mielestäni vaikka lapset ovat yksilöitä ja kun "ovat murkkuiässä"ovat tulleet pisteeseen, jolloin huvitus ja löysä elämä on "kivempaa"/(muistan oman nuoruuteni) Se ei kuitenkaan oikeuta huonoon käytökseen,ovien paiskomisiin, kiroiluun jne. Murrosiässä tunteet vaihtelevat laidasta laitaan, mutta ns. huono käytös ei kuulu siihen! Mielestäni nyky vanhemmat ja tutkijat toitottavat sitä liikaa antavat lapselle oikeuden käyttäytyä, just niinkui huvittaa.olen kuullut, kuinka lapset "rehentelee" kavereilleen millaisella käytöksellä on" irronnu " jotakin tai on "välttynyt "tekemästä jotakin.Vanhempien kannattaa sopia lapsen kanssa säännöt ja pitää niistä kiinni. eihän koulussakaan voi tehdä ihan mitä vain ja opiskella pitää, mutta kotona olisi lupa tehdä mitä haluaa! Vanhemmat älkää antako lapselle valtaa! TE päätätte! Lapset osaa näytelläkkin tarpeen vaatiessa.Esim. Minun 5v teki harjoituksia peilin edessä (ilme? tekoitku) ja vahingossa jäi kiinni. Jotkut lapset vain ovat älykkäitä ja osaavat toimia niin, että vanhemmat antavat periksi, kun luulevat ettei mikään auttaisi kuitenkaan. MIettikää mikä tärkeää teidän lapselle? Mitä inhoaa? Näitä voi käyttää rangaistuksena/houkuttimena oikeanlaiseen toimintaan.Meidän 13 v tuli koulusta ja alkoi pitää isälle "popotusta, kuinka häntä NYT pitää ymmärtää, kun Hän on MURROSIÄSSÄ! Mies kysyi siihen:"Tarkoittako tämä nyt sitä, että minun pitää sallia sinun huutavan, paiskivan ovia, kiroilevan tai muuta vastaavaa?" Poika meni hiljaiseksi ja mietti kuumeisesti vastausta. Iskä jatkoi: Saat oll vapaasti MURROSIKÄINEN, mutta edellämainitut eivät kuulu siihen. Saat olla naama rutussa, eikä ole pakko olla hymy naamalla koko ajan, mutta kotihommista ei luisteta ja käyttäydytään muutenkin asiallisesti eiks JOO? POika nyökkäsi ja mitään ongelmia ei ole ollut. Tuota naamarutussa olemista ja kiukuttelua kyllä, mutta asiat on aina keskusteltu, jos ollut jotain lapsilla sanomista asioiden kulkuun tai hoitoon ihan rakentavasa hengessä.Joskus nuori tarvitsee kasvamiselleen enemmään aikuisen tukea ja huomiota, eikä aina tiedä miten pyytää/ sanoa ettei tuntuisi "pikkuvauvalta/nololta:Muistakaa kertoa, kuinka rakkaita teidän nuoret teille ovat!