Musta on tulossa kolmannen lapsen kummi tänään. :) Montako kummilasta teillä on? Keskustelua kummiudesta.

HepJep
Mulla on kolme kummilasta, 13- ja 11 vuotiaat veljenpojat ja 4-vuotias ystävän poika. Aina on ollut selvä, että en ole millään tavoin kristillinen kummi, mutta enemmänkin sellainen luontokummi joka vie kummilapset retkelle metsään ja tunturiin ja huolehtii heidän luontokasvatuksestaan. Ehkä yksi kummilapsi vielä menisi, mutta useammalle ei enää taitaisi aikaa riittää. Ja se on minusta kummiudessa parasta/tärkeintä - ajan antaminen lapselle.

Millä perusteella päätitte muuten sylikummin? Joillain se tuntuu olevan se "ykköskummi" ja läheisin, toisilla taas kaikki kummit on samanarvoisia.

Mä olin tänään ekan kerran sylikummi. :) Kummi kuin kummi, mutta olihan se erilaista, kun sai pitää vauvaa kasteen ajan sylissä.

"vieras"
Meillä on neljä kummilasta (3 tyttöä ja 1 poika), joista kolmelle olemme sylikummeja ja yhdelle haltijakummeja. Neljä alkaa olla jo niin paljon, että viidettä kummilasta pitäisi miettiä tarkasti, jos sellainen pyyntö tulisi. Itsellä meillä on kaksi lasta.

"eee"
Ei ole vielä yhtään kummilasta, kaverit ja sisarukset eivät ole vielä lapsentekoiässä (kuten en minäkään). Veikkaisin, että kymmenen vuoden sisään saatan muutaman kummilapsen saadakin :)

Haltiakummi???? Nevö hood.
Mulla on kaksi kummilasta joista toiselle ostan lahjat merkkipäivinä ja toiseen en pidä lainkaan yhteyttä syystä että meni sukset ristiin äidin kanssa aikoinaan. Tyhmä juttu, mutta vetäydyin suosiolla.

Mulla ei ole yhtään kummilasta, lähisuvussa on kummit valittu suvun ulkopuolelta ja mun kavereilla taas ei ole lapsia. Miehellä on kaksi kummilasta, lähimpien ystäviensä esikoiset, toinen on 11-vuotias ja toinen 5-vuotias. Jälkimmäinen asuu meidän naapurissa, ollaan vaihtelevasti tekemisissä kun tuntuu että aina joku on sairas jommastakummasta perheestä... Edellisen kanssa on suht vähän kanssakäymistä, koska perhe matkustaa paljon ja harrastaa kiukulla ne ajat, kun ovat kotona.

Saa nähdä tuleeko musta kummia muutenkaan, paras kaveri saanee lapsen jossain vaiheessa mutta mä en kuulu kirkkoon ja enkä ole hirveen innoissani liittymässä takaisin...

Viimeksi muokattu:
qummitäti
Kummipojat 10v, 9v, 9v, 5v ja 3v ja kummityttö 7kk :)
Ei enempää kummilapsia mulle kiitos :D
Omia lapsia on yksi ja lapsella 4 kummia joista yksi ei ole enää kanssamme tekemisissä.

vieeras
Sain eka kummilapseni heti ripille päästyäni. Nyt hän on pian 19v :) nuori mies. Tyttökummilapseni ovat 12 ja 8 vuotiaita.

Muistan heitä aina synttäreinä ja jouluna. Muutenkin olen ollut heidän kanssaan tekemisissä. Tuon 12 vuotiaan kanssa olin sylikummina ristiäisissä.

"Vierailija"
Olen yhden lapsen kummi. Kyseessä ystävän lapsi. Omalle kahdelle lapselle kummit valittu lähisuvusta. Toisella lapsella kummina mieheni sisko miehineen; oma veljeni vaimoineen ei kuulu kirkkoon. Toisen lapsen kummina ainoa serkkunsa (silloisine) miehineen.

"sommarcat"
kaksi kummilasta. Siskoni tyttö 13v ja serkkuni tyttö 3v. En halua enempää. Siskoni tytön elämässä olen tiiviisti mukana, ekalla olin häntä koulusta kotiin vast.ottamassa, käyttänyt leffassa, shoppailemassa, ollut yökylässä jne. Asumme samalla paikkakunnalla. 3v:n elämässä olemme ehkä 2 x vuodessa tekemisissä, koska vanhempien kanssa ei niin natsaa. Apua olen tarjonnut monta kertaa, muttei ole kelvannut. Myöskään minä en yksistäni lasten kanssa kelpaa, vaan täytyisi olla miehen aina mukana kyläreissulla toisella paikkakunnalla. Tosi harvoin onnistuu aikataulut kohtaamaan.

"vieras"
Minulle on neljä kummilasta. Viimeisin heistä on tullut sen jälkeen, kun erosin kirkosta. Emme käytä mitään haltiakumminimitystä, vaan ihan vaan kummi olen. Samoin kastamattoman lapseni kummit ovat kummeja.

Minulla on 5 kummilasta: 16v, 11v, 7v, 3v ja 1v. Ensimmäiselle olen sylikummi. Kahdelle nuorimmalle olen ns. haltijakummi, sillä erosin kirkosta kuutisen vuotta sitten. Ilman tuota kirkosta eroamista minulla olisi kuudes kummilapsi; vanhemmat kysyivät kummiksi, mutta kuultuaan, että en kuulu enää kirkkoon, kysyivätkin sitten kummiksi muita ihmisiä.

Kaksi kummilapsistani on sisarusten lapsia ja kolme muuta ystävien lapsia. Lahjon jouluisin ja syntymäpäivinä ja nähdään aina silloin tällöin. Mitään uskonnollista puolta kummiudessa ei ole ollut. Enemmänkin olen sellainen hyvä aikuinen ystävä.

lucifer
Millä perusteella päätitte muuten sylikummin? Joillain se tuntuu olevan se "ykköskummi" ja läheisin, toisilla taas kaikki kummit on samanarvoisia.

Mä olin tänään ekan kerran sylikummi. :) Kummi kuin kummi, mutta olihan se erilaista, kun sai pitää vauvaa kasteen ajan sylissä.
esikoisen sylikummi on pikkuveljeni ja ihan sillä perusteella valittiin että hän oli kummeista ainut joka ei ollut vielä kenenkään muun kummi. ajateltiin että saa tämän "kunnia"kummiuden heti.
nuorimman sylikummi on mieheni sisko, oli ainut joka suostui tehtävään kummeista eli muut eivät uskoneet että jaksavat pitää lasta kokoajan sylissä "fiksusti".

Yhteistyössä