mustasukkaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meidän tokaluokkalaiselle on puhjennut raivoisa mustasukkaisuus eskari-ikäistä pikkusiskoa kohtaan aivan viime aikoina. Sisko osaa lukea, kirjoittaa, virkata - eli sanalla sanoen kaikkea mitä isompikin, ja usein vieläpä nopeammin ja paremmin (ainakin esikoisen mielestä). Nyt tämä mustasukkaisuus leimahtelee lyömisenä, läpsimisenä ja tönimisenä sekä karkuun juoksemisena. Ollaan puhuttu, kehuttu, rankaistu, annettu aikaa ja jätetty huomiotta. Mutta huono käytös vaan jatkuu, viikoittain oireilee... Mitä tehdä, meneekö tämä regressio-vaihe ohi, onko 8vee joku herkkyysikä, kun reipas ekaluokkalainen on yhtäkkiä herkkis ja itkeväinen tokaluokkalainen? Apua!

Meillä oli vähän vastaanvan laista mutta eri oireilla. Meillä vanhempi vain itkeskeli kun pikkusisko on taitavampi kuin hän. Keskustelimme pitkään asiasta ja mietimme yhdessä missä hän on parempi kuin sisko. Sanoin myös että hänen pitäisi olla ylpeä siitä miten hyvin hän on "opettanut" siskonsa lukemaan, laskemaan, virkkaamaan ym.ym. (Oikeasti tyttö oli katsellut vierestä veljen puuhia ja oppinut siinä samalla) Ja selitin että hänen on vaikeampi oppia asioita kun hänellä ei ole isompia sisaruksia jotka opettaisivat kaikkea tärkeää. Myös sisko alkoi kehua että "tänkin sää oot mulle opettanu". Siihen vähitellen loppui koko kateus. N. viikon ajan kun olimme aina kehuneet että tuonkin sinä olet opettanut" niin poika ensimmäisen kerran ylpeänä sanoi epäilevälle kaverilleen (joka yritti mollata siskoa) että "kyllä mun sisko lukea osaa". Siinä meni kaverilla jauhot suuhun ja poika oli aivan innoisaan kun saa olla ylpeä siskostaan. Siitä alkoi lasten tiivis yhteistyö ja ovat nyt erottamattomia, eikä veli ole enää mustasukkainen.

Tsemppiä teille!

:hug:
Kurja tilanne. Meillä sama tilanne, mutta ikäeroa vielä enemmän lapsilla, ja joissakin asioissa tai aika monessa kuopus on yhtä hyvä tai parempi...

On vähän vaikea tuo esikoisen osa. Olen myös selittänyt esikoiselle, että hän oppii todella hyvin asiat, kun ne hänelle opetetaan. Emme vain ole hoksanneet hänelle kertoa kirjaimia ym. niin pienenä kuin kuopus ne nyt esikoiselta kuulee ja oppii... Selitän ja selitän, että jos hän olisi kuullut ne samassa iässä, hänkin osaisi ne jo. ym ym.

Tilanne on rauhoittunut. Esikoinen on jopa ylpeä, että on opettanut sisarensa niin pienenä tekemään monenlaista.

meillä on kans alkanu ilmenemään tosi kovaa mustasukkaisuutta 7v tytöllä. Pikkusisko on vasta 1v6kk. Ennen ei ole mitään ollut ja ekaluokkalainen ollut tosi ylpeä isosisko ja auttanut nuoremman hoitamisessa mutta nyt kun koulu on alkanut niin vanhin on muuttunu ihan mahdottomaksi. Tönii, kiusaa, kaataa pikkusiskoa, huutaa mulle ja jos komennan häntä tulee vastukseksi "ei siskokaan saa, siskonki pitää, sisko on tyhmä" yms. :'( :ashamed: mulla loppuu kohta voimat neitin kans, en tiiä mitä tekis. :ashamed: onko kellään neuvoja?

Yhteistyössä