Murrosikäisen lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annelie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja era:
Kuinkako moni edes käy gynekologilla ennen kuin on aloittanut seksielämän?

Olin 18-vuotias, kun kävin ensimmäisen kerran gynekologilla. Pillerien haussa, totta kai.

Kouluaikoina en joutunut riisumaan housuja. Rintojen omatoiminen tutkiminen opetettiin lukiossa.

Murrosiän kehitys on niin yksilöllistä, että on kai aika vaikea arvioida sitä, onko jollain kehitys myöhässä, jos karvoja ei näe tai muita merkkejäkään ei esiinny. Itselleäni oli ainakin ns. myöhäinen puberteetti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabena:
Murrosiän kehitys on niin yksilöllistä, että on kai aika vaikea arvioida sitä, onko jollain kehitys myöhässä, jos karvoja ei näe tai muita merkkejäkään ei esiinny. Itselleäni oli ainakin ns. myöhäinen puberteetti.

Mainitsit tuossa just sen syyn, miksi se on tärkeää.

Tuntuisi siltä, että jokainen nuori osaisi itsekin nykypäivänä arvioida onko kehitys jäljessä vai ei ja hakeutua lääkäriin. Miksi sen pitäisi olla ns. pakollista?

Tuntuisi siltä, että jokainen nuori osaisi itsekin nykypäivänä arvioida onko kehitys jäljessä vai ei ja hakeutua lääkäriin. Miksi sen pitäisi olla ns. pakollista?

Kaikki eivät uskalla kertoa terkkarille/lääkärille. Siksi lääkärin pitää havainnoida itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ashl:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilijä:
Siis kurkitaanko vielä muka jossain housuihin??

Kyllä ja edelleen koulussa lääkärintarkastusten yhteydessä. Ei kaikkialla mutta osassa paikoista.

Osassa paikoissa? Terveystarkastuksessa on rutiinit ja ohjeet joiden mukaan mennään. ei ne muuten ole vertailukelpoisia kun tilastoja tehdään.
Ap:lle: Soita ja kysy etukäteen terkkarilta mitä on tulossa ja kerro tytölles. Itse olen tehnyt niin jo 6 vuotiaan tyttöni kanssa kun on kaikenlaisia tarkastuksia ollut mm. sydämen vuoksi. sen ikäinenkin jo osaa valmistautua kun tietää mitä tuleman pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:

Kyllä ja edelleen koulussa lääkärintarkastusten yhteydessä. Ei kaikkialla mutta osassa paikoista.

Osassa paikoissa? Terveystarkastuksessa on rutiinit ja ohjeet joiden mukaan mennään. ei ne muuten ole vertailukelpoisia kun tilastoja tehdään.

Nimenomaan osassa paikoissa. Vaikka niistä olisi rutiinit, eivät kaikki koululääkärit ja terkkarit niitä noudata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se selvii kysymällä. Pakko ei ole antaa kenenkään, edes terkkarin, ronkkia pikkareita. Lupaa kysymättä ei ole kenelläkään asiaa sinne.

Pakko ei tietenkään ole. Ainahan voi jyrkästi kieltäytyä. Mutta tuskinpa kukaan terkkari sinne yht'äkkiä mitään varoittamatta kurkkaa. Kerrotaan, miksi niin tehdään.

Mulla ainakin yläasteella oli joskus kasi-ysi luokkien aikoihin tarkastus, ekaks piti riisuuntua alusvaatteisilleen ja tutkittiin selkäranka ja painot, pituudet sun muut, mutta muistan elävästi sen kun lopussa terkka otti pikkareiden etureunasta kiinni ja kurkisti pikaisesti etumusta.
Se oli nopea homma eikä mitenkään loukkaavaksi kai tarkoitettu mutta sen muistan ettei mitään varoitusta tullut! Hän vaan kurkkasi ilman mitään informaatiota.
Olin aika punainen kun sieltä terkkarilta pois pääsin ja jäi tosi paha mieli koska olin todella ujo ja jo pelkkä alusvaatteisilleen riisuuntuminen nolotti kauheasti. :(
Tämä siis 1998-1999 aikoihin itä-Helsinkiläillä yläasteella.

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:

Nimenomaan osassa paikoissa. Vaikka niistä olisi rutiinit, eivät kaikki koululääkärit ja terkkarit niitä noudata.

Jopas on kummaa ja tekee sitten vastoin ohjeita. Itse en menis tuohon tarkastukseen ollenkaan sitten. Pitäis pystyä perustelemaan miksi yks katsoo housuun ja toinen ei.

Kaipa se murkkuikäisellekin pitäis perustella miksi housuun kurkitaan. Voihan siitä jäädä ikävät traumat jos joku terkka yllättäen katsoo eikä sano mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja perusteluja kiitos:
Kaipa se murkkuikäisellekin pitäis perustella miksi housuun kurkitaan. Voihan siitä jäädä ikävät traumat jos joku terkka yllättäen katsoo eikä sano mitään.

Eiköhän terkka nyt kuitenkin jotain etukäteen sano? Ja voihan sitä kysyä viimeistään siinä vaiheessa.

Olen tässä miettinyt, kuinka suorittaa murkkutytölle thoraxtutkimus mahdollisimman hienotunteisesti. T-paidan jätättäminen päälle ei olisi kovin suositeltavaa, sillä se haittaisi sädekentän rajaamista. Tutkimus pitäisi vain tehdä niin, että näen tytöstä paljaana vain selän ja senkin kahden metrin päästä. Se ei liene ylitsekäymättömän häpeällistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Olen tässä miettinyt, kuinka suorittaa murkkutytölle thoraxtutkimus mahdollisimman hienotunteisesti. T-paidan jätättäminen päälle ei olisi kovin suositeltavaa, sillä se haittaisi sädekentän rajaamista. Tutkimus pitäisi vain tehdä niin, että näen tytöstä paljaana vain selän ja senkin kahden metrin päästä. Se ei liene ylitsekäymättömän häpeällistä.

Oliko tämä joku vitsi? Eihän sinua siinä tutkimuksen aikana tarvita?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:

Oliko tämä joku vitsi? Eihän sinua siinä tutkimuksen aikana tarvita?

Ehkäpä Turbojurpo on röntgenhoitaja.

Tämä on totta. Olen ammatiltani röntgenhoitaja ja nykyään töissä diagnostiikassa. Alle 18-vuotiailta lapsilta otetaan Säteilyturvakeskuksen ohjeiden mukaan vain PA-kuva (jossa säteet tulevat selästä sisään) eikä siis lainkaan sivukuvaa. Sivukuvassa ei häveliäisyys onnistuisi, sillä siinä seistään sivuttain kädet pään yläpuolella. T-paidan käyttö ei ole suositeltavaa, sillä se haittaisi rintojen rajaamista sädekentän ulkopuolelle ja rintojen tunnustelu taas ei olisi mikään vaihtoehto. Niinpä yli 18-vuotiaat naiset joutuvat unohtamaan häveliäisyytensä ja esiintymään hetken yläosattomissa miehen läsnäollessa, mikäli naispuolista kollegaa ei satu olemaan töissä. Autan osaltani asiaa kiinnittämällä naisen rintoihin vain juuri sen verran huomiota, mitä niiden säteilysuojelu edellyttää. Silloinkin näen ne vain suojeltavina maitorauhasina. Aidon röntgenhoitajan tapaan olen kiinnostuneempi ihmisen sisäisestä kauneudesta ja sitä näkee röntgenkuvissa.

Yhteistyössä