Mustelma synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustisss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mustisss

Vieras
Kokemuksia ja lohtua täältä hakemassa, alan olla aika väsynyt tähän kipuun.

Eli ponnistusvaihe päättyi imukuppisynnytykseen, jonka seurauksena iso mustelma alapäässä (ihonalainen verenpurkauma). Eppari leikattiin ja emättimessä pieni repeämä, nämä ovat jo parantuneet tosi hyvin, mutta tuo mustelma on kipeä ja turvonnut.
Synnytyksestä nyt vähän reilu viikko, enkä vieläkään pysty istumaan tai kävelemään normaalisti. Särkylääkettä otan säännöllisesti.

Eli, onko muita saman kokeneita ja kauanko teillä kestänyt, että kivut hellittäneet?

Mulla oli toisen asteen repeämä&eppari tehtiin sekä kovasti tuli mustelmaa. Ekan pari vikkoa istuin vaivalloiseti kottikärryn sisäkumin päällä ja senkin jälkeen olin kipeä ainakin pari viikkoa. Kaikkein pahin kipu hellitti reilu viikko synnytyksestä, kun pääsin lymfahoitoon. En etukäteen uskonut, että siitä olisi apua, mutta kummasti sen jälkeen vaan alkoi helpottaa! Hoidon tarkoituksena on siis lantion seudun verenkierron parantaminen ja näin saada nesteet kiertämään ja turvotus pois. Luulisin, että voisi sullakin auttaa!

Minulla vastaavat oireet alkoivat helpottaa pari päivää sen jälkeen kun tuli uskonpuute. Eli 1,5 viikon kohdalla tuntui, että eikö tämä ikinä parane, mutta muutaman päivän kuluttua tilanne oli jo selkeästi parempi.

Kiitos vastauksista. Mitä toi lymfahoito käytännössä on, ja keneltä/mistä palvelua voi hankkia?

On minullakin toki jo vähän kipu hellittänyt, mutta sitä alkaa olla vaan niin herkkä kivulle kun on näin pitkään jo kestänyt. Onneksi pukamat sentään hävisivät synnytyksen jälkeen ja suolen on saanut toimimaan Levolacin ja luumujen avulla. Ajatuskin siitä, että pitäisi yhtään vessassa ponnistella nostaa hien otsalle!!

ISO mustelma, vaikka ei ollut edes imukuppisynnytys. Takapuoli mustana ihan pakaroihin asti. eppari leikattiin, 10 tikkiä. kuukauden kuluttua uskalsin/pystyin istumaan. Onhan se kipeä, mutta paranee! :)

Auts: mulla kävi nyt ihan samallalailla!! Eli juuri kun iski uskonpuute, niin seuraavana päivänä oli yht äkkiä paljon parempi olo! Ja tänään on jo ollut kuin eri ihminen. Turvotus alapäässä on häipynyt lähes kokonaan ja pystyn jo hetken aikaa istumaan. Yritän kuitenkin ottaa varovasti, ettei tule takapakkia.
Huomenna yritän vähentää särkylääkkeitä.

Mulla oli myös imukuppisynnytys, mutta ei tullut mustelmaa. (Tai itse asiassa en edes uskaltanut katsoa peilillä alapäätä yli viikkon, joten varmaksi en voi tietää!!!) Episiotomia tehtiin, josta tuli vain muutama tikki. Mutta siitä huolimatta olin alapäästä pitkän aikaa tosi kipeä! Tikit tulehtuivat reilu viikko synnytyksestä, johon söin antibioottikuurin. Pystyin istumaan kunnolla vasta kuukauden päästä synnytyksestä!

Koeta lepäillä niin hyvin, kuin vaan pystyt. Makaile sängyllä vauva kainalossa ja anna itsellesi aikaa toipua. Kyllä se siitä! Itse jos voisin palata ajassa taaksepäin, niin pitäisin kyllä ihan kunnon lapsivuodeajan (kuukauden), niin kuin ovat ennen pitäneet. Koettaisin ottaa rauhallisesti, enkä yrittäisi väkipakolla pysytellä pystyssä, vaan köllöttelisin sängyssä vauvan kanssa :)

mammaliina: voi miten mielelläni vaan makoilisinkin vauvan kanssa, mutta kun on tuo 3 v esikoinenkin hoidettavana. Toki isi auttaa paljon, mutta äitiään kaipaa kovasti mukaan touhuihin. Mutta tottahan tuo, pitäsi vaan "jaksaa" levätä tarpeeksi, synnytys on kuitenkin keholle rankka kokemus.

Minun pitikin lisätä viestiin se, että perinteinen lapsivuodeaika taitaisi onnistua vain ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Meillä siis oli esikoinen kyseessä. Mutta hyvä, että isä hoitaa teidän esikoista, niin pääset edes sen ajan lepäilemään :) Ja onneksi esikoisella on jo sen verran ikää, että ei tarvitse enää kanniskella häntä. Mutta kyllä se alapää siitä paranee ajan kanssa :) Ja sitten kun kykenet, niin joka päivä lantionpohjalihasjumppaa, ettei tule muita vaivoja imukuppisynnytyksestä johtuen.

Lapseni syntyi ilman imukuppia, mutta silti minullakin hyvin kipeä alapää lähemmäs kahta viikkoa! Istuminen ei onnistunut kuin ihan hetken toisella kankulla varovasti, esim. kun kahvipöydässä koitin istua kun tuli vieraita. Muuten asento oli makuulla. Hetken jos kodissa käveli tai seisoskeli kun ei aina halunnut maata, alkoi kauhea paineentunne alapäässä ja oli taas mentävä makuulle.

En tiedä kuinka pahasti repesin, eppari tehtiin, kysyin montako tikkiä tuli kursimisen jälkeen, kätilö vastasi ettei hän näitä yleensä laske (tiedän että tikkejä tuli sekä ulkopuolelle että sisäpuolelle). Eli luulen että aika monta, aikaa siinä ainakin meni kauan.

En tiennyt että synnytyksen jälkeen on niin kauan kipeänä. Se tuli täysin yllätyksenä.

Yhteistyössä