. Ei mulla ainakaan ole tarvetta tietää kaikkea lapsestani, hänen elämänsä suuntautuu yhä enemmän kodin ulkopuolelle, minun kunnioitettava sitä, tuettava hänen itsenäistymistään.
Lapsi sanoo kyllä asiasta aikuiselle ja aikuinen on samaa mieltä lapsen kanssa!
 
turhaa huolta vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
olen kiinnittänyt myös ajoittain huomiota muumien sisältöön. esimerkkinä: yhdessä jaksossa muumipeikko toteaa tyyliin "ei naisten aivoilla enempään pystytä". Ei siis ihan näillä sanoilla mutta sisältö sama.
Tämä on myös sellainen mikä mull aon ollut mielessä jo muutaman vuoden, satuin kuulemaan ravintolassa erään perheen keskustelevan muumeista j perheen isä sanoi jotain todella alentavaa naisista ja käytti esimerkkinä juuri niiskuneitiä ja muumeja. Perheen lapset olivat alle 10 vuotiaita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa huolta vai ei :
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
olen kiinnittänyt myös ajoittain huomiota muumien sisältöön. esimerkkinä: yhdessä jaksossa muumipeikko toteaa tyyliin "ei naisten aivoilla enempään pystytä". Ei siis ihan näillä sanoilla mutta sisältö sama.
Tämä on myös sellainen mikä mull aon ollut mielessä jo muutaman vuoden, satuin kuulemaan ravintolassa erään perheen keskustelevan muumeista j perheen isä sanoi jotain todella alentavaa naisista ja käytti esimerkkinä juuri niiskuneitiä ja muumeja. Perheen lapset olivat alle 10 vuotiaita.
Eiköhän ongelma ole tässä tapauksessa kuitenkin tuo perheen isä eikä Muumit...

 
Kyllä muumeissa ja monessa muussakin lastenohjelmassa on monta juttua, mitä ei tarvis olla... "senkin taliaivo" kuului jostain lastenohjelmasta. Muumeissa on jatkuvasti näitä "herra varjele, luoja paratkoon" ym. Kyllähän se varmasti tympii, kun pari vuotias jossain toistelee "Luoja paratkoon" juttuja. Muumeja meidän lapset ei kato, kuin vain jos mä oon vieressä sormi napissa painamassa pois ohjelman. Siellä on mörköjä sun muita, pelottavaa musiikkia jne. Itelläki pelotti pienenä kattoa, vaikka olin jo isompi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa huolta vai ei:
Toisaalta olen aina ihaillut suuresti muumimamman kasvatus tyyliä. Salliva vapaa ja silti erittäin rakastava ja välittävä.
Juu mutta ei toimi todellisuudessa. Senhän näkee jo nykyajan lapsista.
 
turhaa huolta vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Kaipa niitä on huonompiakin vaikutteiden antajia kuin muumit... anna toisen katsoa.
toki annan lasten katsoa, mutta halusin avata keskustelua.

Todellinen vastuu kasvatuksesta on vanhemmilla, ei yhteiskunnalla. Eli ainakin minä aion vastaisuudessakin pitää silmällä esim. mitä lapseni katsoo televisiosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äijä-69:
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa huolta vai ei :
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
olen kiinnittänyt myös ajoittain huomiota muumien sisältöön. esimerkkinä: yhdessä jaksossa muumipeikko toteaa tyyliin "ei naisten aivoilla enempään pystytä". Ei siis ihan näillä sanoilla mutta sisältö sama.
Tämä on myös sellainen mikä mull aon ollut mielessä jo muutaman vuoden, satuin kuulemaan ravintolassa erään perheen keskustelevan muumeista j perheen isä sanoi jotain todella alentavaa naisista ja käytti esimerkkinä juuri niiskuneitiä ja muumeja. Perheen lapset olivat alle 10 vuotiaita.
Eiköhän ongelma ole tässä tapauksessa kuitenkin tuo perheen isä eikä Muumit...
En välttämättä minäkään lähtisi muumipappaa syyttämään siitä jos lapsi joutuu namusedän hyppysiin... Voithan toki itse kertoa lapsellesi että vieraille aikuisille ei saa puhua, ja että äidille pitää kertoa kaikki, antaa muumien kasvattaa omat lapsensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Kyllä muumeissa ja monessa muussakin lastenohjelmassa on monta juttua, mitä ei tarvis olla... "senkin taliaivo" kuului jostain lastenohjelmasta. Muumeissa on jatkuvasti näitä "herra varjele, luoja paratkoon" ym. Kyllähän se varmasti tympii, kun pari vuotias jossain toistelee "Luoja paratkoon" juttuja. Muumeja meidän lapset ei kato, kuin vain jos mä oon vieressä sormi napissa painamassa pois ohjelman. Siellä on mörköjä sun muita, pelottavaa musiikkia jne. Itelläki pelotti pienenä kattoa, vaikka olin jo isompi.

:LOL: :eek: sääliks käy sun lapsia..muumit ovat kaikista ihanampia lastenohjelmia ja aitoja eikä mitään teletappi kaheleita

 
turhaa huolta vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja turhaa huolta vai ei:
Toisaalta olen aina ihaillut suuresti muumimamman kasvatus tyyliä. Salliva vapaa ja silti erittäin rakastava ja välittävä.
Juu mutta ei toimi todellisuudessa. Senhän näkee jo nykyajan lapsista.
Ei tietenkään vapaa kasvatus siinä mittakaavassa mitä se muumeissa on!
Mutta jos n. 10 vuotiasta ei päästetä pihasta pois ilman valvontaa, tai 2 vuotias ei saa kiivetä yläsänkyyn koska voi satuttaa itsensä.

Minusta lapsi saa kiipeillä ja tutkia ympäristöään. Jos kiipeillessä satuttaa itsensä niin siinä on taas oppinut jotain. Todelliset vaarat huumet, alkoholin ja tupakan minä haluan kieltää lapsilta, mutta seikkailemisen ympäristössä sallin mielelläni ja yli 5 vuotias pääsee jo lähimetsäänkin ilman aikuisen valvontaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Kyllä muumeissa ja monessa muussakin lastenohjelmassa on monta juttua, mitä ei tarvis olla... "senkin taliaivo" kuului jostain lastenohjelmasta. Muumeissa on jatkuvasti näitä "herra varjele, luoja paratkoon" ym. Kyllähän se varmasti tympii, kun pari vuotias jossain toistelee "Luoja paratkoon" juttuja. Muumeja meidän lapset ei kato, kuin vain jos mä oon vieressä sormi napissa painamassa pois ohjelman. Siellä on mörköjä sun muita, pelottavaa musiikkia jne. Itelläki pelotti pienenä kattoa, vaikka olin jo isompi.

:LOL: :eek: sääliks käy sun lapsia..muumit ovat kaikista ihanampia lastenohjelmia ja aitoja eikä mitään teletappi kaheleita
Aitoja???
Missä sinä asustelet... :eek: ... :LOL:

 

Yhteistyössä