Murrosikäisen lääkärintarkastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annelie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annelie

Vieras
14-vuotias tyttäreni on saanut kutsun lääkärintarkastukseen koulussa. Hän jännittää tarkastuksia yli kaiken ja kokee riisuutumisen vastaanotolla hyvin vastenmieliseksi. Tiedän sen jo aikaisemmasta lapsuudesta, jolloin olin hänen kanssaan lääkärissä.

Itse muistan koulun lääkärintarkastuksista sen, että lähes ainahan siellä piti riisuutua alusvaatteille. Vieläkö tarkastukset suoritetaan näin?

Oletteko käyttäneet murrosikäisiä lapsianne lääkärintarkastuksissa siis muissa kuin mitä koulun kautta on järjestetty?

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
Kyllä siellä pitänee riisua ja mulla ainakin tuossa iässä tutkittiin rinnat käsikopelolla.

ei multa kyllä ole kopeloitu mitään. joku aika sitten täällä joku kertoi että murkkuikäisen tytön housuun oli kurkattu. se jäi mieleen kun meille ei mitään semmosia kyllä tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Kyllä siellä pitänee riisua ja mulla ainakin tuossa iässä tutkittiin rinnat käsikopelolla.

ei multa kyllä ole kopeloitu mitään. joku aika sitten täällä joku kertoi että murkkuikäisen tytön housuun oli kurkattu. se jäi mieleen kun meille ei mitään semmosia kyllä tehty.

Riippuu varmaan kauheasti koulusta/terkasta/paikkakunnasta...

Ei kopeloitu multakaan tuossa iässä ja jos olis, niin olisin varmaan huitassut siihen malliin että ois jääny tarkastus siihen.

Taas joku pervo kerää kokemuksia alaikäisten lasten lääkärikäynneistä. Täällä on usein joku vieraana jo kysellyt onko murrosikäisen tyttöjen lääkärikäynnillä tehty jotain intiimitutkimuksia ja kuvaillut niitä ihan omasta fantasiamaailmastaan. Älkää vastatko.

Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:

Ei kopeloitu multakaan tuossa iässä ja jos olis, niin olisin varmaan huitassut siihen malliin että ois jääny tarkastus siihen.

Juu, ei se mitenkään kivaa ollut vaikkakin parasta siinä kai ajatellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja varoitus:
Taas joku pervo kerää kokemuksia alaikäisten lasten lääkärikäynneistä. Täällä on usein joku vieraana jo kysellyt onko murrosikäisen tyttöjen lääkärikäynnillä tehty jotain intiimitutkimuksia ja kuvaillut niitä ihan omasta fantasiamaailmastaan. Älkää vastatko.

:o Miksei voi kysyä oikeasti? No ei vastailla.

Meillä oli yläasteella ysiluokalla lääkärintarkastus ja sinne piti mennä yläkroppa paljaana pelkissä alkkareissa...Kiva oli odotella omaa vuoroa tissit paljaana luokkakavereiden kanssa samassa odotushuoneessa. Lääkärikin oli mies ja kurkkasi tutkimuksen lopuksi alkkareihin. Toivottavasti ei ole enää tämmöisiä tarkastuksia kuin mulla vuonna -81.

Olin vielä 13v pojan tarkastuksessa mukana, halusi minut. Saa nähdä nyt yläasteella vieläkö haluaa, menen jos tahtoo.
Varmaankin murrosiän merkkejä katsotaan mutta tuskinpa kopeleidaann. Pojallani on pippeli kasvanut, huomasin sen lomareissulla kun olimme saunassa, hän uikkareilla ja minä pyyhkeellä. Eli murrosikää pakkaa mutta hyvin menee edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Meillä oli yläasteella ysiluokalla lääkärintarkastus ja sinne piti mennä yläkroppa paljaana pelkissä alkkareissa...Kiva oli odotella omaa vuoroa tissit paljaana luokkakavereiden kanssa samassa odotushuoneessa. Lääkärikin oli mies ja kurkkasi tutkimuksen lopuksi alkkareihin. Toivottavasti ei ole enää tämmöisiä tarkastuksia kuin mulla vuonna -81.

Meillä on on ollut samanlainen tarkastus -90 luvulla. paitsi, että en muista odottaneeni toisen kanssa vuoroa samasssa tilassa pikkareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Tsemppaa tyttöä. Sehän on vain tarkastus ja todella tärkeää kasvun seurannan kannalta. Hetkessä ohi. :)

Niin tietenkin, mutta asia tuntuu vain olevan hyvin arka... Minulla on onneksi todella hyvät välit tyttäreni kanssa, joten voin kyllä puhua asiasta hänen kanssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:

Mulla ei ollut tuollaista v. -85.Oli aina ollut naislääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja Annelie:
Oletteko käyttäneet murrosikäisiä lapsianne lääkärintarkastuksissa siis muissa kuin mitä koulun kautta on järjestetty?

Minulla on 16- ja 13-vuotiaat pojat. Kummankin kanssa olen käynyt perhelääkärillämme suurin piirtein joka toinen vuosi. Poikien kouluissa terveydenhuolto on ollut sen verran heikosti järjestetty että näin on ollut pakko tehdä.

Yhteistyössä